Bekæmp fedtlever med disse 6 alternative behandlinger

24. april 2019
Lider du af fedtlever? Prøv disse midler! Hvis du følger en behandlingsplan mod fedtlever, skal du kontakte din læge, inden du tager disse midler for at sikre, at der ikke er nogen negative virkninger.

Fedtlever, kendt som hepatic steatosis i medicinsk terminologi, er en tilstand, der bliver mere almindelig i dagens samfund på grund af vores fedtholdige kost og stillesiddende livsstil.

Det produceres, når fedtsyrer og triglycerider akkumuleres i leverceller, der danner op til 5 til 10% af organets samlede vægt.

Det skyldes et metabolisk syndrom, men det kan også forekomme på grund af skader forårsaget af overdreven alkoholforbrug.

Selvom fedtlever er en reversibel tilstand, kan det føre til alvorlige komplikationer og påvirke andre systemer i din krop, hvis det kommer ud af kontrol.

Problemet er, at det er svært at opdage symptomerne og normalt går stille hen.

Heldigvis er der flere alternative behandlinger til rådighed, som kan hjælpe med at forebygge denne tilstand, før det kan påvirke din livskvalitet. Husk, at disse råd ikke kan stå alene. Du bør først og fremmest konsultere din læge.

Nedenfor vil vi gerne dele 6 af de bedste naturlige naturlige midler, som du kan prøve, hvis du er bekymret for fedtlever.

1. Ingefær te mod fedtlever

Ingefær

Ingefærrod indeholder aktive anti-inflammatoriske midler og afgiftende ingredienser, der holder din lever sund og stærk.

Gingerol, stoffet, der giver ingefær dens stærke smag, virker som en kraftig antioxidant og anti-lipid, der hjælper mod fedtopbygning i din lever.

Gingerol bekæmper partikler, der forårsager oxidativt stress, hvilket er forbundet med en højere sandsynlighed for at få denne lidelse. Husk at ingefær ikke kan gøre noget for din lever, hvis du i forvejen spiser usundt og drikker for meget alkohol.

Hvad skal jeg gøre?

  • Skræl et stykke ingefær (et stykke, der svarer til størrelsen på en tommelfinger)
  • Skær stykket ud i fine skiver og hæld kogende vand på det i en kop.
  • Lad trække i to minutter
  • Drik den 3 gange om dagen.
  • Tag det 2 uger træk.

Læs også: Fem artiskok opskrifter til fedtlever patienter

2. Boldo te

Boldo er en plante, der har været værdsat i århundreder for ikke kun at hjælpe på din fordøjelse, men også din lever.

Dens rensende evner styrker lever- og galdeblærefunktionen, samtidig med at de bliver bedre til at fordøje fedt.

Den kan forebygge galdeblæresten og rense kanalerne, der bærer galde til tarmene.

Hvad skal jeg gøre?

  • Find boldo blade i din yndlings helsebutik og brug dem til at lave en te.
  • Drik det to gange om dagen i en uge.

3. Radise juice

Juice af grøntsager

Den store mængde af antioxidanter i radiser hjælper med at nedbryde opbyggede fedtstoffer i din lever, hvilket forbedrer dets evne til at afgifte sig selv.

Spis radiser for at kontrollere dine kolesterol- og triglyceridniveauer. Disse to lipider kan gøre det sværere at behandle fedtlever.

Hvad skal jeg gøre?

  • Læg et par radiser i en blender og blend med en kop vand, indtil alle klumper er væk.
  • Sigt og drik hver anden dag.

4. Sølvbede te

Sølvbede te indeholder antioxidanter og afgiftende midler, som understøtter leverfunktion, især fordøjelsen af fedtsyrer.

De aktive stoffer i sølvbede styrer betændelse forårsaget af fedtlever, mens eliminering af toksiner stimuleres.

Hvad skal jeg gøre?

  • Sæt sølvbede bladene i en gryde med vand, lad det simre i 5 minutter, og sigt det derefter.
  • Indtag 2 eller 3 glas om dagen i to uger.

5. Grapefrugtsaft

Grapefrugt saft

Frisk grapefrugtjuice er en god løsning til at hjælpe mennesker med fedtlever.

En af forbindelserne i grapefrugter, naringenin, virker som en potent antioxidant. Det har en vanddrivende effekt, som tilskynder til fjernelse af tilbageholdte væsker og styrer inflammation.

Grapefrugter er også gode til at bekæmpe symptomerne på metabolisk syndrom, en tilstand relateret til fedtlever, der kan føre til fedme, hvis de ikke kontrolleres.

Hvad skal jeg gøre?

  • Pres seks grapefrugter og sød saften med en teskefuld honning.
  • Drik på tom mave uden anden mad i mindst 2 uger.

Vi anbefaler at læse: Tab dig med denne æble-, citron-, og grapefrugt smoothie!

6. Mælkebøtte te

Mælkebøtte te er et af de mest populære alternative midler derude til fedtlever.

Det har leverbeskyttende og anti-inflammatoriske evner, der hjælper med at beskytte levercellerne, hvilket reducerer lipidakkumulering.

Hvad skal jeg gøre?

  • Lav en te med mælkebøtte frø eller, alternativt, få mælkebøtte pulver fra din herbalist.
  • Indtag en gang om dagen hver dag.

Alle disse behandlinger vil have en positiv effekt på din leverstatose. Men hver af dem skal ledsages af en sund, fedtfattig diæt for at se gode resultater.

  • Melzer, O. A., Rothkopf, M. M., & Ganjhu, L. (2014). Nonalcoholic fatty liver disease. In Metabolic Medicine and Surgery. https://doi.org/10.1201/b17616
  • Nguyen, P., Leray, V., Diez, M., Serisier, S., Le Bloc’H, J., Siliart, B., & Dumon, H. (2008). Liver lipid metabolism. Journal of Animal Physiology and Animal Nutrition. https://doi.org/10.1111/j.1439-0396.2007.00752.x
  • Sahebkar, A. (2011). Potential efficacy of ginger as a natural supplement for nonalcoholic fatty liver disease. World Journal of Gastroenterology. https://doi.org/10.3748/wjg.v17.i2.271
  • Fernández, J., Lagos, P., Rivera, P., & Zamorano-Ponce, E. (2009). Effect of boldo (Peumus boldus Molina) infusion on lipoperoxidation induced by cisplatin in mice liver. Phytotherapy Research. https://doi.org/10.1002/ptr.2746
  • Miyata, M., Takano, H., Guo, L. Q., Kiyoshi, N., & Yamazoe, Y. (2004). Grapefruit juice intake does not enhance but rather protects against aflatoxin B1-induced liver DNA damage through a reduction in hepatic CYP3A activity. Carcinogenesis. https://doi.org/10.1093/carcin/bgg194
  • Madrigal-Santillán, E., Madrigal-Bujaidar, E., Álvarez-González, I., Sumaya-Martínez, M. T., Gutiérrez-Salinas, J., Bautista, M., … Morales-González, J. A. (2014). Review of natural products with hepatoprotective effects. World Journal of Gastroenterology. https://doi.org/10.3748/wjg.v20.i40.14787