7 midler, der kan lindre knystesmerter

· 3. februar 2019
Selvom knystesmerter er svære at fjerne, er der faktisk mange mulige måder til at lindre det ved hjælp af naturlige midler. Opdag syv af dem her!

Knyster er deformiteter på dine store tæer, der kan være både smertefulde og grimme. Hallux valgus er det videnskabelige navn for denne tilstand, og det skyldes basalt set, når overskydende knoglevækst bygger sig op på tåen med en væskefyld pose. Knysterne kan være smertefulde, så mange leder efter måder at lindre deres knystesmerter på.

Knyster er normalt genetisk betingede. Deformiteten i sig selv har faktisk ikke noget med genetik at gøre. Det er snarere den måde, du går på, der forårsager problemet.

Hvis du har dette problem, giver vi dig her nogle naturlige midler, der kan hjælpe med at lindre dine knystesmerter.

1. Korrekt kost kan lindre knystesmerter

Det kan være svært at tro, men du kan faktisk lindre din knystesmerter ved at spise anti-inflammatoriske fødevarer såsom:

  • Oliven
  • Ingefær
  • Blåbær
  • Hvidløg
  • Jordbær
  • Løg

Du behøver ikke at spise dem alle på én gang, men gør en indsats for at spise en kost, der indeholder dem.

Vil du lære mere? Læs: Utrolige naturlige midler mod ledsmerter

2. Kamillete mod knystesmerter

Varm kamillete

Hvis du er en te elsker, bør du vide, at kamille te kan hjælpe med at reducere betændelse i dine knyster.

Alt du skal gøre er at lave en god kop og nyde den før sengetid. Hvis du har haft smerte hele dagen, kan dette middel hjælpe dig med at få lidt søvn.

3. Aspirin

Husk at aspirin kan forårsage allergiske reaktioner på følsom hud. Hvis din hud er følsom, så spring over dette middel. Men hvis din hud kan klare det, skal du knuse 3 tabletter, blande dem med varm olivenolie og massere dine knyster med det.

4. Lokal træning

Hvis du ønsker at få lindring fra knystesmerter, kan tå øvelser ved at bevæge dem op og ned måske hjælpe.

  • Brug dine hænder til at bevæge tæerne frem og tilbage siddende i ca. 5 minutter.
  • Rul derefter en bold med din fod i yderligere 10 minutter.

5. Epsom salt fodbad

Du kan finde Epsom salt på apoteker eller i helseforretninger.

  • Opløs en eller to spiseskefulde Epsom-salt i varmt vand og blødgør dine fødder i mindst 20 minutter om dagen for at reducere knystemerter.
  • Dine fødder kan føles meget bedre inden for få dage.
  • På dette tidspunkt kan du ændre frekvensen til hver tredje dag, men det anbefales stadig at gøre det regelmæssigt.

6. Æteriske olier

Æterisk olie

Knyster kommer ofte sammen med hård hud, der kan være smertefuldt og irriterende, når det gnider mod dine sko.

  • For at mindske risikoen for hård hud,  skal du gnide den med olie, hvilket også kan hjælpe mod rødmen.
  • De bedste æteriske olier til dette er kokos, kamille, lavendel og oliven.

7. Gurkemeje til at lindre knystesmerter

Gurkemejes særlige egenskaber kan hjælpe med at lindre knyster smerte, fordi det virker som et anti-inflammatorisk middel. Du kan indtage det som en te og forbedre effekten ved også at anvende det lokalt på dine knyster.

Ingredienser

  • 1 tsk pulveriseret gurkemeje (5 g)
  • 1 tsk af en af de olier, vi nævnte ovenfor (5 g)

Procedure

  • Bland de to ingredienser sammen og anvend dem ved en blid massagerende bevægelse.
  • Fjern olien med et håndklæde og varmt vand.

Hvordan kan jeg undgå knyster?

Fødder og varm

Hvis du har mistanke om, at smerten eller knolden, du føler på din fod, kan være en knyste, så er det første, du skal gøre at forsøge at stoppe dens progression ved at give din fod mere plads og se en specialist, der kan rådgive dig på den bedste måde til at håndtere det.

Fodterapeuter er læger, der har ekspertviden om knyster og kan give dig det bedste råd om, hvor alvorligt dit tilfælde er.

Følg disse tips, der kan reducere risikoen for at få knyster:

  • Vælg komfortable sko. Kvinder må muligvis opgive lidt af deres stil, men sundhed kommer først. Både mænd og kvinder bør forsøge at iføre sig flere sko, der passer godt til deres fødder.
  • Se en ortopæd. De kan fortælle dig, hvilken slags sko du skal gå i for at hjælpe med at reducere dine knystesmerter og forhindre dem i at blive værre.
  • Brug ortopædiske indlæg, polstring lavet af silicium eller andre bløde materialer, tilpassede indlægssåler og daglige samt natlige virkemidler.
  • Påfør varme og kolde kompressioner. Varm-kulde terapi kan være en stor hjælp mod knyster. Udover at det muligvis kan hjælpe med at lindre smerter, kan det også få din blodcirkulation i gang.

Tjek denne artikel: Undgå knyster med de her fem fif

Husk at det vigtigste er forebyggelse. Hvis du allerede ved, at knyster ligger til din familie, så ved du, at du sandsynligvis også vil få dem.

Det er smart at være opmærksom på enhver form for abnormitet på dine fødder, såsom smerte, følelsesløshed og rødme, og få det tjekket regelmæssigt hos en fodterapeut.

Lindring af knystesmerter er ikke umuligt, men det kræver tålmodighed og beslutsomhed.

Desværre, når du får knyster, kan de virkelig pine dig hver dag. Hvis du lider af dette problem, bør du helt sikkert vælge en af ​​de midler, vi delte ovenfor, der kan hjælpe med at lindre dine knystesmerter.

  • Chattopadhyay, I., Biswas, K., Bandyopadhyay, U., & Banerjee, R. K. (2004). Turmeric and curcumin: Biological actions and medicinal applications. Current Science. https://doi.org/10.1111/jfpe.12124
  • Srivastava, J. K., Shankar, E., & Gupta, S. (2010). Chamomile: A herbal medicine of the past with a bright future (review). Molecular Medicine Reports. https://doi.org/10.3892/mmr.2010.377