Tørret frugt styrker knoglerne og bekæmper træthed

· 8. august 2016
Efter overgangsalderen begynder kvinder at tabe knoglemasse, hvilket indebærer mange risici. Tørret frugt kan give energi og styrke knoglerne.

Tørret frugt er et sundt og lækkert valg, du ikke bør udelukke fra din kost. Selvom vandet fjernes under tørringen, så har det mange mineraler og proteiner, der er perfekt til at starte dagen med en masse energi.

Hvordan kan du sige nej til det? Tørret frugt er et fremragende valg til morgenmaden, det hjælper med at forhindre forstoppelse og styrker knoglerne takket være det høje indhold af kalcium og zink. Tørret frugt er en god allieret for dit helbred, så længe du indtager det i moderate mængder.

I dagens artikel vil vi give dig alt den information du har brug for, så du kan få det meste ud af at spise tørret frugt.

Gør tørret frugt at man tager på i vægt?

aprikos og rosiner

Dette er sikkert det første spørgsmål, du har. Hvorfor? Der er mange mennesker, der undgår at spise tørret frugt, fordi de tror det indeholder meget sukker. Selvom der er en smule mere sukker i tørret frugt sammenlignet med frisk frugt (tænk på rosiner), så når du tørre frugten, ender du med en meget højere koncentration af næringsstoffer som vitaminer og mineraler, hvilket gør det til en sund resource, du ikke bør gå glip af.

For bedre at forstå fordelene ved tørret frugt, vær opmærksom på den følgende information:

  • Tørret mad indeholder mange næringsstoffer og giver fire gange så meget energi som frisk mad.
  • Tørret frugt er meget nemt at fordøje, og det er også meget tilfredsstillende. Det betyder, at du skal spise meget mindre tørret frugt for at blive mæt.
  • Mange mennesker inkluderer tørret frugt til deres kost fordi, det fremmer en god fordøjelse og bare 100 gram kan gøre dig mæt, giver dig energi og hjælper dig med ikke at snacke imellem måltiderne.
  • Hemmeligheden bag fordelene ved tørret frugt er at spise den rigtige mængde (100 gram om dagen). Det giver de grundlæggende næringsstoffer din krop og knogler har brug for og bekæmper også kronisk træthed.

Tørret frugts fordele for knoglerne

Tørret frugt og nødder

For ikke så længe siden fortalte vi om, hvordan tørrede figner kan hjælpe med at bekæmpe osteoporose. Dette er vigtigt at huske på, især hvis du er en kvinde, fordi vi mister meget af knogledensiteten med alderen.

Tørret frugt er en sund tilføjelse til din kost, start med svesker, dadler, aprikoser eller bær. De er alle lækre! Derudover er de en fremragende tilføjelse til din morgenmad og går godt sammen med alle opskrifter eller kødretter.

Er du klar til at finde ud af alt hvad tørret frugt kan gøre for dig?

  • Tørret frugt er en naturlig kilde til jern, kalcium, magnesium og zink, en guldgrube af næringsstoffer der hjælper med at bekæmpe knogleskørhed.
  • Det forhindrer nogle degenerative sygdomme takket være det høje indhold af vitamin E, C og antioxidanter.
  • Det forbedrer fordøjelsen, plejer dine tarme og forhindrer ophobningen af giftstoffer og andre skadelige stoffer i kroppen.
  • Tørret frugt er en naturlig kilde på kalium og B-kompleks vitaminer, der også er godt for knoglerne.
  • Det indeholder ikke natrium og er rig på mikronæringsstoffer, der hjælper med at sænke blodtrykket.
  • Tørret frugt har et højt indhold af sundt fedt som omega-3 og omega-6.
  • Det er ideelt til at bekæmpe angst og mindsker appetitten.
  • Givet det høje indhold af næringsstoffer, tilføjer mange atleter tørret frugt til deres kost for at give energi og forbedre fysisk præstation.
  • Tørret frugt anses normalt for at være en godbid fyldt med “energi og positive effekter”, ideelt for kvinder der er i overgangsalderen og føler sig mere trætte eller deprimerede end tidligere. Desuden er det her, du lider af et tab af kalcium fra knoglerne, så det er vigtigt, at du spiser omkring 100 gram tørret figner om dagen – de er særligt rige på kalcium.

De bedste tørrede frugter

Som vi sagde ovenover, så er den passende mængde af tørret frugt, du bør spise om dagen, 100 gram. Mere eller mindre hvad du kan have i hånden. Du kan variere dit valg alt efter din smag og behov, men tørret frugt er en fremragende snack imellem måltiderne og giver også et originalt touch til dine normale måltider.

Uanset hvad, så er tørret frugt en naturlig resource, der vil forbedre dit helbred og er bestemt værd at spise i moderate mængder. Lad os nu se på hvad nogle af de bedste valg er.

1. Tørrede figner

Tørrede figner

Tørrede figner styrker knoglerne og er også et fremragende afføringsmiddel. Det er godt at spise dem til morgenmad sammen med nogle mandler. De er lækre og giver en naturlig cocktail af energi, kalcium og magnesium.

2. Svesker

Svesker

Svesker er rige på fibre og er en fremragende måde til at bekæmpe forstoppelse. Svesker indeholder også store mængder af jern og B-kompleks vitaminer.

3. Dadler

Dadler

Dadler indeholder forskellige mineraler som jern og magnesium samt vitaminer (hovedsageligt A og B kompleks vitaminer).

Dadler er gode til at øge dit koncentrationniveau og mentale adræthed. Desuden er dadler rige på magnesium og kalcium, hvilket hjælper dig med at sove bedre om natten. Ved du hvornår, du bør spise dem? Prøv at indtag fem dadler, en halv time inden du går i seng.

4. Tørrede tranebær

Tørrede tranebær er det bedste valg for at regulere kolesterolet og forbedre dit hjertes sundhed samtidig med, at det giver en masse fordele på grund af deres høje indhold af antioxidanter. Hvad er den bedste måde at spise dem på? Med en lækker skål havregryn eller blandet med noget neutral yoghurt. De er lækre!