Brug dine hænder til at måle mad portioner

· 28. april 2017
Selvom vi normalt afvejer mad som ris med vores hænder, så kan vi også bruge dem til at måle mad portioner i form af andre typer af mad. 

Et aspekt, som du bør tage hensyn til, når du følger en god kost er den af mængde mad, du spiser i løbet af dagen. De vi vil lære dig i dag er at du kan bruge dine hænder til at måle portioner.

Mens de fleste mennesker allerede er vant til at dele deres mad op i portioner, er der stadig dem, der har svært ved at gøre dette.

Og selvom ernæringseksperter har anbefalet at spise små mængder et større antal gange om dagen, så fortsætter mange med at træffe dårlige valg i forbindelse med deres kost.

Heldigvis er det ikke længere nødvendigt at investere penge i vægte eller strenge metoder for at beregne, hvordan den daglige mad portion skal være.

Det eneste, du skal bruge fra nu af for ikke at fejlmåle dine mad portioner er dine hænder.

Det er rigtigt! Selv om mange af os ikke ved det endnu, så giver vores hænder os mulighed for perfekt at beregne, hvor meget vi skal spise.

Sådan bruger dine hænder til at måle mad portioner

Det er sandsynligt, at du ved, at dine hænder kan fortælle dig visse oplysninger om dig selv. For eksempel kan de afsløre aspekter af din personlighed eller nogle tegn på sundhed.

Men at måle mængden af ​​mad i hver mad gruppe med hænderne er et mindre kendt aspekt.

Da vi ved, du er interesseret i, hvordan dette kan være muligt, vil vi give dig flere information om dette nedenfor.

”Hånd diæten”

Broccoli kan måles i dine hænder

Hånd diæten blev offentliggjort af den amerikanske hjemmeside Guard Your Health.

Denne diæt blev populær, fordi den respekterer den ernæringsmæssige balance og ikke er en populær ”mirakel” diæt.

Det hævdes, at overvægt skyldes de overskydende portioner i forhold til, hvad der er nødvendigt for hvert organ, som kan måles i forhold til størrelsen af hånden.

Diæten hævder også, at kød portionerne ikke bør være større end håndfladen og at kulhydrater ikke bør overstige diameteren af knytnæven.

Metoden har fanget opmærksomhed hos ernæringseksperter og eksperter i emnet, der betragter det som en interessant måde til at hjælpe med at forstå, at ernæring er et individuelt anliggende.

Størrelsen af en lukket knytnæve

Størrelsen af en lukket knytnæve bør anvendes til at måle portioner, når det drejer sig om fødevarer, der er rige på kulhydrater.

Nogle eksempler:

  • Pasta.
  • Ris.
  • Kartofler.
  • Brød.

Læs også:

Hvorfor brød ikke er godt for dig

Størrelsen af en hånd

Det er blevet bevist, at håndfladen kan bruges til at måle den rigtige mængde af frugt, der skal spises i løbet af dagen.

Ligeledes kan pladsen fra håndfladen begyndende fra håndleddet og sluttende i begyndelsen af fingrene anvendes til at afmåle fødevarer rige på proteiner, såsom linser.

To hænder sammen

Størrelsen på to hænder sammen formet som en skål er egnet til at måle den mængde af grøntsager, du skal spise i løbet af dagen.

Størrelsen af pegefingeren og langefingeren sammen

Du kan vælge den rigtige mængde af ost ved at måle størrelsen af pegefingrene og langefingrene sammen.

Størrelse af den første del af tommelfingeren

Denne mængde anbefales for både fedt og sukker.

Det er vigtigt at huske på, at dette er en fødevaregruppe, der bør indtages i moderate mængder i løbet af dagen.

Læs også:

Perfekte fødevarer til fedtforbrænding

Andre anbefalinger til at undgå overspisning

Selvom brug af vores hænder er nyttigt til mad portioner, ved vi, at det er vigtigt at tage inkludere anbefalinger.

Derfor, i tillæg til ovenstående, er det godt at:

  • Undgå indtagelse af emballerede og forarbejdede fødevarer.
  • Læs de anbefalede portioner på etiketterne af fødevarerne, og tag hensyn til dem, når du spiser de nævnte produkter.
  • Moderer dit forbrug af søde ting, da de har tendens til at være vanedannende.
  • Vælg små tallerkner til at spise dine måltider med og opdel rationerne i fire eller fem måltider om dagen.
  • Undgå at spise med distraktioner såsom fjernsyn, din computer eller mobil, blandt andre ting.
  • Læg omkring 20 minutter til side til hvert måltid, og spis det i et roligt sted, væk fra støj.
  • Tilføj flere grøntsager til hvert hovedmåltid, så halvdelen af ​​tallerknen er sammensat af disse.
  • Motioner moderat.
  • Forøg dit forbrug af vand og lavt kalorieindholdende drikkevarer.

Som du lige har lagt mærke til, er der mange ting, du kan tage hensyn til for at styre størrelsen af ​​dine mad portioner i løbet af dagen.

Selvom det måske ikke er let at sætte dem i praksis i første omgang, så vil din krop bliver vant til disse ændringer, som dagene går.

Vil du prøve dem?