Fire alternative behandlinger til at kontrollere snorken

24. juni 2020
Visse sundhedsproblemer og livsstilsvaner kan forårsage snorken. I denne artikel, kan du opdage nogle alternative behandlinger, som kan hjælpe med at kontrollere det.

Personer, som ofte snorker, ønsker at finde ultimative løsninger til at kontrollere snorken – ligeledes gør dem, som sover sammen med dem! Daglig snorken kan også være relateret til andre sundhedsproblemer såsom hjertekarlidelser eller åndedrætslidelser.

I denne artikel, vil vi dele nogle alternative behandlinger til snorken, hvis egenskaber er blevet studeret. I nogle tilfælde, er anvendelsen af dem dog baseret på anekdotiske data. De kan dog alligevel hjælpe med at kontrollere snorken og undgå mere invasive løsninger.

Behandling af snorken

Snorken er resultatet af modstand i passagen af luft ned i lungerne. Det er også et symptom på problemer med luftvejene. Når snorken er voldsomt, bliver det anset som en søvnlidelse.

I mange år, har den definitive behandling være operation, hvilket består af elektrisk stimulering af de udvidende muskler i de øvre luftveje.

En CPAP maskine mod snorken

Kvinde med CPAP maskine til at kontrollere snorken

En CPAP maskine bliver anvendt i tilfælde af obstruktiv søvnapnø, eftersom det fremmer luftstrømmen under søvnen.

CPAP er en maskine, der giver vedvarende overtryk i luftvejene (continuous positive airway pressure). Læger ordinerer denne maskine til at behandle søvnapnø og derfor også kontrollere snorken.

Denne enhed anvender lufttryk til at presse tungen og halsen åben, så luften nemmere kan passere. Denne maskine kan dog også forårsage bivirkninger.

Denne artikel vil måske interessere dig: Obstruktiv søvnapnø hos børn bør opdages

Alternative behandlinger til at kontrollere snorken

1. En kost fattig på natrium

Til at starte med, selvom der ikke er meget forskning i det, foreslår eksperter en kost fattig på natrium og rig på naturlige vanddrivende midler. Dette kan hjælpe med at kontrollere snorken, fordi det mindsker kropsvæske, hvilket er forbundet med søvnapnø.

Når du går i seng, går disse væsker fra dine ben og op til din hals. Det kan derfor lindre snorken at bekæmpe væskeophobning. Til dette formål, foreslår eksperter den følgende vejledning:

  • Skær salt ud af din kost.
  • Krydr dine retter med krydderier, krydderurter, hvidløg, løg, citron osv.
  • Indtag ikke forarbejdede fødevarer, såsom saucer, supper, pølser, kødpålæg, dåsemad, soya, ost osv.
  • Spis flere frugter, grøntsager og salat.

2. Ingefær, gurkemeje og hvidløg til at kontrollere snorken

Stødt ingefær ved siden af ingefærrod

Anvendelsen af naturlige midler med anti-inflammatoriske egenskaber kan hjælpe med at mindske irritation og kontrollere snorken.

For det andet, foreslår vi tre medicinske fødevarer med anti-inflammatoriske egenskaber: Hvidløg, gurkemeje og ingefær. Hvis det indtages regelmæssigt, kan det mindske irritation i luftvejene, hvilket fremmer snorken.

Du kan enten inkludere disse fødevarer i din kost eller indtage dem som kosttilskud. De er også antioxidanter og vanddrivende midler, som vil hjælpe med at forbedre helbredet generelt.

3. Magnesium til at kontrollere snorken

Den tredje alternative behandling til at kontrollere snorken er magnesium kosttilskud. Dette mineral er blevet bevist at være effektivt til at afbalancere nervesystemet, mindske irritation og forbedre søvnkvaliteten, blandt andet.

Du bør dog indtage det samtidig med, at du foretager forbedringer i kosten og livsstilen, for at kunne se resultater. Du bør også kun tage kosttilskud under medicinsk overvågelse.

Du bør også læse: Sådan kan du stoppe din snorken med fem naturmidler

4. Hypnoterapi

Kvinde i terapi for at kontrollere snorken

Nogle typer terapi, såsom hypnose, er blevet studeret som en mulig behandling af snorken, samt dets underliggende årsager.

Hypnoterapi er en type psykoterapi, som anvender vejledte afslapnings- og koncentrationsmetoder. Indtil for nyligt, blev det anvendt som en alternativ behandling af alkoholisme, rygning og vægttab.

En forskning viser, at denne hypnoseteknik kan hjælpe personer med at komme sig, når de er begyndt at snorke. De kan opnå dette ved at udføre hypnose og over tid mindske intensiteten og varigheden af snorken.

Ineffektive behandlinger til at kontrollere snorken

Du kan finde mange maskiner og produkter, som lover at hjælpe med at kontrollere snorken nemt og naturligt. Disse behandlinger er meget fristende, fordi de lover hurtige resultatet, generelt til en god pris. Deres effektivitet er dog ikke blevet bevist.

Nogle af disse produkter er:

  • Anti-snorke armbånd med elektroder.
  • Næsespray, hvilket kan virke, men kun i de tilfælde, hvor snorken er forårsaget at tilstoppet næse som følge af en forkølelse.
  • Plastre til at åbne luftvejene, hvilket kun virker overfladisk, men ikke i den bløde gane. De er derfor også forbundet med tilfælde af tilstoppet næse.

Nu kender du til nogle naturlige løsninger til at kontrollere snorken. Det kan også vise sig at være nyttigt at lave ændringer i din kost, samt at udøve hypnoterapi og prøve magnesium kosttilskud. Du bør også huske på vigtigheden af at bekæmpe overskydende vægt og ikke at ryge.

  • Kraft, T. (2003). Treatment options for snoring [5]. Journal of the Royal Society of Medicine. https://doi.org/10.1258/jrsm.96.9.473
  • Fiori, C. Z., Martinez, D., Gonçalves, S. C., Montanari, C. C., & Fuchs, F. D. (2015). Effect of diuretics and sodium-restricted diet on sleep apnea severity: Study protocol for a randomized controlled trial. Trials. https://doi.org/10.1186/s13063-015-0699-9
  • Gala, T. R., & Seaman, D. R. (2011). Lifestyle modifications and the resolution of obstructive sleep apnea syndrome: A case report. Journal of Chiropractic Medicine. https://doi.org/10.1016/j.jcm.2010.12.003