10 fødevarer, der kan blege dine tænder naturligt

· 15. marts 2019
Udover at spise disse fødevarer for at blege tænderne og undgå orale problemer, er det vigtigt at have god tandhygiejne og børste tænderne efter hvert måltid.

Der findes mange æstetiske behandlinger til at blege dine tænder naturligt. Blandt dem er der dyre tandlægebesøg.

Og samtidig er der et utalligt antal ting, der misfarver dine tænder. Blandt disse er kaffe, te, sodavand, rødvin og tobak.

Heldigvis kan du ved at spise visse frugter eller grøntsager blege dine tænder naturligt og forhindre sygdomme.

Dette skyldes de næringsstoffer, som disse fødevarer giver dig. De styrker dit immunforsvar.

1. Ost kan blege dine tænder naturligt

At spise ost kan hjælpe med at forhindre huller i tænderne

At spise mejeriprodukter påvirker dit generelle helbred på en vigtig måde. Dette gælder især for dine knogler.

Foruden at være en fødevare, der er rig på calcium, har ost egenskaber, der hjælper dig med at forhindre huller i tænderne. Det regulerer også pH-værdien i din mund.

Det bedste er at spise en skive fedtfattig ost hver dag. På denne måde holder du tænderne sunde uden at påvirke din vægt.

Læs også:

Styrk din knoglesundhed med 8 calcium rige fødevarer

2. Selleri

Selleri er en meget sund plante. Den har fantastiske medicinske og ernæringsmæssige egenskaber. Fordi det er en sprød fødevare, er den fremragende til rengøring af plak og polering af tænder og tandkød.

  • At spise selleri øger produktionen af ​​spyt. På grund af dette beskytter det din mundhygiejne.
  • Selleri giver også din krop vitamin C.

Dette giver dig mulighed for at tage vare på tandkød og bekæmpe sygdomme som tandkødsbetændelse. Samtidig fjerner det madrester, der kan forårsage misfarvning.

Alt det ovennævnte resulterer i en effektiv måde at blege dine tænder naturligt på med en minimal indsats.

3. Vindruer

Det høje indhold af æblesyre i druer gør dem til en ideel frugt til blege dine tænder naturligt.

Dette er en fødevare, der er rig på fibre, folinsyre, kalium, calcium og magnesium. Den skiller sig ud fra resten af ​​grøntsagerne på grund af dets vitamin A og antioxidanter.

Efter at have spist dem i et stykke tid vil du se en betydelig reduktion i pletter og misfarvninger.

Druer indeholder også antioxidanter, der virker som baktericider i munden. Dette er fordi de også forhindrer betændelse og smerte.

4. Gulerødder

Gulerødder bekæmper plak

Dens orange farve skyldes den store mængde beta-caroten. Du kan spise det som det er, eller gnide en skive på tænderne, før du børster dem.

Når du spiser dem rå, har gulerødder følgende fordele:

  • De renser din mund.
  • Bekæmper bakteriel plak.
  • Giver dine tænder et skinnende udseende.

5. Jordbær

Jordbær er rige på antioxidanter, æblesyre og vitamin C. Dette hjælper dem med at blege tænderne naturligt.

Vi anbefaler at spise to eller tre jordbær, inden du børster tænderne. Eller du kan gnide et jordbær på dine tænder.

6. Cidereddike

Dette er en glimrende mulighed for at fjerne misfarvninger, da du kan tilføje det til dine salater.

En anden mulighed er at blande lidt cidereddike med bagepulver. Dette skaber en hjemmelavet tandpasta.

Det er et glimrende alternativ til blegning af dine tænder. Men gentag ikke denne behandling mere end en gang om ugen. Dette forhindrer at du beskadiger din emalje og forårsager en uønsket effekt.

7. Sesamfrø

Sesamfrø indeholder calcium, som styrker dine tænder

I det gamle Egypten blev sesamfrø brugt til mel. Og romerne brugte dem til at forberede en blanding svarende til smør til brød.

Disse frø hjælper med at:

  • Minimere risikoen for at lide af kræft
  • Reducere dit kolesterol og blodtryk
  • Forebygge diabetes
  • Blege dine tænder naturligt

Denne sidste egenskab skyldes, at sesamfrø fjerner plak. Og de giver dig også calcium, hvilket styrker dine tænder.

8. Appelsiner

Appelsiner er frugter med et lavt indhold af fedtstoffer. De indeholder ikke kalorier eller kolesterol. De er også rige på en fiber kaldet pektin. Dette er et naturlig afføringsmiddel.

  • Denne citrusfrugt øger din spytproduktion.
  • For at blege dine tænder kan du gnide den indvendige del af skrællen på dine tænder.
  • Dette fjerner effektivt tandsten og giver dig et mere lysende smil.

Læs også:

8 medicinske egenskaber ved appelsinskræl

9. Citronsaft

Du skal være særligt forsigtig med denne behandling. Det skyldes, at citronsaft kan påvirke dine tænders emalje. Det kan beskadige dine tænder, hvis du anvender det direkte uden at kombinere det med noget andet.

  • Bland lidt natron med et par dråber citron, indtil du får en glat pasta. Brug denne pasta til at vaske dine tænder.
  • Skyl munden med meget vand efter denne proces.

10. Valnødder

Valnødder kan hjælpe med at give dine tænder deres hvide farve tilbage

At spise fødevarer som valnødder giver dine tænder mange fordele. Blandt dem er at det eliminerer plak og giver dine tænder deres hvide farve tilbage.

Desuden er appetitvækkere, der gør brug af denne nød, meget sunde for din krop.

  • Valnødder er en af de vegetabilske fødevarer med en højere mængde omega 3 fedtsyrer. Disse er meget nyttige til at opretholde dit hjertes sundhed.
  • Det giver dig også andre næringsstoffer som vitaminer, proteiner, mineraler og antioxidanter.

Spis disse fødevarer regelmæssigt

Ved at inkludere disse fødevarer, vi lige opført, på regelmæssig basis, hjælper du ikke kun med at blege dine tænder naturligt. Du giver også din krop en god mængde næringsstoffer, der holder dig sund.

Men du skal huske på, at det at spise disse fødevarer ikke forhindrer 100% af sygdomme i munden.

Det betyder, at du skal have god mundhygiejne. Børst dine tænder tre gange om dagen og besøg din tandlæge, hvis du har nogen form for lidelse eller smerte.

  • Cho, Y., Lee, J.; Mattheos, N.; Nixon, K. Ch., and Ivanovski, S. (2003). “Residual periodontal pockets are a risk indicator for periimplantitis in patients treated for periodontitis”, Clinical Oral Implants Research, 23 (3): 325-333.
  • Kofoid, C. A.; Hinshaw, H. C., and Johnstone, H. G. (1999). “Animal parasites of the mouth and their relation to dental disease”, Journal of the American Dental Association, pp. 1436-1455.
  • Lyons, T. (1989). Introduction to protozoa and fungi in periodontal infections. Publications, Ontario: Trevor Lyons.
  • Nisengard, R. J., and Newman, M. G. (1994). Oral Microbiology and Immunology. Philadelphia: W.B. Saunders, p. 297.