6 tegn på vitaminmangel, der viser sig i dit ansigt

· 26. maj 2019
Hvis du har akne, så kan det være på grund af mangel på A-vitamin. Find ud af de potentielle konsekvenser af vitaminmangel, og hvordan du får dine daglige næringsstoffer.

Hold øje med de her tegn på vitaminmangel, for når du mangler vitaminer kan det give en række problemer. Uden vitaminer bliver du nemt træt og er mere sårbar overfor sygdomme.

1. Bleg hud kan være tegn på vitaminmangel

Kvindes ansigt

Over vinteren er der få mennesker, der vil solbrændte ud, men sandheden er, at hvis du har meget bleg hud, mere end normalt, så kan det betyder mangle på vitamin B12.

Du vil se det hurtigt, fordi uden det vil du føle dig trist og deprimeret. For at rette ud på det, så er det vigtigt at spise mere kød og fisk.

Hvis, i steder for bleghed, du måske har tør hud, så er det et tegn på mangel af vitaminerne A og C. Når det kommer til A-vitamin, så er det meget vigtigt for at holde din hud sund, specielt efter at have været udsat for solen.

Når det kommer til vitamin C, så er det vigtigt for dannelsen af kollagen. Kollagen bruges af kroppen til at lave nye hår, fornye huden, lave dine negle og få væv til at gro, og det styrker også immunforsvaret.

For at få disse materialer, spis grønkål, pepperfrugter, hvidkål, gulerødder, bindsalat, spinat, abrikosfrugt, grapefrugt, appelsiner eller blommer.

Anbefalet læsning:

Sådan laver du håndcreme med kakaosmør og E-vitamin

2. Tørt hår kan være tegn på vitaminmangel

Hvis du har tørt, skrøbeligt hår eller skæl, så kan det være et tegn på vitaminmanglet af biotin, også kendt som vitamin B7.

Dette sker ofte, efter du har taget antibiotika. For at få mere vitamin B7 skal du spise mere kød, fisk, grønsager, frugter, champignoner og bælgplanter.

Hvis du i stedet for tørt hår har skæl, så kan dette også være et klart advarselssignal. Skæl kan skyldes B2- og B6-vitaminmangel, men også mangel på essentielle mineraler såsom zink og magnesium.

Skæl kan skyldes mangel på næringsstoffer. For at forhindre det i at ske så kan du vælge fødevarer som mørk chokolade, peanuts, gulerødder, æg, klid, nødder, fisk og bønner, når du spiser.

3. Hævede øjne

Kvinde uden rynker

Hvis du blandt andet har hævede øjne, kan det være, at din krop mangler jod. For at rette op på dette kan du prøve at tilføjede salt med jod til dine måltider.

Husk også på, at jod også findes i fisk, skaldyr, mælkeprodukter og endda brød.

Hvis dine øjne er overfølsomme over for lys, så kan de også være på grund af mangel af A-vitamin og B2-vitamin. Hvis du dog har problemer relateret til dine øjne og syn, så er det bedst at se en læge. Først der vil du kunne slappe af og vide, at det ikke er et seriøst problem.

4. Blege læber

Blege læber er normalt også et tegn på vitaminmangel af jern. Du kan se det ved, at du ofte er forkølet eller har lavt blodtryk.

For at få mere jern skal du spise rødt kød og midlertidigt undgå produkter med højt kalciumindhold, fordi det forhindrer optagelsen af jern.

5. Blodigt tandkød

Kvinde hos tandlaegen - tegn paa vitaminmangel

Hvis du har blodigt tandkød, så kan det skyldes C-vitaminmangel. Hvis du ikke har nok af dette vitamin, så kan du ende med at have et dårlige immunforsvar.

Dette giver smerte i knogler og muskler samt problemer med tænderne. Store mængder af C-vitamin findes i citrusfrugter og rødpepper.

Læs også:

Fem mærkelige tegn på, at du lider af vitaminmangel

6. Akne

Akne kan være et tegn på vitaminmangel, specielt vitamin A. Det kan findes i fødevarer som fik, lever, æggeblommer, smør samt grønne og gule grøntsager.

Vitamin E kan findes i hvedekim, lever, olivenolie, frø og bladagtige grøntsager som spinat eller blomkål.

  • El-Akawi Z1, Abdel-Latif N, Abdul-Razzak K. (2006). Does the plasma level of vitamins A and E affect acne condition? Clin Exp Dermatol. 2006 May; 31 (3): 430-4.
  • Ozuguz, Pinar & Dogruk Kacar, Seval & Ekiz, Ozlem & Takci, Zennure & Balta, Ilknur & Kalkan, Goknur. (2013). ”Evaluation of serum vitamins A and E and zinc levels according to the severity of acne vulgaris”. Cutaneous and ocular toxicology. 33. 10.3109/15569527.2013.808656.
  • Juliet M. Pullar, Anitra C. Carr and Margreet C. M. Vissers. The role of vitamin C in skin health. Nutrients 2017, 9, 866; doi:10.3390/nu9080866
  • Evans, J & Johnson, E. The role of phytonutrients in skin health. Nutrients 2010, 2, 903-928; doi:10.3390/nu208090.