Begyndelsen på alzheimers – kan det stoppes?

22. maj 2018
For at forebygge begyndelsen på alzheimers, er det meget vigtigt at udelukke bestemte risikofaktorer fra ens rutine.

Alzheimers er en af de mest foruroligende sygdomme i de seneste årtier på grund af stigningen i antallet af diagnoser. Vi ved ikke præcis, hvad der udløser eller forårsager det. Vi ved dog, at symptomerne hurtigt bliver værre.

Denne sygdom forårsager kaos blandt patienter og familiemedlemmer. Og af den årsag spørger mange mennesker, om det er muligt at stoppe processen af forringelse.

I dag vil vi hjælpe med at svare på det spørgsmål.

Manglende brik i hjerne symboliserer alzheimers

Hvad er alzheimers?

Hjernen fungerer som et multifunktionelt center. Overordnet set er det ansvarligt for at kontrollere alle organerne i kroppen.

Det fortolker eksternt stimuli for at sende signaler ud, som forårsager reaktioner i muskler, knogler, organer og kirtler.

At være i stand til at gå, huske en række fakta eller endda at føle tørst er alt sammen på grund af hjernen. Det kan dog blive påvirket med alderen.

Alzheimers er en af de mest gængse tilstande, der påvirker de neuronale celler, og som et resultat, hjernen.

Det er en neurodegenerativ sygdom, som involverer dannelsen af et antal symptomer på demens. Generelt set er det forbundet med aldring. Det kan dog påvirke unge personer også, hvis de har bestemte risikofaktorer.

Indenfor medicinske begreber betegner begrebet “demens” kliniske tilfælde, som involverer symptomer såsom tab af kognitiv funktion eller hukommelse.

Når vi ældes, forringes vores neuroner gradvist, og eftersom de ikke kan genskabe sig, dør de. Det forårsager en forringelse i mange hjernefunktioner. Derfor er ældre personer meget mere modtagelige overfor demens.

Symptomer på alzheimers

Kvinde med alzheimers oplever hukommelsestab

Med alzheimers dukker demens op som det primære symptom på en seriøs forringelse af nerve- og hjerneceller.

Når denne degenerative proces skrider frem, viser mange patienter en betydelig forandring i deres daglige adfærd og personlighed. I mere seriøse tilfælde kan de udvikle seriøste personlighedsforstyrrelser.

International Alzheimers Association har udviklet en liste over “De 10 tegn på alzheimers”. På den beskrives de mest gængse tegn, der ses hos patienter.

Her er de:

  • Problemer med hukommelsesom gør daglige aktiviteter mere besværlige.
  • Problemer med at løse simple problemer.
  • Problemer med at udføre normale rutinemæssige opgaver.
  • Tab af bevidsthed omkring tid og sted.
  • Problemer med at fortolke billeder.
  • Problemer med skrevet eller udtalt sprog.
  • At lægge gendtande besynderlige steder eller have problemer med at finde ting.
  • Problemer med at træffe beslutninger eller mangel på evne til at vurdere ting.
  • Mangel på initiativ eller motivation.
  • Forandringer i humør, adfærd eller personlighed.

Årsagerne til alzheimers

Ældre mand med alzheimers

Der er stadig ingen samtykke blandt professionelle omkring den primære årsag til alzheimers. Udover aldring observerer de dog de følgende risikofaktorer:

  • Tobak.
  • Alkohol.
  • Indtagelse af giftige stoffer, såsom narkotika.
  • Ubalancet kost.
  • Stillesiddende liv.
  • At være overvægtig eller fed.
  • Dårlige søvnvaner (søvn af dårlig kvalitet eller ikke nok søvn).
  • Spiseforstyrrelser, såsom anoreksi.
  • Problemer med hjertekarsystemet, såsom for højt blodtryk.
  • Hjerneskader forårsaget af uheld, traumer eller sygdom.

Er det muligt at stoppe alzheimers?

Ældre person på sygehus på grund af alzheimers

Når vi taler om at stoppe begyndelsen af alzheimers, taler vi generelt set om at forsinke udviklingen af symptomerne.

Det er dog vigtigere at stoppe udviklingen af det i første omgang, frem for at forsinke processen af forringelse. Den degenerative udvikling i tilfælde af demens er trods alt ekstremt hurtig.

At undgå alzheimers betyder at udelukke bestemte risikofaktorer fra din rutine.

Derfor foreslår vi nedenstående nogle forandringer, du kan lave, i forhold til dine daglige vaner for at pleje din krop og sjæl:

  • Følg en balanceret kost. Undgå for meget mad og for mange kalorier.
  • Dyrk fysisk motion regelmæssigt (mindst 30 minutter om dagen).
  • Bevar en sund kropsvægt, undgå at være overvægtig eller at udvikle problemer med hjertekarsystemet.
  • Indtag fødevarer rige på C-vitaminer og antioxidanter. Disse inkluderer citrusfrugter, røde bær, grønne bladgrøntsager, nødder, fisk rige på omega-3 og 9, osv.
  • Sænk dit daglige niveau af stress med fysisk motion, mediation, yoga, en hobby osv.
  • Find tid til at slappe af og underholde dig selv. At overvælde dig selv med arbejde er trods alt kontraproduktivt for dit helbred og dine kognitive evner.
  • Som otte timer om dagen og vær sikker på, at du får søvn af godt kvalitet.
  • Oprethold sunde forhold og tilbring tid i positive omgivelser.
  • Bevar et godt selvværd, undgå negative tanker og vær ikke flov over at søge psykologisk behandling, hvis du tror, det er nødvendigt.
  • Drik alkohol i moderate mængder, ryg ikke og indtag ikke giftige stoffer.

Derudover bør kvinder, der går igennem overgangsalderen, gå til en læge for at høre om tilskud af østrogen. Forskere mener, at mindskelsen af den naturlige produktion af østrogen kan gøre det mere sandsynligt at udvikle alzheimers.

Hovedsaglig rettighed til billeder wikiHow.com

FRA INTERNETTET