Giv dine tørre hæle fugt med disse utrolige hjemmemidler

27 september, 2020
Vores fødder har brug for opmærksomhed og en masse fugt, især hvis du ikke vil have tørre hæle. Giv dine fødder den opmærksomhed de fortjener!

Tørre hæle kan gøre smukke fødder grimme. Hvis du lider af tørre hæle, hader du sikkert at tage dine sko af, eller at bruge sandaler, fordi dine fødder ser forsømte og udtørrede ud.

Men for mange mennesker fikser fugtighedscreme ikke problemet. Så læs videre her og lær om de 9 naturlige, hjemmelavede løsninger og anbefalinger til at give dine tørre hæle fugt, og gør dem bløde og smukke igen.

9 hjemmemidler til tørre hæle

Du bør være konsekvent i forhold til hvilken løsning du vælger til at behandle dine tørre hæle. Fugtighedscreme er som regel ikke nok for de fleste mennesker. Forkæl dine fødder med disse effektive, exfolierende, fugtgivende og nærende behandlinger. Vi vil også fremhæve, hvorfor andre faktorer, såsom din kost og hvordan du går på dine fødder, er vigtige.

Læs også: Fem hjemmelavede cremer og scrubs mod hård hud

1. Varmt vand med bagepulver

varmt vand med bagepulver

Du kan bruge dette middel mod tørre hæle to gange om ugen. Alt du skal gøre er at forberede et fodbad med varmt vand og bagepulver, og slap af med fødderne i vand.

  • Lad dine fødder sidde i fodbadet i 20-30 minutter. Huden vil blødgøres, hvilket vil gøre det lettere at exfoliere og give dine hæle fugt efter badet.

2. Exfolierende middel med havsalt og olivenolie

Efter fodbadet, eller på ethvert andet tidspunkt, kan du exfoliere dine fødder, ved at blande lige store mængder groft havsalt og olivenolie. Denne blanding er enkel og effektiv!

  • Masser dine fødder godt, især dine hæle, i 5 minutter pr fod.
  • Havsalt er et kraftfuldt, naturligt exfolierende middel, og er fantastisk til at fjerne døde hudceller. Olivenolie vil give dine fødder næring langt ind i huden.

3. Shea-smør- og hybenrose-olie fodmaske

shea smør og rosenolie

Vi anbefaler at bruge denne fodmaske en gang om ugen, og lade den trække ind i huden i 30 minutter. For at blødgøre den tørre, hårde hud på dine hæle anbefaler vi at bruge meget nærende ingredienser, såsom shea-smør og hybenrose-olie.

  • Shea-smørret vil give din hud næring og elasticitet, mens hybenrose-olien understøtter regenereringen af dine celler.
  • Disse to ingredienser er den perfekte kombination til behandling af meget tør hud.

4. Grønt ler- og yoghurtmaske

Hvis dine fødder ikke er så krakelerede, kan du vælge en grønt ler- og yoghurtmaske. Selvom ler har en tendens til at tørre huden yderligere ud, er det faktisk en glimrende fugtighedscreme hvis du blander det med yoghurt. Plus, leret gør blandingen til et exfolierende middel.

5. Mandelolie og honning

mandelolie

Dette middel er effektivt til at blødgøre og beskytte tørre hæle. Kombinationen af mandelolie og honning er perfekt, hvis du gerne vil have bløde hæle. Alt du skal gøre er at anvende det en gang om ugen i 30 minutter.

6. Brug de rigtige sko

Visse typer sko tørrer dine hæle ud, og forårsager dannelsen af hård hud. Dette er normalt tilfældet med meget hårde eller stive sko, eller sko der er fremstillet af visse materialer.

Du skal føle dig godt tilpas. Hvis du ikke gør det, kan du købe en indlægssål der passer til dine fødder, og som lader dem ånde. Du vil virkelig kunne føle en forskel!

7. Gå korrekt

de rigtige sko

Hvis du lægger for meget vægt på dine hæle når du går, kan det også bidrage til problemer med udtørrede hæle. Hvis du lærer at stå og gå korrekt vil du få sundere hæle, og det vil også forbedre din kropsholdning.

  • Sørg for at lægge vægten på midten af dine fødder, ikke på tæerne eller hælene, når du går eller står op.
  • Gør en indsats for at gå ordentligt. Det vil være vanskeligt i starten, men med lidt tålmodighed kan du gøre det mere naturligt.

6. Hydrer indefra

Hvordan hydrerer vi os selv indefra? Det gør vi ved at give vores krop masser af næringsrige fødevarer. Sørg for at indtage store mængder af vitaminer, mineraler og essentielle fedtsyrer hver dag ved at spise mad såsom:

  • Rå frugt og grøntsager
  • Tørrede frugter
  • Frø, også spirede
  • Fuldkorn
  • Tang
  • Ghee eller klaret smør

9. Drik vand

drik vand

Dette sidste middel er det vigtigste. Det, at drikke vand i løbet af dagen, udover ved måltiderne, er en super god vane at opbygge, som tackler alle former for sundhedsmæssige problemer udefra.

Hvis du vil forhindre tør hud, skal du give din krop vand. Ved at kombinere god hydrering indefra, og en dybt gennemtrængende fugtighedsbehandling udefra kan du sætte en stopper for tørre hæle.