12 symptomer på D-vitaminmangel

· 15. maj 2018
Er du træt? Har du et svagt immunsystem? Det kan være, at du mangler D-vitamin! Lær mere om symptomerne på D-vitaminmangel i denne artikel.

D-vitamin er et fedtopløseligt næringsstof, som sammen med andre vitaminer og mineraler hjælper med at regulere funktionen af ​​din krops systemer.

Du får det naturligt, når du udsætter din hud for solens stråler, selvom det også findes i visse fødevarer og kosttilskud.

D-vitamin er kendt for at være afgørende for kroppens evne til at udvinde ​​calcium og fosfor, to mineraler, der holder dine knogler og tænder stærke.

D-vitamin er blandt andet afgørende for dine muskler, hjerne, hjerte og andre organer, der er vigtige for en sund krop.

Problemet er, at ikke alle får nok af dette næringsstof. D-vitaminmangel kan udløse visse symptomer og sundhedsproblemer, der har tendens til at blive værre, hvis du ikke tager fat i manglen i tide.

Af den grund er det vigtigt at vide, hvordan man identificerer mangel på D-vitamin og træffer de nødvendige foranstaltninger for at få nok D-vitamin i fremtiden.

Find ud af hvordan!

Symptomerne på D-vitaminmangel

1. Muskel- og knoglesvaghed

Muskelsvaghed

Dine muskler og knogler svækkes, når dine D-vitaminniveauer reduceres.
D-vitaminmangel udløser en ubalance i kroppens magnesiumniveauer, et grundlæggende mineral for et velfungerende stofskifte.

2. Depression

D-vitaminmangel er forbundet med en tendens til at lide af irritabilitet, depression og pludselige humørsvingninger.

D-vitamin er involveret i udskillelsen af lykkehormoner, så en mangel kan påvirke din mentale sundhed.

3. Betændelse og smerte

Betændelse og smerter

Som mange andre vigtige næringsstoffer er D-vitamin involveret i kontrollen af ​​kroppens inflammatoriske processer, hvilket hjælper dig med at undgå problemer som følsomhed over for smerte eller ledproblemer.
Et lavt niveau kan øge risikoen for at lide af disse problemer, hvilket gør det svært at bekæmpe kroniske smerter.

4. Usunde og svækkede tænder

D-vitaminmangel forstyrrer din krops evne til at udvinde og bruge kalcium. Kalcium er vigtigt for dine tænder, så D-vitaminmangel øger risikoen for infektioner og svækkede tænder.

Det kan også give symptomer såsom rødmen, irritation og blødning af tandkødet.

5. Højt blodtryk

Højt blodtryk

En ting, der bør overvejes, når dit blodtryk stiger, er hvordan du kan få det bedre gennem kosten.
Selvom denne kardiovaskulære lidelse skyldes flere faktorer, såsom mangel på motion, for højt fedtindtag og rygning, så kan mangel på D-vitamin bidrage til komplikationer.

5. Træthed

Hvis kroppen ikke kan absorbere D-vitamin ordentligt kan det påvirke din fysiske og mentale ydeevne, hvilket skaber en følelse af træthed.

Det kan få dig til at føle dig døsig og ude af stand til at udføre dine normale daglige opgaver.

6. Vægtstigning

Vægtstigning

Fordi D-vitamin er et fedtopløseligt næringsstof, skal personer, der er overvægtige eller svært overvægtige, absorbere det i højere mængder.
Reducerede niveauer kan komplicere metabolisk aktivitet, hvilket gør det svært at opretholde en sund vægt.

7. Astma

En mangel på D-vitamin er relateret til problemer med behandling af astma, fordi den er relateret til dårlig lungefunktion.

Tilstrækkeligt D-vitamin hjælper med at kontrollere problemer med astma, fordi det gør din krop stærkere og mere modstandsdygtig.

8. Højt kolesteroltal

Hvis du har høje kolesterolniveauer, så er der også en større sandsynlighed for at du lide af D-vitaminmangel. Det betyder ikke nødvendigvis, at D-vitaminmangel forårsager højt kolesterol (LDL), men det er alligevel værd at tænke på.

9. Forkølelse og influenza

Når du har lavt indhold af D-vitamin, påvirker det produktionen af ​​antistoffer af dit immunsystem, hvilket gør dig mere tilbøjelig til at lide af forkølelse og influenza.

Fordi du ikke har nok, har dine åndedrætspassager og væv tendens til at blive irriteret lettere.

10. Tarmproblemer

Problemer med kroppens evne til at absorbere fedt kan knyttes til en vitamin D-mangel, som igen påvirker udviklingen af ​​tarmproblemer.

Det er vigtigt at forbedre dine D-vitaminniveauer, hvis du har følgende:

  • En følsomhed over for gluten (cøliaki eller ikke-cøliaki)
  • Crohns sygdom
  • Inflammatorisk tarmsygdom

Har du bemærket nogen af ​​disse symptomer? Hvis du har mistanke om, at du har en mangel på D-vitamin, så prøv at øge forbruget af fødevarer, der indeholder det, og få lidt mere sollys.

Husk at du altid bør være forsigtig når du soler dig, da solens stråler kan have skadelige virkninger.