7 tips til at forebygge neurodegenerative sygdomme

7. marts 2019
Neurodegenerative sygdomme er uhelbredelige. De bliver gradvist værre. De mest kendte er Alzheimer´s og Parkinson´1, såvel som Huntington´s og ALS.

Vi kan forebygge neurodegenerative sygdomme ved at spise sund kost, træne vores hjerne og ved at undgå visse fødevarer, som er skadelige for kroppen.

Neurodegenerative sygdomme er uhelbredelige. De bliver gradvist værre. De mest kendte er Alzheimer´s og Parkinson´1, såvel som Huntington´s og ALS.

Som sagt findes der endnu ingen kur for disse sygdomme. Dog er der ting, som du kan gøre for at forebygge dem. Hvis du er genetisk disponeret for en af disse sygdomme, anbefaler vi, at du læser videre.

Her vil du få 7 tips til at forebygge eller mildne symptomerne på neurodegenerative sygdomme. De omhandler kost og medicinske planter. Derudover vil vil komme med gode råd.

Hvad er neurodegenerative sygdomme?

Disse sygdomme er alvorlige tilstande. De påvirker nogle af kroppens funktioner. De kan feks. forringe mobilitet, balance og tale. De kan endda påvirke åndedræt og hjerterytme.

De har en stærk genetisk komponent. Ikke desto mindre kan andre, så som de nedenfor listede, faktorer gøre sig gældende:

  • Ophobningen af giftstoffer i kroppen
  • Reaktionen på nogle kemikalier
  • Vira

I andre tilfælde kan disse sygdomme være forårsaget af en psykologisk tilstand. Det kan være, at en person har været udsat for shock umiddelbart inden sygdommen viser sig.

Den gradvise tilbagegang, som sygdommen forårsager, er meget svær at håndtere, for dem, der rammes ad det. På samme tid tager det hårdt på venner og familie.

Tips til forebyggelse af disse sygdomme

Nu vil vi dele 7 tips til at forebygge neurodegenerative sygdomme eller bedre symptomerne på dem. Følger man disse råd, kan man opnå gode og lindrende resultater.

1. Fjern tungmetaller

Blandt andre ting hænger neurodegenerative sygdomme sammen med tilstedeværelsen af tungmetaller i kroppen. Dette er især rigtigt, når man taler om hjernen.

Disse metaller optages i kroppen på forskellige måder:

  • Igennem store koldtvandsfisk som laks, tun eller sværdfisk. Det er bedre at spise små koldtvandsfisk (makrel, sardiner og ansjoser). Bedst er det dog at spise hvid fisk
  • Forurenet luft
  • Pesticider i maden og miljøet
  • Vand fra hanen (nogle steder)
  • Visse typer medicin
  • Gryder og pander lavet af tungmetaller. Undgå dem, der er lavet af aluminium

2. Rens med chorella

Chlorella hjælper med at fjerne tungmetaller og andre gifte fra kroppen. Det virker imidlertid kun, hvis du er konsistent med behandlingen igennem minimum tre måneder.

Nogle specifikke tilskud indeholder andre effektive ingredienser, som feks. hvidløg, koriander og magnesium.

Få en sund hjerne med disse nemme ændringer.

3. Brug hovedet

Hold hjernen i gang for at forebygge dens svækkelse. Lad den ikke gå til.

Når symptomerne, feks. i form af hukommelses- eller koncentrationsbesvær,  først viser sig, er det vigtigere, end nogensinde, at vi træner hjernen.

4. Spis valnødder

Du har sikkert lagt mærke til formen på en valnød. Det viser meget godt, hvilket organ, den stimulerer mest. Vi taler selvfølgelig om hjernen.

Valnødder har høj næringsværdi. Det skyldes, at de er rige på vitaminer og mineraler. Derudover er de en god kilde til essentielle fedtsyrer og fiber.

Desuden har de højt niveau af antioxidanter, som modvirker oxidativ svækkelse af hjernen.

5. Medicinsk te

Der er to medicinske planter, som øger cirkulationen og iltningen til hjernen:

  • Gingko Biloba. Dette er yderst effektivt. Dog skal det ikke indtages mere end to på hinanden efterfølgende måneder
  • Centella. Også kendt som gotu kola. Det kan du indtage altid

Du kan drikke disse i te, og ellers findes det i kapsler og tabletter.

6. Essentielle olier

Måske vil du forsøge aromaterapi. Denne helbredende metode er baseret på brugen af essentielle olier. Den stiler efter at behandle psykiske, fysiske og følelsesmæssige helbredsproblemer.

Du kan bruge olierne som aromatisk spray. En anden mulighed er at bruge olierne i rengøringsmidler. Derudover kan du blande dem i feks. din body lotion.

Ligeledes kan du hælde lidt på en klud og lægge den ved siden af hovedpuden om natten. Nu kan du slappe godt af, når du sover.

Du kan vælge imellem følgende olier:

Få styr på afføringen

Afføringen har stor betydning for din hjernefunktion gennem tarmfloraen. Som nogle studier har vist, kan der være sammenhæng mellem degenerative sygdomme og ændringer i tarmflora.

Ud over at have en balanceret kost, som inkluderer fødevarer som yoghurt, kefir, sauerkraut og eddike, kan du tage tilskud med probiotisk indhold.

Der findes mange typer af probiotika. Vælg  dem, som indeholder mest.

Dette enkle råd kan forbedre din livskvalitet.