5 overraskende fordele ved papaya

· 10. oktober 2018
Nøglen til de fleste gode egenskaber i papaya frugten kommer fra papainet. Dette enzym er meget specielt da det kun er til stede i denne frugt.

Mange kender ikke til de her overraskende fordele ved papaya. Nu har du en undskyld for at spise papaya hver uge.

Papaya er en unik frugtPapaya skåret ud.

Papayatræet kommer oprindeligt fra Mellemamerika og kan blive op til 10 meter højt. Det har ikke grene, men dets blade strækker sig helt op til toppen af træet. Frugten er gul eller grøn på ydersiden og orange indeni. Frøene er helt skinnede sort og ligger på indersiden af frugten.

  • En af de mest overraskende fordele ved papaya er, at den er kalorielet men samtidigt rig på mange forskellige typer af antioxidanter. 
  • Det indeholder vitaminerne A, B3 og C. Det indeholder også mineraler såsom kalium, calcium, fosfor og magnesium.
  • Papain er et enzym, der bidrager til størstedelen af dets medicinske egenskaber er en af dets kerne komponenter.

Overraskende fordele ved papaya

Her er nogle af de mange overraskende fordele ved papaya, som du garanteret ikke kendte til.

1. Papaya hjælper med at forbedre fordøjelsen

Person holder sig på maven.

Nøglen til de fleste gode egenskaber i papaya frugten kommer fra papainet. Dette enzym er meget specielt da det kun er til stede i denne frugt.

Ligeledes skal vi understrege, at papaya er meget gavnligt når vi spiser animalsk protein, hvilket betyder kød, fisk eller æg.

Samtidig er det svært at fordøje frugt, når vi spiser det alene som et måltid. Derfor er det godt at spise papaya når vi er færdige med et andet måltid. Det er i mange tilfælde den perfekte dessert.

2. Hjælper dig med at skrue tiden tilbage

Kvinde smiler til sig selv i spejlet.

Denne eksotiske frugt er en kratfuld antioxidant takket være dens høje indhold af vitaminerne A og E, selen og caroten. Disse komponenter hjælper alle til at forhindre de skadelige virkninger der bidrager til tidlig aldring. 

  • Hvis du vil forhindre rynker og have et ungt, lysende ansigt, kan du bruge papaya som en del af din ansigtmaske.
  • Det virker bedst at bruge det når frugten er moden og lade den sidde i mindst 20 minutter. 

3. Det bekæmper intestinale parasitter

Ondt i maven.

Der er en komponent i papaya frugten kaldet karpain.

Dens vigtiste dyd er at den forhindrer og eliminere parasitter eller tarmorme. Hvad der sker er at disse parasitter ændrer bakterieflora, tarmen og helbredet generelt. Denne komponent findes særligt i papaya frøene.

  • Frøene kan moses sammen med resten af frugten og forbruges som enhver anden smoothie. Derudover kan du tørre dem, male dem og blande dem med honning.
  • Men hvis der er for mange frø, kan de forårsage en bitter eller krydret smag, så pas på. Vi anbefaler at begynde med små mængder for at teste din tolerance og undgå fordøjelsesbesvær.

Læs også: Tab dig med disse lækre gurkemejeopskrifter

4. Papaya forhindrer okulære sygdomme

Kvindes øje.

At spise papaya regelmæssigt har en overraskende positiv effekt på øjnes helbred.

Dette skyldes en række antioxidant stoffer i frugten, såsom lutin og zeazxanthin, eller beta-caroten og beta-criptoxanthin. Disse er relaterede til vitamin A.

Takket være disse næringstoffer forhindrer papaya okulære sygdommen som grå stær, glaukom eller makuladegeneration.

Derudover hjælper det at forbruge papaya regelmæssigt med at beskytte vores syn mod skade som kan forårsages af solens ultraviolette stråler. 

5. Bladene øger antallet af blodplader

Papayatræets blad.

Bladene på papaya frugten har også mange sunde egenskaber. Der er tegn på at papaya blade ekstraktet kan øge antallet af blodplader i blodet. 

Som resultat heraf kan dette gavne dem der har en tendens til at have et lavt antal blodplader.

Læs også: Sådan kan du bruge aubergine til at tabe dig

Blodplader eller trombocytter måles ikke i en blodanalyse. Deres funktion er dog grundlæggende for god koagulering (for eksempel når kroppen skal stoppe en blødning).

  • Desuden er de også relateret til behandling af arteriosklerose og forbygger også risikoen for hjerteanfald.