6 anbefalede øvelser til svimmelhed

Følelsen af, at alt drejer rundt, hovedpine og kvalme er som regel de mest gængse symptomer på svimmelhed. I denne artikel vil vi forklare en række øvelser, som vil hjælpe med at lindre disse symptomer.
6 anbefalede øvelser til svimmelhed

Sidste ændring: 18 marts, 2021

Ifølge Spanish Society of Otorhinolaryngology and Head and Neck Surgery oplever omkring 80% af folk en episode med svimmelhed på et tidspunkt i deres liv, og det er mere gængs hos voksne over 40. I denne artikel vil vi derfor dele nogle få øvelser til svimmelhed, som kan lindre symptomerne.

Selvom der er forskellige årsager og typer, er de mest gængse former en reaktion på et problem i det indre øre, hvilket kaldes godartet positions svimmelhed. Det udvikler sig som regel efter mindre ændringer i stillingen eller bevægelse af hovedet.

Det, der i bund og grund sker, er, at en række små kalkkrystaller, der findes i det indre øre og faciliterer balance, løsner sig og sætter sig i ørets buegange. De får dermed personen til at føle, at alt drejer rundt.

Hvordan fungerer de anbefalede øvelser til svimmelhed?

De anbefalede øvelser til svimmelhed hjælper de løse krystaller med at komme tilbage ind i det indre øre, hvor de ikke forårsager nogen symptomer på svimmelhed.

Før man laver disse øvelser, er det dog vigtigt at identificere, hvilket øre der forårsager problemet.

Den nemmeste måde at identificere, hvilket øre der forårsager det, er ved at vende hovedet til højre og derefter til venstre, mens man kigger sig over skulderen.

Efter at have gjort det bør man være i stand til at sige, hvilken retning der genererer mest svimmelhed. Hvis følelsen for eksempel øges, når man tipper hovedet til venstre, er det sandsynligt, at det er den side, der er ramt.

Mand med ørepine kan måske få gavn af øvelser til svimmelhed

Epley manøvren

Epley manøvren består af adskillige bevægelser af hovedet, som typisk er vejledt af en læge eller fysioterapeut. Det udføres på den følgende måde:

  • Mens patienten sidder på en seng, vil specialisten vende patientens hoved 45 grader mod det ramte øre.
  • Specialisten beder derefter patienten om at lægge sig ned igen for at sikre, at de holder deres hoved tippet, og lader det hænge ned for enden af sengen. På dette tidspunkt vil patienten højst sandsynligt lide af en episode af svimmelhed. Hovedet bør holdes der, indtil fornemmelsen stopper.
  • Efter det vil specialister vende patientens hoved 90 grader mod det øre, der ikke er ramt, hvilket får krystallerne tilbage til den rigtige position.

Gør det selv versionen af denne manøvre

Selvom denne bevægelse bør blive udført under opsyn af en ekspert, vil vi her forklare en version, som man kan lave derhjemme:

  • Sid på din seng med dine ben strukket ud foran dig støttet af en pude.
  • Læg en pude bag dig, som vil være under dine skuldre, når du lægger dig ned.
  • Vend hovedet 45 grader mod det ramte øre.
  • Læn dig hurtigt tilbage, læg skuldrene på puden og vent i 30 sekunder.
  • Vend dit hoved 90 grader, se til den modsatte side og vent i 30 sekunder.
  • Vend tilbage til startpositionen og sid oprejst.

Semont manøvren

Præcis ligesom Epley manøvren bør Semont manøvren blive vejledt af en læge eller fysioterapeut. Den udføres som denne:

  • Med patienten liggende på sengen vender specialisten hovedet 45 grader til den modsatte side af det ramte øre.
  • Mens man beholder hovedet vendt til siden, lægger specialisten patienten på siden, hvor det ramte øre er. De bliver der i 30 sekunder.
  • Senere kan de vende tilbage til startpositionen.

Foster manøvren

Foster manøvren er en af de mest simple øvelser at lave, fordi den ikke kræver, at man ligger ned på sengen, eller at nogen hjælper. Man bør følge disse trin:

  • Sid på knæ på en behagelig overflade og sæt hænderne i gulvet. Bevæg dit hoved op og ned, indtil du føler, at svimmelheden er reduceret.
  • Bagefter føres hovedet mod gulvet, så man prøver at røre ved knæene med det.
  • Uden at løfte hovedet fra gulvet, vender man det i 45 grader mod det ramte øre og ser på sin skulder.
  • Bliv i denne stilling i 30 sekunder.
  • Med hovedet tippet 45 grader løfter man det til samme niveau som skuldrene. Når man er der, venter man yderligere 30 sekunder med hovedet i den vinkel.
  • Efter 30 sekunder løfter man hovedet, indtil man sidder oprejst igen.

For at gøre det mere effektivt skal man gentage manøvren tre til fem gange med 15 minutters pause mellem hver øvelse.

Brandt-Daroff manøvren

Brandt-Daroff manøvren er meget nem at lave derhjemme. For at gøre det skal man sidde på sengen og følge disse trin:

  • Læg dig på siden med ansigtet opad i en 45 graders vinkel i forhold til sengen.
  • Bliv i denne stilling i 30 sekunder eller i det mindste, indtil svimmelheden forsvinder.
  • Derefter vender du tilbage til en siddende position.
  • Læg dig ned på den modsatte side og gentag den samme rutine.

