Skjoldbruskkirtlen påvirkes negativt af disse 7 vaner

30. marts 2019
Skjoldbruskkirtel og dens funktioner kan påvirkes negative af dårlig stressstyring eller fra at spise fødevarer som soja og gluten, selvom du ikke er intolerant over for dem.

I dagens artikel vil vi tale om skjoldbruskkirteles sundhed. Skjoldbruskkirtlen er en lille kirtelformet form som en sommerfugl, der er placeret i den forreste del af nakken , lige på toppen af ​​kravebenet. Skjoldbruskkirtlen påvirkes af forskellige vaner.

Det er et hormonorgan, hvis hovedfunktion er at udskille vigtige hormoner, der regulerer kroppens vitale aktiviteter.

Det skal også nævnes, at det er nødvendigt for metaboliske aktiviteter , samt en faktor i dit humør , puls og kropstemperatur.

På grund af dette, resulterer skjoldbruskkirtlen i en række konsekvenser for dit helbred. Hvis de ikke kontrolleres, påvirker det din livskvalitet betydeligt.

Af denne grund er det vigtigt, at du ved, hvilke vaner der kan påvirke det. Plus, det er nyttigt at være opmærksom på forebyggende metoder, som du kan tage, så det bliver ikke et alvorligt problem.

Når vi fortsætter, vil vi dele de 7 mest almindelige vaner, som du bør forsøge at undgå så meget som muligt.

Find ud af hvad de er!

Læs også:  Sundhedsfordelene ved linser

1. Skjoldbruskkirtlen påvirkes af rygning

cigaretter og skjoldbruskkirtlen

Overdreven rygning øger sandsynligheden for skjoldbruskkirtsygdomme, da giftstofferne i cigaretter påvirker din kirtels helbred.

Mens de vigtigste konsekvenser påvirker åndedrætssystemet, er det ikke en overraskelse, at rygere repræsenterer en stor del af patienter med skjoldbruskkirtlen.

Dette skyldes, at tobak reducerer det stimulerende hormon i skjoldbruskkirtlen, hvis arbejde det er at hjælpe med metabolisme, okulær sundhed og kardiovaskulære aktiviteter. 

2. En stillesiddende livsstil

En stillesiddende livsstil kan være årsagen til mange sygdomme, som påvirker dit fysiske og følelsesmæssige helbred. Men normalt skyldes virkningerne af skjoldbruskkirtlernes funktionssvigt.

Inaktivitet øger ens tendens til at akkumulere fedt. På grund af dette er det en væsentlig årsag til vægtøgning, fedme og andre metabolske problemer. 

Da det også nedsætter udskillelsen af ​​de thyroidhormoner , kan det også føre til hypothyroidisme.

Denne lidelse påvirker ikke kun ens evne til at forbrænde kalorier og fedtstoffer. Derudover kan det  også øge risikoen for at lide af hjertesygdomme, hårtab og træthed. 

3. Dårlig stresskontrol

stress og stofskifte

Hvis du ikke hvordan du styrer stress i din dagligdag, kan det være en udløsende faktor for skjoldbruskkirtelfunktion.

Det endokrine system er følsomt for vores følelsesmæssige tilstand. Når det går gennem en intens oplevelse, påvirker den hormonelle niveauer af vores skjoldbruskkirtlen. 

Som følge heraf bliver hormonerne ubalancerede, og det påvirker de øvrige systemers sundhed i kroppen .

4. Diæt med lav iod er ikke godt for skjoldbruskkirtlen

Lave niveauer af jod i vores kost er en hovedårsag til skjoldbruskkirtlen problemer som hypothyroidism.

Kroppen kræver dette stof for at optimere produktionen af ​​hormoner i skjoldbruskkirtlen. Således er det nødvendigt at få det nødvendige beløb.

Heldigvis kan du finde det naturligt i fødevarer som:

  • Havsalt;
  • Havgrøntsager;
  • Blåbær;
  • Naturlig yoghurt;
  • Bønner;
  • Kartofler;
  • Ærter;
  • Ananas;
  • Chokolade.

5. Skjoldbruskkirtlen påvirkes af alkoholiske drikkevarer

Alkohol paavirker skjoldbruskkirtlen

De farlige virkninger af overdreven alkoholforbrug er ikke noget nyt. Dog  skal det nævnes, at skjoldbruskkirtlen er en af de mest berørte organer.

Selv om leveren er ansvarlig for filtrering og metabolisering af disse drikkevarer, påvirker deres giftstoffer (som rejser gennem blodbanen) hormonproduktionen.

På grund af dette kan forbruget af alkohol påvirke din evne til at tabe kropsvægt og kan spille en rolle i udviklingen af ​​metaboliske problemer.

Læs også:  9 ting, din tunge forsøger at fortælle dig om din sundhed

6. Thyroid sundhed forbundet med gluten

Patienter med celiacs sygdom eller glutenintolerance kan lide af problemer med deres skjoldbruskkirtel som følge af virkningerne af dette protein på kroppen.

Da immunsystemet angriber de sunde væv for at detektere dette stof i kroppen, forårsager det en inflammatorisk og metabolisk reaktion, som påvirker din livskvalitet .

Så en glutenfri diæt kan forbedre skjoldbruskkirtelens funktioner  selv for patienter, der ikke har intolerance. Som et resultat kan det også fremme vægttab.

7. Skjoldbruskkirtlen påvirkes af soja

soja

Vi kan ikke forsømme, at soja er en fødevare, der har flere næringsmæssige egenskaber, som i høj grad kan give os mange forskellige sundhedsmæssige fordele.

Du bør dog ikke spise det overdrevent, da det kan hæmme absorptionen af ​​thyroidhormonet , især hos patienter, der allerede er i fare.

Faktisk, dem, der allerede er diagnosticeret med skjoldbruskkirtlen sygdom bør begrænse eller helt fjerne denne mad og alt, der kommer fra det.

Identificerer du med nogen af ​​disse dårlige vaner? Hvis det er tilfældet, så prøv at undgå dem så meget som muligt som en forebyggende metode til at beskytte din skjoldbruskkirtlen. 

Øvelse af disse dårlige vaner kan ofte være en potentiel udløser, selvom du ikke er udsat for skjoldbruskkirtlen.

Gilbert, J. (2017). Hypothyroidism. Medicine (United Kingdom). https://doi.org/10.1016/j.mpmed.2017.05.009

Wiersinga, W. M. (2013). Smoking and thyroid. Clinical Endocrinology. https://doi.org/10.1111/cen.12222

Balhara, Y. S., & Deb, K. (2013). Impact of alcohol use on thyroid function. Indian Journal of Endocrinology and Metabolism. https://doi.org/10.4103/2230-8210.113724