Fire yogastillinger der giver dig energi

9. januar 2019
Dyrk yoga for at opnå harmoni mellem krop og sind og foretage positive forandringer i dit liv. Disse fire stillinger giver dig god energi.

Hvis du er på udkig efter en integreret træningsform, hvor din krop og dit sind forbindes, kan yoga være perfekt til dig. Kropskontrol, styrke og energi er nogle af de fordelagtige gevinster ved at dyrke yoga. Men hvilke yogastillinger giver dig bedst energi?

Yoga kommer fra Indien og blev udviklet til fysisk og mental disciplin. Hovedformålet er at opnå balance mellem krop og sind. Ligesom al anden motion kræver det en fysisk indsats, selvom det vigtigste aspekt er at dominere sindet for at opnå åndeligt velvære.

Vi kunne liste mange fordele ved yoga, men de vigtigste er følelsesmæssig stabilitet, afslapning og energi. Der findes flere forskellige typer yoga. I denne artikel fokuserer vi på Hatha Yoga, en blanding af fysisk yoga og meditation.

Hvad er yogastillinger?

Yogastillinger er også kendt som asanas, og er øvelser der forener kroppen med sindet. Selvom nogle stillinger måske virker lette at udføre, er hver af dem vanskelige må sin egen måde. Du skal være opmærksom og kontrollere både din krop og dit sind på samme tid.

Der findes mange forskellige yogastillinger, og hver af dem er gavnlig for en bestemt del af kroppen. Nogle hjælper med at rette op på problemer som skoliose, andre øger smidigheden, mens atter andre lindrer smerter.

Disse stillinger kan perfektioneres med en masse øvelse og tålmodighed. Selv de bedste yoga-udøvere bruger år på at mestre deres teknik.

Hvilke yogastillinger giver dig energi?

Yoga giver dig energi. De følgende fire stillinger er især gode. Vi anbefaler, at du udfører dem ofte:

1 – Nedadvendt hund

Dette er den mest almindelige yogastilling og den er ideel for begyndere. Den indebærer at placere kroppen i en omvendt V-form. Stillingen kræver ikke en stor fysisk indsats, men en god kropsholdning er nødvending for at opretholde balancen.

Hvordan gør du?

  • Stå på en yogamåtte og placer dine hænder på måtten under dine skuldre, med knæene hoftebredde fra hinanden. Sørg for at holde ryggen lige.
  • Støt dig selv på dine hænder og fødder i denne stilling.
  • Træk vejret dybt, stræk knæene og løft dine hofter så højt som muligt. Prøv at holde dine hæle i gulvet og hold stillingen i 10 sekunder.
  • Sænk dine hofter og vend tilbage til startpositionen med en udåndning.

Fordele

  • Giver slip på spændinger og stress.
  • Styrker knogler og muskler
  • Forbedrer smidigheden i skuldre, hofter, arme og ben.
  • Forbedrer fordøjelsen.

Læs også:

5 yogaøvelser du kan praktisere hvis du ikke er smidig

Opadvendt hund

Opadvendt hund er en effektiv yogastilling der giver dig energien tilbage

Denne stilling er en variant af den første stilling. Den forveksles ofte med kobrastillingen, men den vigtigste forskel er at du støtter din krop på dine hænder og fødder. Hold ikke dine ben presset i måtten, som du ville gøre i kobrastillingen.

Hvordan gør du?

  • Start med at ligge på maven på en yogamåtte med ansigtet nedad. Tag en dyb indånding og hold vejret.
  •  Løft dine knæ fra måtten og skub den øvre del af din krop opad.
  • Dine arme bør være fuldt udstrækte og dine hænder placeret under dine skuldre. Lav en bue i ryggen og kig op i loftet.
  • Hold denne stilling i 10 sekunder, og giv derefter slip.

Fordele

  • Styrker musklerne i arme, skuldre, håndled, bughule, talje og bryst.
  • Opstrammer ballemusklerne
  • Forbedrer smidigheden i din rygsøjle
  • Åbner brystet mere og øger dermed lungekapaciteten.

Læs også:

Hvordan yoga ændrede kropsholdningen og livet for en 87-årig kvinde

3 – Krigerstilling

Ligesom med hundestillingerne, er der tre variationer over krigerstillingen. Denne yogastilling blev inspireret af Virabhadra, en gammel kriger fra Indien, der opstod ud af Lord Shivas lidelse efter hans kones død.

Hvordan gør du?

  • Stå på en yogamåtte og stræk ryggen. Træk vejret ind i fem sekunder, hold vejret i yderligere ti sekunder og ånd ud i ti sekunder.
  • Stå med ledt spredte ben og løft dine arme op i luften.
  • Tag et stort skridt fremad med dit højre ben.
  • Læn dig frem over dit højre ben, indtil du når en 90-graders vinkel. Sørg for at holde ryggen lige, og forbliv i denne stilling i 10 sekunder, inden du vender tilbage til udgangspunktet.

Fordele

  • Styrker benene og ballemusklerne
  • Opbygger styrke
  • Øger balance og stabilitet
  • Lindrer smerter i visse dele af kroppen
Krigerstillingen er endnu en effektiv yogastilling der giver dig energien tilbage

4 – Savasana, eller liggestillingen, giver dig energi

Fra et fysisk perspektiv er dette den nemmeste yogastilling, men det der i virkeligheden gør den svær at udføre er den mentale indsats der kræves. Målet med denne stilling er at være fuldstændig afslappet og opnå en meditativ tilstand.

Du skal minimere din mentale aktivitet for at udføre denne stilling, glemme forstyrrelser og gøre din vejrtrækning dyb.

Hvordan gør du?

  • Lig flat på ryggen på en yogamåtte med dine ben hoftebredde fra hinanden.
  • Hvil dine arme lidt væk fra kroppen. Dit hoved skal være centreret og din rygrad lige, dine hænder skal ligge med håndfladerne opad og med afslappede fingre.
  • Koncentrer dig om at trække vejret dybt for at frigøre muskelspændinger og stivhed.

Fordele

  • Lindrer hovedpine
  • Bekæmper træthed og søvnløshed
  • Sænker blodtrykket
  • Letter mild depression

Disse og andre yogastillinger giver dig energi, hvis du udfører dem dagligt. Start med at indstille din krop og dit sind, og du vil opleve de positive ændringer i dit liv. Lad være med at fokusere på bekymringer – slap af og gør en indsats for at forbedre din livskvalitet. Du vil hurtigt indse, at det er det hele værd!