7 fødevarer, du ikke må opvarme i mikroovnen

25. februar 2019
Hvide ris er en af de fødevarer, som slet ikke burde opvarmes i mikroovn. Det skyldes, at den høje temperatur ødelægger mange af dets næringsstoffer.

Det er ikke al mad, som kan komme i mikroovnen, Læs her om, hvilke fødevarer, du ikke må putte i mikroovnen.

Mikroovnen er en af de mest berømte køkkenredskaber i verden, ikke kun fordi den hjælper med at varme maden op i løbet af sekunder, men også fordi man kan tilberede mad i den.

Faktisk bibeholder nogle grøntsager flere af deres egenskaber, når de laves i mikroovn, end når de tilberedes vha. andre metoder.

Men selvom dette kan overføres til mange fødevarer, er der nogle slags, som mister deres næringsværdi, når de bliver udsalt for den høje temperatur i disse apparater.

Derfor er det vigtigt at vide, hvilke fødevarer der ikke egner sig til mikroovn, og hvilke andre  metoder, der skal bruges til at tilberede dem.

Læs om dem nedenfor!

1. Du må ikke varme kød i mikroovnen

Nogle mennesker putter ofte kød i mikroovnen for, hurtigt, at optø det, inden det tilberedes.

Mens det kan forhindre forureningen af visse bakterier, nedsætter det mængden af B12 Vitamin og aminosyrer i kødet.

Ydermere reducerer man den naturlige saft  og protein i kødet, hvis dette apparat bliver brugt til at opvarme allerede tilberedt kød.

Forslag

  • Læg kød i bunden af køleskabet til optøning dagen før, det skal bruges
  • Varm kødet op på en pande ved lav temperatur.

Læs også: Styrk din knoglesundhed med 8 calcium rige fødevarer

2. Hvide ris

Hvide ris er en af de fødevarer, som slet ikke burde opvarmes i mikroovn. Det skyldes, at den høje temperatur ødelægger mange af dets næringsstoffer.

Hvde ris

Mikroovne har en ensartet og høj temperatur fra det øjeblik, den begynder med at tilberede maden. Det påvirker direkte vitamin-, mineral- og fiberinholdet i maden.

Forslag

  • Kog ris i en gryde med vand, hvor temperaturen stiger gradvist, mens risen tilberedes
  • Hvis du ønsker at genopvarme risen, kan du tilføje lidt vand i gryden og varme den ved lav temperatur.

3. Broccoli

Den høje temperatur, som mikroovne kan komme op på, kan ødelægge op til 97 % af de antioxidanter, som findes i broccoli.

De forandringer, som sker, når denne grøntsag kommer i mikroovnen, kan mærkes både i smag og konsistens.

Læs også: Tilføj disse 6 fødevarer til din kost for mere E-vitamin

Forslag

  • Spis broccoli i salater og smoothies for at få fuld udbytte af dens næringsværdi
  • Hvis du foretrækker at tilberede det, bør du vælge at dampe den

4. Smør

Selvom mange plejer at smelte smør i mikroovnen, kan varmen reducere de proteinværdier, som er karakteristisk for smør.

Forslag

  • Smelt smør i en gryde ved svag varme
  • Om muligt, opbevar det ved stuetemperatur, så det hurtigt kan blive blødt

Mælk og æg

5. Mælk

Mælk, og andre mejeriprodukter såsom yoghurt, mister op mod halvdelen af deres næringsstoffer, når de kommer i kontakt med høje temperaturer.

Ved at bruge mikroovne til disse ting, mister man fuldstændig B12 Vitamin-indholdet og reducerer det essentielle mineralindhold.

Forslag

  • Når du ønsker at drikke varm mælk, bør du opvarme det i en gryde, indtil det når den ønskede temperatur.

6. Hvidløg

Ernæringseksperter har altid anbefalet rå hvidløg for at optage 100 % af dets ernæringsmæssige egenskaber.

Når denne fødevare bliver opvarmet eller tilberedt ved meget høje temperaturer, mister det op til 95 % af sine vitaminer og mineraler.

Faktisk er ét minut i mikroovnen nok til at ødelægge allicinindholdet i hvidløg. Denne naturlige ingrediens giver hvidløg dets antioxidante og antiinflammatoriske egenskaber.

Forslag

  • Tilføj Rå hvidløg i dine salater, smoothies og andre opskrifter
  • Spis et fed hvidløg på tom mave for at få det bedste ud af de sundhedsmæssige fordele

7. Champignon

Proteinerne i champignon bliver fuldstændig ødelagt, når denne type svamp bliver tilberedt eller genopvarmet ved høje temperaturer.

champignon

Faktisk er champignon mere modtagelige overfor kontaminering fra visse mikroorganismer, når de er kølet ned til stuetemperatur.

Forslag

  • Forsøg at undgå opvarmning af champignon, efter de er tilberedt, da det kan forårsage fordøjelsesbesvær og mavesmerter
  • Tilbered dem ved 70 grader
  • Brug dem i opskrifter, som ikke kræver meget forarbejdning

Nu da du ved, hvilke fødevarer, der ikke passer til mikroovnen, skal du prøve at være mere forsigtig næste gang, du skal tilberede dem.

Selvom mikroovne er meget nyttige, er det bedst at begrænse brugen i disse tilfælde.

  • Villamiel, M., Corzo, N., Martínez-Castro, I., & Olano, A. (1996). Chemical changes during microwave treatment of milk. Food Chemistry. https://doi.org/10.1016/0308-8146(95)00196-4
  • Jiménez-Monreal, A. M., García-Diz, L., Martínez-Tomé, M., Mariscal, M., & Murcia, M. A. (2009). Influence of cooking methods on antioxidant activity of vegetables. Journal of Food Science. https://doi.org/10.1111/j.1750-3841.2009.01091.x

  • Turkmen, N., Sari, F., & Velioglu, Y. S. (2005). The effect of cooking methods on total phenolics and antioxidant activity of selected green vegetables. Food Chemistry. https://doi.org/10.1016/j.foodchem.2004.12.038