6 sundhedstips til forbedring af skjoldbruskkirtlen

5. juni 2018
Selv hvis vi ikke har problemer med denne kirtel, vil det at tage sig af vores thyroid med visse metoder, hjælpe os med at optimere dens funktion. Dette vil så hjælpe med vores overordnede velbefindende

Den korrekte funktion af vores skjoldbruskkirtel spiller en meget vigtig rolle i vores helbred. Dette er ikke kun fordi det regulerer relevante hormonelle processer, men fordi det er nøglen til vores stofskifte, vores humør og vores vægt. Så det er vigtigt at forbedre thyreoideafunktionen for optimeret vores velvære.

Mens vi normalt ignorerer det, udskiller dette lille organ, der ligger lige i den forreste del af nakken, hormoner, der regulerer væv og celler i vores primære systemer.

Det spiller også blandt andet en rolle i syntese af proteiner, blodcirkulation og iltning samt andre opgaver, der er vigtige for at have en god livskvalitet.

Problemet er, at der som følge af genetik og dårlige vaner kan opstå en række lidelser, der forårsager ændringer.

Derfor begynder mange af vores organer at have vanskeligheder og kan med tiden forårsage kroniske sygdomme.

På grund af dette er det vigtigt, at du har gode livsvaner, og trækker i praksis nogle anbefalinger, der forbedrer thyreoideafunktionen naturligt.

1. Lær at håndtere stress

Telefon og møder

At være dårlig til at håndtere stress er en af ​​de faktorer, der påvirker udseendet af ubalancer i skjoldbruskkirtlen.

Mens det kan virke som om det ikke har noget at gøre med det, kan kontinuerlig eksponering for dens virkninger reducere kroppens evne til at udnytte skjoldbruskkirtelhormonerne.

Dette skyldes den øgede produktion af cortisol, et kemisk stof, der holder skjoldbruskkirtlens hormoner i at komme ind i kroppens celler.

2. Brug af kokosolie

Fedtsyrerne, der findes i kokosolie, er et godt supplement til forbedring af skjoldbruskkirtelfunktionen og hormonerfunktionen. Dette optimerer dets udnyttelse i kroppens metaboliske aktiviteter.

Takket være dens betydelige mængde vitaminer, mineraler og antioxidanter er det en ingrediens, der modvirker nogle af de virkninger, der skyldes ubalancer fra denne kirtel.

3. Tilsæt jod til din kost

Fisk og skaldyr

Lavt forbrug af jodkilder er en af ​​hovedårsagerne til hormonforstyrrelser i skjoldbruskkirtlen. Det er en tilstand kendt som hypothyroidisme.

Vores krop har ikke evnen til at skabe dette næringsstof selv, så du skal få det fra sunde fødevarer.

Nogle af de anbefalede fødevarer er:

  • Fisk og skaldyr
  • Koldtvandsfisk
  • Ost
  • Æg
  • Bordsalt
  • Blåbær
  • Marine grøntsager
  • Økologiske jordbær
  • Økologisk yoghurt
  • Kartofler

4. Spis mad med zink

Zinkmangel i kroppen kan føre til udvikling af de to hovedskjoldbruskkirtel problemer: hyperthyroidisme og hypothyroidisme.

Manglen på dette næringsstof producerer ubalancer i thyroidhormonaktiviteten, hvilket forårsager en række uønskede reaktioner i forskellige vitale systemer i kroppen.

Mens det kan absorberes gennem forbrug af kosttilskud, anbefales det at få det gennem fødevarer som følgende eksempler for at forbedre thyreoideafunktionen.

  • Fisk og skaldyr
  • Magert kød
  • Svinekød
  • Kylling
  • Spinat
  • Nødder
  • Frø
  • Bitter chokolade

5. Træn regelmæssigt

Løbetur

En af de mindre kendte fordele ved fysisk træning er, at det forbedrer skjoldbruskfunktionen.

Det anbefales at behandle hyperthyroidisme og hypothyroidisme, da det regulerer thyroidhormonets aktiviteter og afbalancerer kroppens metaboliske arbejde.

At træne, forbedrer blandt andet dit humør og hjælper dig med at opretholde et godt niveau af fysisk og mental energi.

  • Du kan dedikere mindst 30 minutter om dagen til kardiovaskulære øvelser eller kombinerede rutiner.

6. Sørg for at du får nok magnesium

Magnesium er et andet vigtigt mineral, der hjælper med at beskytte din skjoldbruskkirtel. Problemet er, at det er et af de næringsstoffer, der er vanskeligt at absorbere. Og selv om det er til stede i mange fødevarer, er det et af de næringsstoffer, som folk mangler mest.

Magnesium er nødvendigt for at omdanne iod i thyroidhormonerne. Den korrekte absorption hjælper også med at opretholde god metabolisk og hormonal sundhed.

I øjeblikket kan kosttilskud og eksterne cremer købes, men du kan også få magnesium gennem fødevarer som:

  • avocadoer
  • æg
  • Spinat
  • Rosiner
  • majs
  • bananer
  • Tørre urter
  • Müsli
  • Kakao pulver
  • nødder
  • Frø (græskar, hør, solsikke)

Har du risikofaktorer for skjoldbruskkirtel sygdomme? Hvis ja, skal du sørge for at sætte alle disse anbefalinger i praksis og forbedre din livsstil for at få denne kirtel til at fungere korrekt.

Selvfølgelig skal du regelmæssigt tjekke med din læge for regelmæssigt at opdage, om der er noget unormalt.

FRA INTERNETTET