5 fødevarer til sundere blod og en glad krop

· 12. juni 2018
For en god kvalitet af blod skal du have god en produktion af hvide blodlegemer, røde blodlegemer og blodplader

Hvordan kan du forbedre kvaliteten af dit blod og få sundere blod hele vejen rundt? Lad os starte med en definitionen af blod, som er et flydende bindevæv, der cirkulerer gennem kapillærer, vener, arterier, atria og ventrikler af alle hvirveldyr. Den røde farve skyldes tilstedeværelsen af et hæmoglobinpigment der er indeholdt i erytrocytterne.

Blods konsistens er tæt, uigennemsigtig og blandet med metal. Farven kan imidlertid variere: fra skarlagen, hvilket er et tegn på et højt iltniveau, til mørkt rødt, hvilket indikerer et lavt iltindhold. Den gennemsnitlige pH i blod er 7,35 til 7,45. Blodtemperaturen er 38 ° C – lidt højere end kropstemperaturen.

Hvad indeholder sundt blod?

  • Næringsstoffer
  • Hormoner
  • Antistoffer
  • Ilt
  • Carbondioxid
  • Elektrolytter
  • Vitaminer
  • Varme

Hvor er det lavet?

sundt blod

Blodceller produceres i knoglemarven, hvilket er det svampede væv der findes i nogle af kroppen knogler, såsom hoftebenet, brystbenet eller knoglerne i kraniet.

Den menneskelige krop indeholder ca. 4,5 til 6 liter blod. 55% af blodet er plasma, som er den flydende del af blodet der består af vand, mineralsalte og proteiner, mens de resterende 45% består af røde blodlegemer, hvide blodlegemer og blodplader.

Hvordan kan jeg begynde en sund kost?

  • Spis ikke-stivelsesholdige grøntsager som tomater, gulerødder og spinat. Det anbefales at reducere dit indtag af kartofler, men du skal ikke skære dem helt ud f din kost.
  • Kig efter sunde proteiner så som dem man finder i magert kød, kylling, kalkun og fisk. Undgå at spise rødt kød, især forarbejdet kød, såsom bacon eller pølser.
  • Hele fødevarer er gode valg. Ris, pasta og fuldkornsbrød er sundere end hvid ris på grund af deres fiberindhold. Som et resultat stiger blodsukkeret langsomt og giver os en følelse af fylde.
  • Brug vegetabilske olier. Olivenolie eller rapsolie er gode muligheder når man skal lave krydderier. På den anden side undgå at bruge smør, fordi det indeholder for meget mættet fedt.
  • Undgå sukkerholdige drikkevarer såsom juice, læskedrikke eller iste. Det bedste er at forberede noget vand med et strejf af frugt.

Hvilke vitaminer og mineraler består blodet af?

vitaminer og mineraler
  • E-vitamin: vigtigt for de mest resistente røde blodlegemer.
  • Jod: bidrager til produktion af røde blodlegemer og blodplader.
  • C-vitamin: stimulerer absorptionen af jern.
  • Zink: involveret i dannelsen af lymfocytter.
  • Vitamin K: hjælper blodets koagulering.
  • Cobalt: hjælper med produktion af hæmoglobin og røde blodlegemer.
  • Kobber: sikrer, at der er jern til rådighed til fremstilling af røde blodlegemer.
  • Jern: vigtigt for produktionen af hæmoglobin, som er ansvarlig for transport af ilt til celler.
  • Vitamin B12: hjælper med modning af røde blodlegemer.
  • Folinsyre: bidrager til modning af erythrocytter og leukocytter.

Anbefalede fødevarer

Lever

Lever er generelt rigt på vitamin A, som hjælper med at forbedre udseendet af huden på grund af dets antioxidantegenskaber. Men det øger også produktionen af hæmoglobin på grund af dets høje jernindhold. Hvis det ikke var nok, er det lavt i fedt og giver folinsyre som hjælper med at opretholde en korrekt celledeling.

Æg

Æg

Så længe du ikke er allergisk eller intolerant over for æg, skal du altid inkludere det i din diæt. Det er en stor kilde til proteiner, mineraler og vitaminer der alle fører til et sundere blod. I æggeblommen finder du især lecithin, som er ansvarlig for at rense fedtet i arterierne. Derudover indeholder den cholin, der forbedrer nervesystemet.

Æg giver dig samtidig også mere vitamin A, D og E samt mineraler som jern, zink, selen, fosfor og folsyre. Og alle disse er afgørende for sundere blod og en sund krop.

Grøntsager

Disse er gode til folk, der ikke spiser kød, fordi de hjælper med at balancere indtagelsen af næringsstoffer på grund af deres høje proteinindhold. Men de giver også kulhydrater, fibre, vitaminer fra gruppe B og mineraler som jern, magnesium og kalium.

Nødder

Nødder

Selvom nødder har et høj kalorieindhold, giver de vigtige næringsstoffer til kroppen, hvis de forbruges i moderate mængder. Så de hjælper dig med at få sundere blod, da de indeholder sunde fedtstoffer og omega-3 fedtsyrer.

Desuden giver de en række vitaminer og mineraler, såsom kalium, magnesium, fosfor, vitamin E og vitamin B-kompleks.

Kartofler

Kartofler arbejder som et brændstof, som kroppen har brug for at producere energi. De er rige på vitamin B, folsyre og mineraler, og de giver også flavonoider, der beskytter mod hjerte-kar-sygdomme  og reducerer dårligt kolesterol.

For deres del er B-vitaminerne ansvarlige for at beskytte arterierne. Især reducerer vitamin B6 niveauerne af homocystein, som er en kemisk forbindelse, der bidrager til inflammation i arterierne.

Så hvornår begynder du at tage skridtet hen imod et sundere blod?