Naturlige fødevarer der bekæmper hukommelsestab

· 8. august 2018
Selvom hukommelsestab er forbundet med aldring, er sandheden, at en god kost, motion og fjerne skadelige vaner kan hjælpe med at forsinke det.

Alle er bekymrede for hukommelsestab. Hukommelsestab er faktisk det første tegn på Alzheimers sygdom. Imidlertid er dårlig hukommelse en normal del af alderdommen.

Under dette livsstadium sker ændringer i alle dele af kroppen, herunder hjernen. Nogle mennesker indser, at det tager længere tid om at lære nye ting eller ikke husker ting så godt, som de gjorde før.

Årsager til hukommelsestab

En tegning af hjernen med en hånd, der hvisker stregerne ud.

Nogle hukommelsesproblemer er relateret til sundhedsmæssige problemer, der kan behandles:

  • Vitamin B12 mangel
  • Kronisk alkoholisme
  • Tumorer
  • Infektioner
  • Blodpropper i hjernen
  • Mulig demens
  • Hovedskader
  • Kræftbehandlinger (kemoterapi eller strålebehandling)
  • Stress
  • Angst eller depression

Disse problemer kan gøre en person mere glemsom og kan føre til fejldiagnoser af psykiske sygdomme. En anden påvirkningsfaktor er pludselige livsforandringer.

Her er nogle af de mest almindelige symptomer på hukommelsestab:

  • Mister ofte personlige ejendele.
  • Har svært ved at finde de rigtige ord.
  • At stille de samme spørgsmål i en samtale eller fortælle den samme historie flere gange.
  • Ikke huske, om du har gjort noget, såsom at tage et medikament.
  • Bliver desorienteret eller farer vild på kendte steder.
  • Ikke at vide hvilket år eller dag eller uge det er.
  • Har problemer med at huske aftaler eller begivenheder.
  • Har problemer med at følge anvisninger eller træffe beslutninger.

Kort- eller langtids hukommelsestab

Kort tid hukommelsestab består af at glemme informationer, som du efter et udbrud af amnesi, du husker igen.

  • Hvis du ikke kan huske et navn, men så gør det en time senere eller vågner op uden at vide, hvad der skete i aftes, efter at have fået for meget alkohol er et par eksempler på kortvarigt hukommelsestab.

På den anden side er permanent hukommelsestab oplysninger, som du taber og ikke kan genoprette. Du kan ikke huske, hvor du forlod dine nøgler eller glemmer, at din mor besøgte dig for nogle dage siden, selvom nogle gentager disse oplysninger til dig flere gange.

Sådan forhindrer du hukommelsestab

Her er de mest effektive faktorer i forebyggelse eller forsinkelse af udviklingen af ​​Alzheimers sygdom eller andre hukommelsesproblemer:

  • Tilstrækkelig søvn
  • En god kost
  • Fysisk træning
  • Et aktivt socialt liv
  • Kognitive aktiviteter

Hjernen virker på samme måde som dine muskler, så jo mere du bruger den, jo bedre form vil den være i. Men hvis du ikke plejer eller ilter den ordentligt, kan den henfalde. Det er derfor et aktivt og sundt liv kan være meget gavnligt for din hukommelse.

Andre faktorer som at sove godt og læse, holder ofte din hjerne sund. Du bør også holde op med dårlige vaner som at drikke, ryge eller tager stoffer, da dette ikke vil gavne din hukommelse og dit generelle helbred.

Hvornår skal du få hjælp og hvordan man evaluerer hukommelsestab

Mange mennesker bemærker ikke, at de har nogen hukommelssproblemer, og disse problemer opdages normalt først af familien. Angst og deprimeret folk har en tendens til at fokusere mere på deres fejl og hvilket gør dem mere glemsom. Dette får dem til at tro, at de har et hukommelsesproblem, selv om det måske ikke er tilfældet.

Men hvis personen har problemer med at gøre deres daglige aktiviteter, eller hvis de er forvirrede og desorienterede, er det tid til at besøge en læge.

Lægen vil foretage en nøjagtig diagnose og afgøre, om patienten har hukommelsesproblemer eller ej, og hvis ja, i så fald hvilken type. Når du er i tvivl, er det altid bedst at se en specialist.

Naturlige fødevarer, der bekæmper hukommelsestab

Hukommelsesproblemer kan løses med naturlige lægemidler for at gøre dit liv mere tåleligt.

Nødder

Nødder i en skål.

De naturlige olier i nødder har anti-inflammatoriske egenskaber og beskyttende næringsstoffer, der hjælper med at holde din hjerne i god form og dermed bekæmpe hukommelsestab.

Ingredienser

  • Mandler (50 g)
  • Abrikos (30 g)
  • Macadamia nødder (50 g)
  • Valnødder (20 g)

Forberedelse

  • Bland alle ingredienserne i en skål.
  • Vi anbefaler at spise nødder hver dag.

Gulerødder

De er rige på caroten, hvilket er vigtigt for ernæringen af en sund hjerne. Spise gulerødder hjælper med at undgå hukommelsestab og holder sindet sundt.

Hvad skal man gøre

  • For at optimere din hukommelse, så prøv at spise mindst en gulerod om dagen, rå eller kogt.

Æble

Denne frugt er rig på jern og vitaminer. Dens skræl indeholder quercetin, som hjælper med at forhindre aldersrelaterede hukommelsesproblemer.

Hvad skal man gøre

  • Spise et æble om dagen hjælper med at styrke din hukommelse. Husk at tilføje det til dine retter for at nyde alle dets egenskaber.

Basilikum

Frisk basilikum i en skål.

På grund af dens beroligende egenskaber er det et fremragende naturligt middel til stress. Dens blade er kraftige agdaptogener, et stof, der hjælper kroppen med en optimal mental og fysisk præstation.

I dette tilfælde kan du høste fordelene ved basilikum i en te.

Ingredienser

  • 1 tsk basilikum (5 g)
  • ½ kop vand (125 ml)

Forberedelse

  • Kog vandet, tilsæt basilikumet og lad det stå i 3 minutter.
  • Derefter fjern det fra varmen og lad det stå i 5 minutter.
  • Drik en halv kop af denne te efter hvert måltid.

Hukommelsen er en af de vigtigste funktioner i din hjerne, så du skal forblive årvågen, tage dig af din hukommelse og fjerne alt, der kan skade den.