Hvad man kan forvente efter en skilsmisse

17. april 2020
Efter en skilsmisse ser alle frem til en dag at kunne åbne øjnene og have lagt al smerten bag sig. Men som med alt tager det tid at bearbejde og til sidst overvinde det.

Ingen gifter sig med den overbevisning, at det ikke vil vare evigt. Så efter en skilsmisse er det meget vanskeligt at acceptere, at du er “mislykkedes” med dit ægteskab.

Det betyder ikke noget, om det var dig, der bad om en skilsmisse eller ej. Skilsmisse markerer en symbolsk afslutning på en drøm og er derfor smertefuldt.

Vid, at det aldrig er enkelt at overvinde det, og at det vil tage tid at helbrede.

Hvor kompliceret det er at afslutte et forhold afhænger i vid udstrækning af dybden af ​​de bånd, der bandt det. Det afhænger også af andre faktorer, som f.eks. den tid, I var sammen, kvaliteten af ​​jeres forhold og jeres forpligtelse til hinanden og gensidige forbindelser, såsom børn, kæledyr, ejendom og andre fælles ting.

Selv din alder, stilling og sociale forhold vil have indflydelse på jeres bedring. Jo flere bånd I har haft til hinanden, jo sværere er det at løsrive dem. Det samme gælder ethvert andet forhold.

Som du kan se, er der ingen magisk løsning til at overvinde en skilsmisse. Med det i mente, tilbyder vi et par generelle tips til hjælp.

Læs også: Sådan holder man et ægteskab lykkeligt

Sådan kommer du dig efter en en skilsmisse

Hvad siger videnskaben?

Person med billede af par revet itu efter en skilsmisse

Selvom det er vanskeligt at måle menneskelige følelser, er der samfundsvidenskabsfolk, der prøver at forstå skilsmisseprocessen såvel som den tid, der er nødvendig for at komme over den.

Nogle undersøgelser ved Binghampton University i New York indikerer, at de fleste mennesker kommer over en skilsmisse i løbet af omkring 6 måneder til 2 år efter deres adskillelse.

I henhold til denne undersøgelse føler kvinder en mere alvorlig følelsesmæssig påvirkning, men kommer sig ofte hurtigere end mænd. Faktisk har mænd vanskeligere ved at komme sig helt ovenpå et brud.

Denne undersøgelse afslører, at der er 6 faser i processen med at komme over en skilsmisse:

  • Der er en blanding af depression og vrede mod hinanden og øjeblikke af ængstelse for adskillelsen.
  • Desorientering, forårsaget af forandring og usikkerhed.
  • Smerter og sorg, sørgen over det dyrebare, man kunne have haft.
  • Reflektion. Dette handler om at kigge efter årsager, forklaringer og prøve at forstå, hvorfor det ikke fungerede.
  • Assimilering. På dette tidspunkt begynder du at acceptere din skilsmisse og bryde bånd med fortiden.
  • Åbning. Dette er det øjeblik, hvor du endelig kommer dig over din skilsmisse og er i stand til at møde nye mennesker. Du begynder at møde fremtiden uden vrede eller bånd til fortiden.

Tips til at komme sig over en skilsmisse

Kvinde med terapeut

Hvad skal man gøre?

Når du bliver skilt, mister du et værdifuldt støttesystem og forbindelse. Uanset for selvtilstrækkelig du måske føler dig, er skilsmisse som at miste en del af dig selv.

Læs også: 5 grunde til, at ulykkelige par bliver sammen

For bedre at komme dig efter en skilsmisse er der flere trin, du kan følge:

  • Fortro dig til nogen om, hvad du føler.
  • Søg hjælp fra alle, der kan forstå dig. Hold ikke dine følelser eller din sorg inde og prøv ikke at skjule det. Hvis du taler på en oprigtig og objektiv måde, finder du snart svar, der hjælper dig med at håndtere situationen.
  • Find en positiv historie at fortælle. Hvis du konstant taler om dit brud og afvisning og dit tab af lykke, vil din bedring være langsommere. Hvis du imidlertid leder efter en positiv tilgang til din personlige historie, vil du heles hurtigere.
  • Lær af dit tidligere forhold og efterfølgende brud. Eventuelle personlige lektioner er gode lektioner for din fremtid.
  • Find dig selv. Fokuser ikke på den del af dig selv, som du tror, ​​du mistede, da du blev skilt. Omdefiner i stedet for dig selv og find ud af, hvem du er, på trods af dine forhold.
  • Gendan de dele af dig, som du ofrede for dit tidligere forhold. Begynd at se dig selv som en komplet person og ikke som en halvdel, der var ufuldstændig uden en anden.
  • Find din egen vej. Søg og nærm dig alt, hvad der interesserer dig. Angiv mål og veje for at nå dem og følg den rute.
  • Når du befinder dig på den sti, skal du finde en forbindelse til dig selv og til nye mennesker.

Hvad man ikke skal gøre efter en skilsmisse

Kvinde ser ud af regnfyldt vindue

Terapeut, Susan Pease, anbefaler også situationer og handlinger, du skal undgå:

  • Du må ikke isolere dig selv eller holde dine følelser for dig selv. Søg hjælp og prøv at dele, hvordan du har det.
  • Forvent ikke, at andre fortæller dig, hvad du skal gøre. Tal med andre, men husk, at i sidste ende er løsningen op til dig.
  • Forvent heller ikke, at heling sker spontant. Du må handle for at komme dig over din skilsmisse.
  • Derudover må du ikke foregive, at du har det godt, når du ikke har det. Du skal ikke have det dårligt over at føle dig dårligt tilpas. Det er normalt at føle vrede og tristhed. Accepter det som en del af helingsprocessen.
  • Til sidst skal du ikke være perfektionist og tro, at du ikke har begået fejl. Et forhold består af to mennesker, og I begik begge fejl. Accepter din del af, hvad der gik galt, men brug ikke for meget tid på at bebrejde dig selv og føle dig skyldig over det. Tag det som en læringsoplevelse.
  • Nogle eksperter mener, at mennesker, der er mere end to år om at komme gennem en skilsmisse, sandsynligvis gør en eller flere af de ting, de ikke burde.

Husk derfor alt det ovenstående, og tag den tid, du har brug for til at overvinde din sorg.

  • The Breakup Project: Using Evolutionary Theory to Predict and Interpret Responses to Romantic Relationship Dissolution. Craigh Harris. 2015. https://orb.binghamton.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com/&httpsredir=1&article=1001&context=dissertation_and_theses
  • Participating in Research on Romantic Breakups Promotes Emotional Recovery via Changes in Self-Concept Clarity. Participating in Research on Romantic Breakups Promotes Emotional Recovery via Changes in Self-Concept Clarity. Grace M. Larson, David Sbarra. Department of Psychology, Northwestern University, Evanston, IL, USADepartment of Psychology, University of Arizona, Tucson, AZ, USA. (2015). Volume: 6 issue: 4, page(s): 399-406