7 grunde til at spise et grønt æble på tom mave

22. juli 2018
For at maksimere de fordele, som et grønt æble har at byde på, bør vi sørge for, at det er et organisk valg, så vi også kan spise skrællen

Alle æble sorter indeholder vigtige næringsstoffer, der har sundhedsmæssige fordele. Grønne æbler anbefales dog især på grund af deres indhold af lave kalorier og høj koncentration af phytonutrienter, der giver yderligere fordele. Det er især godt at spise et grønt æble på tom mave.

Grønne æbler har en umiskendelig sur smag, og de består mest af vand. Således er de perfekte til afgiftning og rehydratisering af kroppen.

Derudover har grønne æbler også vigtige mængder af kostfibre, aminosyrer, vitaminer og mineraler. Når de indtages, hjælper disse næringsstoffer med fysisk og mentalt velvære.

I et stykke tid er det blevet anbefalet at spise et grønt æble på tom mave, ikke kun fordi det giver energi, men også fordi frugten kan højne stofskiftet og forhindre sygdomme.

Vi er helt klar over, at mange af os stadig ikke inkluderer dem i vores kost, så vi vil gerne dele 7 grunde i detaljer til, hvorfor vi skal spise dem oftere.

1. Vægttab

Fødder står på en badevægt

Et grønt æble har kun 80 kalorier. På trods af det lave antal er det en stærk energikilde takket være dets kulhydrat- og aminosyreindhold.

  • At spise denne frugt på tom mave giver kroppen en højere fiberkoncentration, der foruden at forbedre fordøjelsen holder os mætte i længere tid.
  • Dets næringsstoffer får stofskiftet i gang fra de første timer af dagen, og takket være kick-starten kan kroppen forbrænde kalorier lettere.

2. Spis et æble på tom mave og forebyg diabetes – sammen med god kost og motion, selvfølgelig

Tilføjelsen af denne frugt til vores daglige kost er en simpel og effektiv måde at reducere risikoen for diabetes, især for dem, der har risikofaktorer for at lide af sygdommen.

  • Æblers højopløselige fiberindhold spiller en rolle i metaboliserende sukkerkilder og hjælper kroppen med at bruge dem som energikilder.
  • Blandt andet kan spisning af æbler om morgenen reducere trang til søde sager og hjælper kroppen med at bruge insulin på en passende måde.

Vidste du
6 ting du bør vide om diabetes

3. Kardiovaskulær sundhed ved at spise et grønt æble på tom mave

Læge med stetoskop

Næringsstofferne, som vi kan finde i denne æble sort – mere konkret, flavonoider og fibre – har vigtige fordele for vores kardiovaskulære sundhed.

  • Spise grønne æbler hjælper med regulering af højt kolesteroltal, hvilket stopper plak fra at blive dannet i arterierne.
  • De har betydelige niveauer af kalium, et vigtigt mineral, der afbalancerer kroppens elektrolytter for at beskytte muskler og hjerte.
  • Æbler hjælper med at reducere inflammatoriske molekyler, der til tider kan forårsage komplikationer i hjertet såvel som i blodcirkulationen og hjernen.

4. Fordøjelse

Spise et grønt æble på tom mave kan være en løsning for at afslutte langsom fordøjelse og kronisk forstoppelse en gang for alle.

  • Pektin, en type fiber, der findes i frugten, som regulerer tarmbevægelser og hjælpemidler til eliminering af affald.
  • Grønne æbler har lette karminative virkninger, der bekæmper gasopbygning i fordøjelseskanalen.
  • Frugten neutraliserer overdreven produktion af mavesyre og forhindrer ulemper som fordøjelsesbesvær og tilbagesvaling.

5. Cerebral sundhed

Hjerne, der lyser op.

Der er mange faktorer, der påvirker hjernens helbred. Men at spise et æble hver morgen kan bidrage til at forebygge sygdomme, der fører til kognitiv forringelse.

  • Det grønne æble har masser af antioxidanter, blandt dem er catechin og epicatechin. Disse antioxidanter beskytter hjernecellerne mod de skadelige virkninger fra frie radikaler.
  • Flavonoider, sammen med C vitamin og magnesium fundet i æbler, hjælper med at regenerere celler. Ved at forbedre cirkulationen optimerer de iltningen for hjernevævet.

6. Hud sundhed

Vi taler ikke om et mirakelmiddel til rynker eller noget lignende. Men æblernes antioxidanter er også fremragende allierede til at bekæmpe for tidlige tegn på aldring i huden.

  • Ved at tilføje æbler til din kost hjælper dets stoffer med cellulær genopbygning og foryngelse. Som følge heraf er der en reduktion i rynker og hudpletter.
  • Højt vandindhold i æbler holder huden hydreret og renser den over tid.
  • Grønne æbler er gode til at stimulere kollagen og elastin produktion, som er stoffer, der holder dermis fast og ung.

7. Dental plak reduktion

Tandkød

Forbindelserne i grønne æbler giver betydelige fordele for vores tandhygiejne ved at reducere bakteriel plak dannelse.

  • Dens naturlige syrer rengør tænder. Desuden neutraliserer syren bakterievækst, der kan forårsage infektioner.
  • Grønne æbler øger også spytproduktionen, og ved at regulere mundens pH-niveau forhindrer det dårlig ånde.

Har du stadig ikke medtaget denne frugt i din kost? Nu da du kender til dens primære fordele, bør du ikke tænke to gange over at spise et hver morgen med skrællen på.

FRA INTERNETTET