Tips til at forbedre din hukommelse

· 12. juni 2018
Sindet er meget specielt, og det kan godt lide udfordringer. For os allesammen handler det om at give sindet de ingredienser der er nødvendige for at blive mere effektiv og holde op med at glemme ting.

Teknologi hjælper os meget, men det har også gjort vores hjerner mere dovne. Vi forsøger ikke længere at huske noget: vi kigger slår det bare op på internettet. Hvis vi så også tilføjer al den overskydende information fra alle medier og vores dagsordener med forpligtelser, er det let at forstå, hvorfor vi glemmer ting.

I den følgende artikel fortæller vi dig, hvordan du forbedrer din hukommelse gennem øvelser og nye sunde vaner.

Processen til forbedring af din hukommelse

Ligesom hjernen “glemmer” mange ting, kan den også genoprette sig selv på kort tid. Det betyder, at du kan få større mental kapacitet ved at starte med visse teknikker eller tricks, der forbedrer din hukommelse.

I virkeligheden har vi alle evnen til at huske ting, men problemet er, at vores sind er blevet vant til at arbejde med en mindre indsats.

Ikke være opmærksom, kun at læse overfladisk, tænke på noget andet, ikke reflektere … det er alle fjender af god hukommelse.

Vi må også tilføje, at når vi ønsker at huske noget, og vi ikke klarer det, bliver vi stressede. Af den grund er det svært for os at finde det ord, fakta eller dato, som vi har gemt i den dybeste del af vores hukommelse.

På den anden side må vi erkende, at vi ofte ikke tillader vores hjerner at tænke, begrunde eller huske på egen hånd. Vi tillader ikke, at det hviler ordentligt, og vi giver heller ikke tilstrækkelig tid til at indhente vigtige oplysninger.

Sådan forbedres din hukommelse

Lysende plakater, tv-annoncer, sociale netværk, internet-søgninger … alle disse angriber hjernens kræfter. Derfor, hvis du vil have en stor hukommelse, skal du sætte følgende teknikker i praksis:

1. Rekonstruere fakta

Computer

Det er sandsynligvis sket mere end en gang, at du har glemt, hvor du forlod nøglerne. Du har nok brugt timer på at vende ting op og ned uden resultater.

En god måde ikke at glemme, hvor du forlod dem, er naturligvis at vælge et sted, hvor du altid lægger dem, men hvis ikke, kan du bruge “rekonstruktion af fakta” teknikken.

Det betyder at du skal bruge et par minutter på at huske hvad du har gjort siden du kom hjem (hvad du havde i dine hænder, hvor du forlod andre objekter, hvad du lavede sidste gang du så nøglerne osv.). Pludselig vil du se det sted, hvor du forlod dem.

2. Brug mnemonic enheder

Måske da du gik i skole lærte lærerne dig, hvordan man kunne huske formler, fakta eller datoer ved hjælp af såkaldte mnemonic-enheder. Disse giver os mulighed for at relatere oplysninger til korte sætninger eller ordstrenge. På den måde komprimeres mange oplysninger og kan læses lettere.

I virkeligheden tjener de til at bevare disse oplysninger uden at skulle gentage det hele som en papegøje. Bedst af alt, vil disse begreber ikke blive glemt let, selvom der er gået år.

Et af de mest kendte eksempler er “My Very Easy Method Just Speeds Up Naming Planets”. Det første bogstav i hvert ord fremkalder en af solsystemets planeter og dens orden fra solen: Merkur, Venus, Jord (Earth), Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun og Pluto.

Selvfølgelig kan du bruge mnemonic regler, som du vil, med ord eller personlige sætninger. Dette kan omfatte initialerne til familiemedlemmernes navne, jubilæer, en karakter du kunne lide i barndommen mv.

3. Læs højt

Ofte, når du forklarer noget til en anden person, bliver begreberne bedre løst. Udover at forbedre din forståelse ved at sætte noget, du har studeret i ord, hjælper det hjernen med at lytte til oplysningerne og hjælper dig med at bevare dem.

Derfor er det vigtigt at læse højt, når du studerer eller når du vil have noget til at blive indgraveret i dit sind.

Det er ikke kun det, det er også godt at læse trykte bøger eller papirer “som i gamle dage.” Skærme hæmmer forståelsen, og det lys, de udsender, forårsager hovedpine.

4. Hvile og slappe af

Denne teknik til at få en stor hukommelse er baseret på det faktum, at sindet skal konsolidere begreber, når det ikke er opmærksomt på noget andet.

Hvis du efter en morgen hvor du læser, tager i biografen, ser nyhederne eller surfer på Facebook, vil du nok ikke huske de oplysninger, du lige har lært.

Derfor anbefaler vi dig at tage en god lur efter et “bombardement af information” (hvis du vil undgå at glemme det selvfølgelig). Du kan også tage en tur i parken, motionere, tage et varmt brusebad eller lytte til klassisk musik. På denne måde vil dit sind ikke blive distraheret.

5. Skift din rutine

Dans

Hjernen har brug for nye vaner og eventyr. Monotoni gør den endnu mere doven og rastløs. Hvis du vil huske noget og have en stor hukommelse, skal du ændre nogle af dine daglige aktiviteter eller i det mindste gøre dem i en anden rækkefølge.

Nye ændringer øger din mentale kapacitet, da sindet skal være opmærksom på noget, som det ikke vidste eller ikke er vant til.

Glem ikke at sindet er meget nysgerrigt, og det kan lide udfordringer. For os allesammen handler det om at give sindet de ingredienser der er nødvendige for at blive mere effektiv og holde op med at glemme ting.