5 øvelser til håndtering af angst

· 28. maj 2018
Lider du af angst? Lær nogle gode øvelser, der kan hjælpe!

Håndtering af angst er nødvendig for virkelig at kunne nyde dit liv. Angst er en følelsesmæssig tilstand, der medfører følelser af bekymring, angst og frygt.

Personer, der er ramt af angst, føler sig håbløse i situationer, der lader til at være ude af deres kontrol. Dette omfatter situationer, der giver dem en følelse af at der er fare på færde.

Håndtering af angst er ikke en nem opgave for mennesker, der lider af det. Det kan virke dumt eller harmløst, når vi ser det udefra. Men sandheden er, at det er svært at kontrollere.

Det er ikke længere normalt, når det er ukontrolleret og fortsætter i mere end seks måneder. I dette tilfælde skal du behandle det som en sygdom. Du skal søge hjælp fra en specialist.

Behandling af angst er nødvendig for virkelig at kunne nyde dit liv. Her skal vi snakke lidt mere om disse forhold og give dig nogle øvelser til bedre at kunne styre det.

Symptomer på angst

Kvinde med angst

At identificere angst er forholdsvist let. De fleste af os kan det per automatik. Men vi vil liste de mest almindelige symptomer her, hvis du skulle være i tvivl:

  • Brystsmerter og hjertebanken
  • Svimmelhed
  • Kvalme og maveproblemer
  • Overdreven tendens til sved, rødme eller kuldegysninger
  • Følelse af asfyxi og rystninger
  • Kriblen eller følelsesløshed
  • Følelsen af at miste kontrol og at blive skør
  • Frygt (generelt og især for opfattede farer)

Angst er en følelsesmæssig tilstand, der er svær at kontrollere. Det kan dog behandles, selvom det ikke opstår regelmæssigt. Derudover behøver du ikke at få det diagnosticeret.

1. Åndedræt for håndtering af angst

Sæt tid af i løbet af din dag, hvor du ikke har nogen aktiviteter eller ansvar.

I løbet af denne tid skal du sørge for, at intet forstyrrer dig. Desuden skal du love dig selv, at du ikke har travlt med at blive færdig. Det er vigtigt, at du tager den nødvendige tid til at slappe af.

  • Gør det så behageligt for dig som muligt. Du kan lægge dig ned eller sidde op.
  • Når du finder den stilling, du kan lide bedst, lukker du øjnene og fokuserer hele din opmærksomhed på din vejrtrækning.
  • Fokuser på hvordan luften kommer ind og går langsomt ud.
  • Som tiden går, trækker du vejret langsomt. Træk vejret dybt, så luften kommer i nederste del af dine lunger.
  • Ånd langsomt ind gennem din næse. Hold luften i et par sekunder. Lad det så ud lidt efter lidt.

Fortsæt med at gentage denne øvelse i flere minutter.

Denne øvelse hjælper dig med at holde konstant kontrol. Det hjælper dig dog også med at klare den angst, der kommer ud af ingenting.

Anbefalet læsning:

6 teknikker til at kontrollere stress og angst uden medikamenter

2. Håndtering af angst: Gå ture

Kvinde der gaar en tur mod solen

At gå er den nemmeste måde at styre din angst på. Det kræver ikke, at du går i fitnesscentret, køber specielt tøj eller endda ansætter en træner.

Det er så god en øvelse, at hvis du gør det om morgenen, vil virkningerne have en indvirkning på dig resten af ​​dagen.

Sørg for at inkludere en tur i løbet af din dag. Gå en lille tur, når angsten begynder at påvirke dig.

3. Løb

En anden af ​​de øvelser du kan bruge til at styre din angst på er at løbe. Derudover vil denne form for træning også hjælpe dig med at tabe dig. Når du forbrænder kalorier, udgiver du serotonin.

Dette er godt, fordi serotonin hjælper med at gøre dig i et bedre humør og giver mental sundhed. Hvis du tilføjer denne form for træning til dit liv, vil du opdage, at det også øger din søvnkvalitet og forbedrer mængden af ​​hvile du får.

Læs også:

Få ro på angsten med fem beroligende naturmidler

4. Dans

Kvinder der danser.

Dans hjælper din krop med at udlede endorfiner. Dette er en god ting, fordi disse hormoner hjælper dig med at styre angst og stress. Derudover øger du din hjertes sundhed på samme tid.

Det eneste, du skal gøre, er at sætte noget på musik og begynde at bevæge dig lidt. Du vil se, hvor hurtigt tiden går, når du føler dig mere tilpas og kommer ind i rytmen.

Selvom dans ikke er noget du gør meget, må du ikke give op på det. En del af at lære at bekæmpe angst er at lære at prøve nye ting. Prøv det!

5. Lær at glemme dine bekymringer

Selv om dette ikke er en fysisk øvelse, er det meget vigtigt for at styre angst. Det er vigtigt, at du lærer at håndtere situationer, så de ikke overtager dit liv.

Husk at de fleste af de problemer, der stresser dig, som regel ikke er så alvorlige som du tror. Dit sind er meget stærkt og fokuserer kun meget på umulige situationer, fordi du gør dem vigtige.

Accepter, at det ikke gør dig noget godt at være ivrig efter en urealistisk bekymring.

Hvis du ikke kan komme væk fra den ængstelige tænkning, så prøv at distrahere dig selv med noget større: Lav en aktivitet eller tal med nogen.

Grundlæggende trin, hvis du har et angstanfald

Når du lider af angstanfald, er det meget sandsynligt, at du ikke ved hvad du skal gøre eller hvordan du skal reagere. Når dette sker, så husk:

  • Identificer grunden til, at du har dette angstanfald.
  • Find en måde at lette din spænding på. Dette kan være ved at trække vejret eller ved at lave en fysisk aktivitet.

Selv om det kan virke meget svært, vil du lidt efter lidt få kontrollen tilbage. Du lærer at gøre det lidt hurtigere hver gang.

Har du angst eller kender du nogen der lider af angst? Prøv vores øvelser til håndtering af angst!