5 måder at slippe af med ophobet væske i din krop

11 februar, 2019
En af nøglerne er at reducere mængden af salt, vi tilføjer til vores mad, samt at skære ned på forarbejdede fødevarer, der har tendens til at være rig på salt, da det øger væskeretentionen. 

Vidste du, at der er mange måder at slippe af med ophobet væske i vores kroppe?

Vores kroppe er komplekse organismer, der består af flere sammenkoblingssystemer, som har brug for ordentlig behandling og god vedligeholdelse for fortsat at arbejde i harmoni. Hvis vi ikke tager vare på vores krop, vil vi selvfølgelig være mere tilbøjelige til at løbe ind i problemer.

Dette er hvad der sker i tilfælde af væskeretention, hvilket er en meget almindelig og ubehagelig lidelse.

Væskeretention kan ende med at påvirke patienten i lange perioder – og da det også ofte er en indikator for andre lidelser, er det vigtigt at søge professionel lægehjælp så hurtigt som muligt.

Hvad er væskeretention?

Ben med vaeskeophobning

Som navnet antyder, er væskeretention – også kendt som ødem – og er det der sker, når der opstår væske i forskellige dele af kroppen.

Generelt er det forårsaget af dårlig dræning af væske fra væv i vores kroppe.

Benene og maven er de områder af kroppen, der oftest berøres af denne klage.

Når alt i vores kroppe virker som det skal, tager lymfesystemet ansvaret for dræning af væske fra vores væv, og sørger for at det ikke akkumuleres. Men hvis lymfesystemet kæmper af forskellige grunde, vil det ikke være i stand til at klare mængden af ​​væske, der er til stede i vævet.

Hvad forårsager ophobet væske?

Der er flere mulige årsager forbundet med udseende af ødem. De mest almindeligt rapporterede er som følger:

  • Leversygdomme
  • Nyreinsufficiens
  • Forhøjet blodtryk
  • Hjerteproblemer
  • Graviditet
  • Overgangsalderen

Disse problemer har normalt flere specifikke symptomer, der følger med dem – men følelsen af ​​tyngde og smerter i lemmerne såvel som betændelse er også almindelige generelle symptomer.

Slip af med ophobet væske

Der er et par vaner du kan vedtage, der har vist sig at være meget effektive til at håndtere dette problem. Vi tager et kig på nogle få af de mest relevante.

Hvis du finder dig selv med symptomerne på væskeretention, må du ikke lide i stilhed – kom i gang med at anvende dette råd med det samme for at afhjælpe problemet!

1. Spis masser af vanddrivende fødevarer

En bunke med frugt

Vanddrivende fødevarer hjælper med at slippe af med overskydende vand, som opbygges i kroppen. Derfor er de en fantastisk allieret i kampen mod væskeretention, for ikke at nævne andre giftige elementer.

Vanddrivende fødevarer er også fælles træk ved diæter designet til at hjælpe os med at tabe os på en sund og kontrolleret måde.

For at sparke dit vanddrivende fødeindtag igang, skal du blot øge dit forbrug af ingredienser som:

  • Tomater
  • Asparges
  • Ananas
  • Artiskokker

Anbefalet læsning efter “5 måder at slippe af med ophobet væske i din krop”:
3 hjemmelavede smoothies der er gode mod væskeretention

2. Vedtag en sund kost

Men det handler ikke kun om forbrug af vanddrivende fødevarer. Faktisk betyder effektiv behandling af væskeretention helt at ændre vores opfattelse af mad og hvad det bruges til.

At udvikle og følge en afbalanceret kost er naturligvis afgørende for hele velfærden af kroppen. Ideelt set bør vores kostvaner være baseret på forbrug af frugt, grøntsager, fisk og nogle former for fuldkorn.

Og det handler ikke kun om, hvad vi spiser, men også hvordan vi spiser det. Ernæringseksperter anbefaler, at vi deler vores fødeindtag i 6 portioner jævnt fordelt over hele dagen. Ved at følge dette mønster vil vi kunne spise på en mere afslappet måde og vil ikke blive plaget af sult eller det almindelige ønske om at spise uden kontrol.

3. Undgå natrium rige fødevarer

Salt

Et andet fantastisk råd om spisevaner, som vil hjælpe dig med at eliminere eller reducere væskeretention, er at undgå natriumrige fødevarer i din kost.

Når vi taler om natrium-rige komponenter, siger det mest oplagte næsten sagt: salt. Desværre bruges salt ofte i ekstrem grad til at tilsmage mad, når det er kogt, samt at være med i høje koncentrationer i færdiglavede forarbejdede fødevarer.

Derfor kan det nogle gange være en kamp at undgå overdreven natriumforbrug, uanset hvor meget vi ønsker det.

Hvis det er tilfældet for dig, hvorfor ikke prøve forskellige måder at tilføje smag til dine retter, såsom at eksperimentere med nye krydderier.

Og hvis det ikke er muligt, er det stadig værd at i det mindste forsøge at reducere dit saltindtag, for din krops generelle helbred og for at lindre symptomerne på væskeretention.

4. Drik vand

Dette kan virke lidt kontra-intuitivt til at begynde med. Vi forsøger at slippe af med overdreven væske, som er opbygget i vores kroppe – men faktisk hjælper drikning af vand rent faktisk med den proces.

At drikke rigeligt med vand stimulerer urinsystemet og nyrerne. Det hjælper også med at fjerne toksiner og andre skadelige elementer fra vores kroppe.

Sørg for at du drikker mindst fem til seks glas vand i løbet af dagen.

 

Læs også:

Hvad forårsager væskeretention

5. Træning kan hjælpe mod ophobet væske

Mand der straekker ud

Du ved sikkert allerede, at fysisk træning bidrager til kroppens generelle trivsel. Og i tilfælde af væskeretention hjælper det ikke kun med at øge muskeltonen og bekæmpe vores stadig stillesiddende livsstil, men er også ansvarlig for at udvise alle former for skadelige elementer gennem sved.

  • De bedste træningsformer at fokusere på i denne henseende er dem baseret på aerob fysisk træning. Dette fremmer intens svedning, som afhjælper væskerne beholdt i vævene gradvis.

Hvorfor ikke overveje at blive involveret i en sportsaktivitet? Det store flertal af sådanne sportsgrene – hvad enten det er tennis, fodbold eller zumba – involverer høj-intensiv aerob træning.

Blandt de mest effektive er cykling, svømning og atletik. Disse kan også hjælpe os med at tabe os sundt og lidt hurtigere.

  • Kleiner, S. M. (1999). Water: An essential but overlooked nutrient. Journal of the American Dietetic Association. https://doi.org/10.1016/S0002-8223(99)00048-6
  • Yi, B., Titze, J., Rykova, M., Feuerecker, M., Vassilieva, G., Nichiporuk, I., … Choukèr, A. (2015). Effects of dietary salt levels on monocytic cells and immune responses in healthy human subjects: A longitudinal study. Translational Research. https://doi.org/10.1016/j.trsl.2014.11.007