Sådan får du renere lunger

· 29. marts 2016
Øvelser indenfor yoga, meditation og Tai Chi lærer os at trække vejret med forskellige dele af vores krop såsom maven, mellemgulvet eller brystet.

Ryger du, har du tilbagevendende lungeproblemer eller vil du bare gerne have renere lunger og være i stand til trække vejret bedre? Læs med her for tre uundværlige tips til at gøre det på en nem og naturlig måde.

Hvis du lærer at trække vejret korrekt, forbedrer ventilationen i dit hjem og fjerner slim, så vil du se resultater på ingen tid.

Dampbade

Ved du, hvad et sundt dampbad er? Det betyder, at man tager dybe indåndinger i damp fra medicinske planter, som gavner lungerne. Det er en fremragende metode til at kurere respiratoriske sygdomme hos børn, og det hjælper også med at rense lungerene, især hos dem der ryger.

Hvordan laver jeg et dampbad?

Kog to liter vand med lægeurter såsom fyr, timian, eukalyptus, kamille eller oregano. Efter at have kogt vandet i 5 til 10 minutter vil du se, at det frigiver aromatiske dampe. Fjern fra varmen, dæk hovedet med et håndklæde og læn dig ind over beholderen (Vær forsigtig med ikke at brænde dig på dampen). Inhaler dybt igennem mund og næste. Alternativt kan du skiftevis lukke hvert næsebor.

Fjern slim

Det er normalt at vågne op om morgenen med en følelse af overskydende slim, og til tider kan denne slim forårsage overbelastning eller blokering af bronkierne. For at undgå overskydende slim, følg disse to simple og lette råd:

Vask næsekanalen ved hjælp af en næseskylning som forklaret i denne artikel, især når der konstant er slim i næsehulen.

Husk på, at der er fødevarer, som øger mængden af slim, og de bør fjernes fra din kost, indtil du har det bedre. Her er nogle produkter, man skal undgå:

  • Mælk og mælkeprodukter, især komælk. Erstat med plantebaserede mælkeprodukter.
  • Mel. Spis brød baseret på dextriner, hvilket er sundere i dette tilfælde.
næseskylning

Lær at trække vejret korrekt

Ofte trækker vi slet ikke vejret korrekt… Fordi vi glemmer det! Vi indånder kun lige nok til at overleve, hvilket ikke kun påvirker vores lunger, der vænner sig til at arbejde ved nedsat kapacitet, men det gør det vanskeligere at levere ilt til alle dele af kroppen.

Hvordan lærer jeg at trække vejret korrekt?

Den mest effektive måde er at starte på øvelser indenfor yoga, meditation eller Tai Chi, der altid fokuserer på åndedrættet, og sågar lærer os at gøre det med forskellige dele af vores krop: maven, mellemgulvet og brystet.

yoga

Forbedrer vejrtækningen om natten

I gennemsnit sover vi normalt 8 timer om natten, eller en tredjedel af vores dag. Derfor er det vigtigt, at vi sørger for, at vores soveværelse er helt rent og med sund luft.

Hvordan gør vi det?

  • Luft ud i dit hjem hver dag, og hvis du kan lide det, lad vinduet stå på klem om natten.
  • Hvis du ikke kan lufte ud ordentligt, prøv i det mindste at lade din soveværelsesdør stå på klem.
  • Anskaf iltgenerende planter til dit soveværelse såsom pothos. At have en eller to af disse stående i soveværelset vil hjælpe med at forny luften vi indånder.
  • Undgå fugt og lugt i hjemmet. Brug affugtere og elektriske diffusionsapparater.

Vær ikke trist

For dem der ofte eller kronisk lider af respiratoriske sygdomme, kan det være en hjælp at vide, at der er en psykosomatisk sammenhæng imellem sygdom og en vedvarende følelse af tristhed.

Derfor skal der ved enhver behandling tages hensyn til det følelsesmæssige element, som kan behandles naturligt med homøopatiske remedier, såsom Bach blomsten, og med professionel hjælp fra en psykiater.

Tak til Marketing Deluxe, Breigh Hammarlund og Caribb for lån af billeder.