6 teknikker til at kontrollere din vrede

· 8. maj 2018
Vrede behøver ikke være et problem, men det kan komme i vejen, hvis vi handler på uhensigtsmæssige måder på grund af den.

Alle er vrede nogle gange. Problemet opstår når disse episoder gentages for ofte. Hvis du synes du har været “gnaven” på det sidste, kan det være en god ide at overveje de følgende strategier til at kontrollere din vrede på en naturlig måde.

Vrede er en følelse, der kan skabe problemer for os selv og dem omkring os. Det er vigtigt at tage din vrede alvorligt og anerkende, at den findes. Men på samme tid kan det være en god ide at lære at håndtere den på en konstruktiv måde.

Hvad er vrede?

Vrede er en følelse, der kan variere i intensitet, afhængig af personens tilstand og hvad der udløser den. Det kan både manifestere sig som en mild form for utilfredshed eller ekstremt raseri. Vrede føles i kroppen og i sindet. Det øger blodtrykket, produktionen af visse hormoner (såsom adrenalin og cortisol) og vejrtrækningen.

Den instinktive måde, som vi normalt udtrykker vores vrede på, er igennem aggression enten ved at skrige, kaste med ting eller ved at være hånlig eller passiv aggressiv. Den amerikanske psykologiske forening fastslår, at vrede er et respons på en ekstern trussel, hvor vi bliver nødt til at kæmpe og forsvare os selv. En smule vrede er nødvendigt for vores overlevelse, men ekstrem vrede kan være et problem.

Lær at kontrollere din vrede

Teknikker og metoder til at kontrollere din vrede

Øv dig på at slappe af

Det kan være svært at slappe af, hvis man har tendens til vrede, men det er noget, man kan øve sig på. Det kan gøre underværker for at reducere stress og vrede og i stedet få dig til at føle dig afslappet. Prøv for eksempel meditation såsom yoga eller tai chi. Luk dine øjne, træk vejret dybt gennem næsen og prøv ikke at tænke på noget. Tror du det er for svært? Fortvivl ikke, giv det i det mindste et forsøg for at se hvordan du begynder at blive mere afslappet.

Rensende aktiviteter kan hjælpe dig med at kontrollere din vrede

Fysisk træning hjælper dig med at eliminere vrede naturligt. Men pas på, ikke alle sportsgrene og discipliner er hjælpsomme. Hvis du ikke er den atletiske type, fortvivl ikke. Du kan altid finde en aktivitet, der hjælper dig med at frigive spændinger og som på samme tid er sjovt. For eksempel kan du prøve boksning eller kampsport som judo, taekwondo eller kickboksning. Eller måske en cykeltur eller gåtur vil hjælpe med at forhindre et øjeblik af vrede.

Hvis du indser at din vrede begynder at stige, gå en tur og få noget frisk luft. Når du er på et hold i træningscenteret, fokuser din energi på at fjerne alt hvad der gør dig sur (du tænker måske på din boss, din mor eller en der ramte din bil).

Motion til hjernen

Kend problemet og du vil kunne kontrollere din vrede

En god måde at fjerne overdreven vrede fra vores krop på er ved at håndtere det. Det betyder at kigge dybt ind i dig selv. Find ud af, hvad årsagerne til din vrede er. Du har måske ikke indset, hvad der går dig på og det hjælper måske at snakke om det, enten med en psykolog eller med personen der giver dig disse følelser. Du skal være fokuseret og tænke, at alt har en løsning.

Læs også:

6 teknikker til at kontrollere din vrede

Hvis en situation er ude af kontrol, er den ikke værd at bekymre sig over. Hvis der er forbedringer eller ændringer, der kan gøres, så arbejd på det. Lav en aftale med en psykolog hvis du tror, du ikke selv kan håndtere din vrede. En psykolog vil kunne hjælpe dig med at øve dig på forskellige teknikker eller bare lytte til dine problemer (fordi afreagering også er en god måde at frigøre spændinger på).

Tænk rationelt om situationen

Når vrede begynder at dominere os, kan vi ikke tænke klart. Dette er virkelig et problem, der har en løsning, ligesom alt andet. Først skal du prøve at undgå to ord: “aldrig” og “altid” fordi, du kun vil retfærdiggøre din vrede og ikke tillade at kigge efter løsninger, på hvad der er sket. Ændrer “jeg er altid sur, når jeg er sent på den” eller “du kan aldrig være rolig i en trafikprop” til “jeg gør mit bedste for at slappe af næste gang, jeg ikke kører til tiden eller sidder fast i myldretid”.

Tænk positivt

Bliv bedre til at kommunikere

Nogle gange bliver vi sure fordi, frustrationen tager over. Hvis vi snakkede med en person mere end en gang og tingene ikke gik som vi ønskede, så er det ikke altid den anden persons skyld. Måske er det vores skyld, at vi ikke forklarede godt nok, hvad vi ønskede. Lyt nøje til hvad du siger, spørg den anden person hvordan de forstod det og besvar deres spørgsmål indtil alt er på det rene. Dette vil forhindre mange problemer.

Læs også:

Montessori kan hjælpe dig med at håndtere dit barns vrede

Hold ferie

Eller hvis du ikke kan det, brug i det mindste en weekend et andet sted end derhjemme, eller et sted du ikke er vant til. Kom lidt ud af din rutine, gå en tur i parken eller på stranden. Stop med at tænke på dine problemer, men tag i stedet tid til at tænke over hvad du vil, og hvordan du beroliger din sjæl. Prøv ikke at tage kontakt til de ting der irriterer dig (såsom bytrafik eller for meget arbejde). Tænk altid positivt, udnyt kontakten med naturen, træk vejret dybt, nyd duften af blomster og grin mere.

Er du klar til at bruge nogle af vores råd til at kontrollere din vrede?