Ifølge et studie udgivet i San Antonio de Murcia Catholic Universitys Journal of Physiotherapy er Brandt-Daroff øvelser meget effektive, når patienten udfører fem sæt mindst tre gange om dagen i to uger i træk.

Måske denne artikel også vil interessere dig: Derfor kan det være svært at trække vejret under træning

Andre anbefalede øvelser til svimmelhed

Der er også andre øvelser til svimmelhed, som anbefales af eksperter, fordi de kan hjælpe med at bekæmpe dette ubehag. Det er vigtigt at lave disse øvelser forsigtigt for at undgå at falde eller komme til skade som følge af besvimelse, som kan ledsage dette syndrom.

Øvelser til balance og kropsholdning

Disse øvelser går efter at give en tilstrækkelig motorisk reaktion på bestemte sensoriske stimuli for at forbedre balancen. Her vil vi dele nogle af de nemmeste:

  • Gå 10 trin op og ned af en trappe adskillige gange med dine øjne åbne. Derefter gentages øvelsen med lukkede øjne.
  • Med dine fødder spredt og dine ankler hvilende på en måtte læner du dig frem og tilbage uden at bøje i hoften, hvilket simulerer bevægelsen af et pendul. Gentag derefter denne øvelse flere gange men til siderne. Når du føler dig tilpas, gentager du med lukkede øjne.
  • Gå på tæer frem og tilbage i en lige linje. Først gøres dette med åbne øjne og derefter med lukkede øjne.
  • Stå på et ben i 30 skeunder. Gør det først med dine øjne åbne og derefter med dem lukkede. Gentag det 5 gange på hvert ben.
  • Stå tæt på en overflade, som du kan læne dig opad, og løft den ene fod for at tegne bogstaverne i alfabetet. Når du har gjort det med den ene fod, gentager du med den anden.
Kvinde ved computer har brug for øvelser til svimmelhed

Øvelser til at forbedre reflekserne i ørerne og stabilisere synet

Denne øvelse har til hensigt at forbedre visuel interaktion, når man bevæger hovedet, og forbedre visuel stabilitet.

For at gøre det placerer man et kort på en væg og stiller sig omkring 25 cm fra det.

Derefter bevæger man hovedet langsomt på en vandret måde fra venstre til høje, hvor man prøver at fokusere på bogstaverne. Lav denne øvelse i et minut, hvil og gentag den, men på en lodret måde.

Tal med en læge om disse øvelser til svimmelhed

Selvom disse øvelser som regel er gavnlige, er det stadig nødvendigt, at man taler med en specialist om ens variation af svimmelhed og de øvelser, der er mest anbefalet til dette specifikke tilfælde, før man selv begynder at lave nogen øvelser. Det gælder især, hvis man har skader i ryggen eller nakken.

Det er normalt at føle sig svimmel under disse øvelser. Man bør derfor udføre dem roligt, hvile mellem hvert sæt og vente nogle få minutter, før man rejser sig.

Det kan interessere dig ...
Hvad er symptomerne på svimmelhed?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Hvad er symptomerne på svimmelhed?

Svimmelhed er som regel ledsaget af kvalme, hovedpine, sløret syn og problemer med at gå. Læs med her for at finde ud af mere!



    • Foster C. Carol Foster, MD Vertigo Treatment Oct 11. Estados unidos : University of Colorado Denver; 2013.
    • Tratamiento Manual del vértigo posicional paroxístico benigno. Revista de Fisioterapia – Universidad Católica San Antonio de Murcia [Internet]. 2008 [citado 15 octubre 2020];1:43–52. Disponible en: http://193.147.26.104/handle/10952/376
    • Los trastornos del equilibrio, motivo frecuente de consulta en urgencias – Sociedad Española de Otorrinolaringología (SEORLCCC). [Internet]. 2018;. Disponible en: https://seorl.net/wp-content/uploads/2018/12/NP-Vertigo.pdf
    • Pérez P, Franco V, Soto-varelas A, Amor-Dorado JC, Martín E, Oliva M, López J. GUÍA DE PRÁCTICA CLÍNICA PARA EL DIAGNÓSTICO Y TRATAMIENTO DEL VÉRTIGO POSICIONAL PAROXÍSTICO BENIGNO. SOCIEDAD ESPAÑOLA DE OTORRINOLARINGLOGÍA Y CIRUGÍA DE CABEZA Y CUELLO [Internet]. 2016 [citado 13 octubre 2020];. Disponible en: https://seorl.net/wp-content/uploads/2016/05/Gu%C3%ADa-VPPB.pdf
    • Bernal Valls, Esther, Víctor Faus Cuñat, and Raquel Bernal Valls. “Presbivértigo: ejercicios vestibulares.” Gerokomos 17.4 (2006): 197-200.
    • Morera, Enrique Arce, et al. “Efectividad de los ejercicios de Brandt-Daroff en pacientes con vértigo posicional paroxístico benigno.” Revista Cubana de Medicina General Integral 36.3 (2020).
    • Aranda-Moreno, Catalina, and Kathrine Jáuregui-Renaud. “Las maniobras de Epley y de Semont em el tratamiento del vertigo postural paroxístico benigno.” Gac Méd Mex 136.5 (2000): 433-9.