Hvad forårsager muskelkramper og hvordan kan du behandle dem?

27 november, 2018
For at forhindre muskelkramper i at ske, er det en god idé at strække ud hverdag og aktivere dit nervesystem. Det er også vigtigt at drikke meget vand.

Muskelkramper eller spasmer opstår, når en eller flere af dine muskler ufrivilligt trækker sig sammen. Uden a du er i stand til at afslappe det, der forårsager en mild eller intens grad af smerte. I dette indlæg vil vi snakke om, hvad forårsager muskelkramper og hvordan kan du behandle dem?

Hvad forårsager muskelkramper? De opstår normalt på bagsiden af benet eller låret. Men du kan også opleve muskelkramper i fødder, arme og andre muskelgrupper i kroppen.

Mennesker, der lider af dem kan have en ubehagelig følelse af stivhed og spændinger, der forsvinder af sig selv i løbet af få minutter.

Nogle mennesker, står dog tilbage med svært ubehag. Der varer ved i timevis i den berørte muskelgruppe eller det omgivende væv.

Selvom kramper anses for at være en godartet problem, forsøger mange mennesker at afhjælpe dem, fordi de kan afbryde din søvn eller andre vigtige daglige aktiviteter.

Med det i tankerne, er det vigtigt at finde ud af, hvad de mulige årsager til kramper er, og hvilke skridt du kan tage for at undgå at bruge smertestillende medicin eller anden medicin.

I dagens artikel ønsker vi at give dig nogle detaljerede oplysninger og praktiske anbefalinger til øjeblikkelig handling.

Prøv dem!

Hvad forårsager muskelkramper

Kvinde der har krampe under loebetur

Der er mange faktorer, der har været forbundet med forekomsten af muskelkramper. Fysisk overanstrengelse, graviditet, og alder er nogle af de mulige udløsere.

Men de fleste af tilfældene forekommer, når noget afbryder ilt tilførslen til bestemte muskelgrupper eller du lider af et overdrevent tab af væske, mineralsalte og proteiner.

En kost, der er lav på magnesium og kalium har også meget at gøre med tilbagevendende episoder med kramper. Begge disse mineraler styrker og afslapper musklerne og fremmer samtidig god blod cirkulation.

Mindre almindelige årsager omfatter visse sygdomme, især i fordøjelsessystemet og ved forgiftning.

Hvad forårsager muskelkramper? En anden teori foreslår, at kramper kan have deres oprindelse i ineffektiv biomekanik, som også indebærer en risiko for din hjertekar sundhed.

Se også: Hvordan man naturligt fjerner hovedpine

Hvordan behandler du muskelkramper?

Det ville være ideelt at tage forebyggende foranstaltninger for at beskytte sig mod denne irriterende tilstand. Men der er nogle hjemmelavede løsninger, der kan hjælpe dig med at håndtere dem, når en krampe allerede har sat sig.

Forøg din indtagelse af vand

To personer der drikker vand udenfor

Indtagelse af vand er afgørende både for forebyggelse og behandling af denne irriterende muskulære tilstand. Vand hjælper med at aktivere din blod cirkulation og forbedrer bevægelsen af ilt til cellerne.

Sports drikkevarer er et godt valg til re-hydrering, især når du har mistet en masse væske ved fysisk aktivitet eller varme.

Sidstnævnte anbefales til sportsfolk, da det hjælper med at erstatte de mineraler, der er gået tabt gennem sved.

Brug varmepuder eller koldt kompres

En varmepude vil hjælpe med at afslappe musklen, når den er stram og stresset under krampe.

Kulde kan hjælpe dig med at genaktivere blodomløbet, så snart krampen er forsvundet.

Udfør strækøvelser

Kvinde der straekker ud

Strækøvelser er den bedste måde at bekæmpe og forebygge kramper i nogen dele af kroppen. Disse bør ske ved afslutningen af fysisk aktivitet og i løbet af arbejdsdagen.

Når du strækker dine arme og ben, aktiverer du det centrale nervesystem til at sende signaler om, at berolige den forkrampede tilstand.

Bær løstsiddende tøj

Så snart du opdager de første tegn på en muskel krampe, er det vigtigt, at du løsner dit tøj for at frigøre musklerne.

Stramt tøj hindrer blodcirkulation og forhindrer hurtig lindring af dette problem.

Forbedre din kost

Foedevarer

Hvis kramper er en fast del af dit liv, er det måske tid til at gennemgå den ernæringsmæssige kvalitet af den mad, du spiser.

Sørg for, at du får tilstrækkelige mængder af:

  • B12-vitamin
  • Folsyre
  • Niacin
  • vitamin E
  • Calcium
  • Magnesium
  • Kalium
  • Jern

Brug olivenolie

Så snart du føler smerte, sæt lidt olivenolie i håndfladerne og brug en blid massage i området via pres med fingerspidserne.

Vi anbefaler, at du læser: 10 overraskende fordele ved ekstra jomfruolivenolie

Tag et varmt bad

Når dette ubehag afbryder dine aftener og mindsker din søvnkvalitet, er det bedste at gribe ind, før du går i seng.

Varm noget vand og tag et bad for at øge blodcirkulationen i benene og reducere oddsene for at lide af muskelkramper.

Endelig skal du huske på, at hvis ingen af disse anbefalinger virker for dig, og du har regelmæssige kramper. Så er den bedste ting at gøre at tale med din læge for at afgøre, om du har et hormonalt eller et kredsløbs problem.

Du må ikke ignorere dem!

  • Arnés, M.C., Saá Requejo, C.M., Moreno Hernández, A., Calvo Cebrián, A., Hernández Álvarez, L.F. y Calderero Castellano, G. Calambres nocturnos. SEMG, 2003; 57: 553 – 560.
  • Manual MSD. [Internet]. Calambres musculares. Disponible en: https://www.msdmanuals.com/es-es/professional/trastornos-neurol%C3%B3gicos/aproximaci%C3%B3n-al-paciente-neurol%C3%B3gico/calambres-musculares
  • Maquirriain, J. y Merello, M.J. Abordaje clínico del deportista con calambres musculares. Rev Asoc Argent Ortop Traumatol, 2005; 70(4): 367 – 372.
  • MedlinePlus. [Internet]. Calambre muscular. 2017. Disponible en: https://medlineplus.gov/spanish/ency/article/002066.htm
  • Nelson, NL y Churilla, JR (2016). Una revisión narrativa de los calambres musculares asociados con el ejercicio: factores que contribuyen a la fatiga neuromuscular y a las implicaciones del manejo. Muscle & Nerve, 54 (2), 177-185. https://doi.org/10.1002/mus.25176
  • Pedro Manonelles Marqueta (2012). Utilidad en el deporte de las bebidas de reposición con carbohidratos. Archivos de medicina del deporte: revista de la Federación Española de Medicina del Deporte y de la Confederación Iberoamericana de Medicina del Deporte, ISSN 0212-8799, Vol. 19, Nº. 147, 2012, págs. 542-553.
  • P. Rubinstein, J.G. Abraldes y J.C. García-Pagá. Tratamiento de los calambres musculares en el paciente cirrótico. Universidad e Barcelona. GH Continuada. Marzo- Abril 2003. Vol. 2 Nº2.
  • María Dolores Apolo Arenas, E López Fernández Argüelles, T Caballero Ramos (2006). Utilización de la termoterapia en el ámbito deportivo [Use of the termotherapy in the sport environment]. Journal of Sport Science. E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte.