Hvordan du forbedrer din kost for at behandle lavt blodtryk

8. januar 2019
Ved hjælp af en diæt til behandling af lavt blodtryk kan man forhindre svimmelhed og generel ubehag. I denne artikel deler vi nogle af vores anbefalinger.

For at behandle lavt blodtryk er der nogle enkle retningslinjer for at forbedre din kost. Selvom det ikke betragtes som en alvorlig tilstand, er det vigtigt at tage sig af dig selv, så symptomerne ikke forstyrrer din daglige rutine.

Lavt blodtryk anses for at være noget under 60 mmHg diastolisk og 100 mmHg systolisk. Denne tilstand kan udløse problemer som tilbagevendende svimmelhed, hovedpine og pludselig besvimmelse.

Hovedproblemet er, at “lavt blodtryk” forstyrrer tilførslen af ​​ilt og næringsstoffer til celler, hvilket forstyrrer energiforsyningen. Desuden reduceres blodgennemstrømningen til vitale organer, og de bliver svagere som følge heraf.

Hvorfor er det vigtigt at være opmærksom på din kost, hvis du har lavt blodtryk?

Selv om mange mennesker ignorerer det, er ernæring nøglen til at løse dette problem. I denne artikel deler vi nogle anbefalinger og en simpel sund madplan.

Tips til forbedring af din kost til behandling af lavt blodtryk

Der er mange ting, der kan udløse lavt blodtryk. De mest almindelige er følelsesmæssige problemer, hormonelle uregelmæssigheder og ernæringsmæssige mangler. Da vi får vores energi og essentielle næringsstoffer fra mad, kan nogle få enkle diætråd hjælpe med at berolige symptomerne.

Forbrug salt i moderation

Forbrug af for meget salt kan føre til tilstande som arteriel hypertension. Men hvis du bruger det i små doser eller moderat, kan det hjælpe med at behandle episoder med lavt blodtryk.

Salt

Salt har en positiv effekt, især hvis du spiser det om morgenen. For at forhindre lavt blodtryk kan du derfor spise et stykke brød og smør med salt eller saltet kiks.

Forøg dit vandindtag

At drikke nok vand er en enkel måde at regulere blodtrykket på. Derfor er det vigtigt at drikke mellem 2 eller 3 liter (mindst 6-8 glas) vand om dagen for at behandle lavt blodtryk.

Undgå alkoholholdige drikkevarer

Drikke for meget alkohol kan være meget dårligt for din blodcirkulation. Selvom det nogle gange virker harmløst, forringer toksinerne i alkoholholdige drikkevarer dine arterier og påvirker din krops evne til at regulere blodtrykket.

Læs også: Ti ting, der sker med din krop, ved at drikke alkohol

Indtag små måltider

En af de vigtigste ting at overveje til at behandle lavt blodtryk er størrelsen af ​​de portioner, du spiser hele dagen. Selv om du måske er vant til at spise tre store måltider, ville det være bedre at vælge mellem fem eller seks mindre måltider.

Ved at gøre dette opretholder du en konstant strøm af energi, som er nøglen til at undgå “lavpunkter” i iltforsyningen til cellerne, såvel som andre symptomer som svimmelhed, sløvhed eller manglende koncentration.

Drik koffein

At drikke små mængder koffein kan medvirke til øjeblikkeligt at berolige symptomerne på lavt blodtryk. Denne stimulant øger din puls og kick starter blodcirkulationen, hvilket hjælper med at stabilisere blodtrykket.

Kaffebønner

Men vær forsigtig. Det betyder ikke at du skal drikke meget af det. Selvom te, kaffe og chokolade har positive virkninger, kan for meget være kontraproduktivt for din kardiovaskulære sundhed.

Læs også: 5 kaffeopskrifter du ikke kendte til

Spis mad, der regulerer blodtrykket

Vedtagelsen af en afbalanceret kost, der holder kalorierne under kontrol, er den mest effektive måde at sikre god arteriel og kardiovaskulær sundhed på.

Men når det kommer til at behandle lavt blodtryk, er der nogle specifikke fødevarer, der er virkelig nyttige:

  • Mørk chokolade
  • Ost
  • Nødder og frø
  • Kokosvand
  • Citrusfrugter
  • Æg
  • Magert kød og fisk
  • Bi pollen
  • Lakrids infusion
  • Probiotiske fødevarer (kefir, yoghurt, mikroalger osv.)
  • Spirulina

Prøve diæt til behandling af lavt blodtryk

Menuer til behandling af lavt blodtryk foreslår en kombination af sunde ingredienser til regulering af blodtrykket.

Nedenfor har vi delt et simpelt eksempel på, hvordan du designer din menu. Men enhver kan lave deres egen så længe den er sundt!

Nudler med gørntsager

Morgenmad

  • Grøn te, fuldkorns kiks med tomatskiver og en portion frugt
  • Appelsinjuice, fuldkorns kiks med jordnøddesmør og et stykke kalkun
  • 1 glas skummetmælk og fuldkorns toast med olivenpâte

Formiddag

  • Fedtfattig yoghurt med tre nødder og en spiseskefuld honning
  • Pære marmelade med ristede sesamfrø
  • Mandelmælk og fuldkorns toast

Frokost

  • Linsesalat med forårsløg, peberfrugter, tomater, sorte oliven, kalkun, svampe og en pære
  • Spaghetti med tomat og oregano, stegt kylling og frugtsalat
  • Grøn salat med oliven, laks med citron og jordbær med hytteost

Eftermiddag

  • Lakrids infusion og fuldkorns toast
  • Æble syltetøj med ristede frø
  • Banan, yoghurt og nødde smoothie

Aftensmad

  • Spinat tortilla, grøn salat og kiwi
  • Lys blomkåls ost, kyllingebryst og julliene grøntsager
  • Grillede grøntsager, en portion tun og appelsin

Har du for nylig lidt af lavt blodtryk? Prøv denne kost og få det bedste ud af alle dens fordele!

  •  Low blood pressure (hypotension). Mayo Clinic Staff. (2014, May 2).
    mayoclinic.com/health/low-blood-pressure/DS00590
  • Orthostatic hypotension. (n.d.)
    my.clevelandclinic.org/health/diseases_conditions/hic_orthostatic_hypotension
  • What is hypotension? (n.d.)
    nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/hyp/