Sorgens fem faser og hvordan du kommer gennem dem

12. august 2018
Stadier af sorg er noget, som alle har oplevet på et eller andet tidspunkt i deres liv, og der er sunde måder at overvinde dem på.
Mange situationer i livet kan føre til smerte, depression eller tristhed. På et tidspunkt i dit liv vil du opleve sorg. Det kan skyldes, at du slår op med en partner eller dødsfald i familien. Uanset årsagen anbefaler vi, at du læser denne artikel om sorgens fem faser, og om hvordan du kommer igennem dem på en god måde.

Sorgens fem faser

Når du går igennem noget, der er utroligt hårdt eller smertefuldt, går du højst sandsynligt igennem sorgens fem faser.

1. Benægtelse

Kvinde vrikker sin finger af en mand.

Du kan ikke tro på, at dette sker for dig. Du synes, det virker som en dårlig drøm, og du vil bare gerne vågne op for at indse, at alt er okay. Fornægtelse og ikke at ville tro på, at det er ægte, går hånd i hånd i denne fase.

2. Leder efter en person, der er ansvarlig

I løbet af denne fase oplever du følelser af skyld eller vrede mod, hvem eller hvad der er “ansvarlig” for situationen. Hvis du ikke kommer igennem dette stadie, kan du bruge år på at opbygge din vrede og had, hvilket kan være ekstremt skadeligt for dit eget helbred. Desuden kan dine følelsesmæssige sår aldrig nå at hele på denne måde.

3. Depression

Trist pige med sort hår og sort tøj.

I denne fase af sorg oplever du meget stærke følelser. Dette er, når du genkender omfanget af dit tab. Gråd, følelser af ensomhed, søvnløshed og ændringer i kost er almindelige symptomer på depression.

Lær: 6 midler til at håndtere depression

4. Vrede

Når du har forstået, at du ikke kan gøre noget for at få tilbage, hvad du har mistet eller rette op på dit forhold, kan du opleve vrede og frustration. Du kan også blive irriteret på andre mennesker, der ikke engang er direkte relateret til situationen.

5. Accept

Mand, der snakker med sin psykolog.

Dette er den fase af sorg, at du skal forsøge at nå så hurtigt som muligt for dit eget helbred og velvære. At se virkeligheden af dit tab i øjne og tilpasse dig den nye situation, mens gamle følelsesmæssige sår heler, er en proces, der er lettere for nogle mennesker end andre.

Sådan kommer du godt igennem sorgens fem faser

De situationer, der forårsager folk mest smerte, er typisk død og adskillelse. Sorg er resultatet, når du oplever at miste noget, der var meget vigtigt for dig.

På trods af at det nye fravær af et menneske er smertefuldt, skal du rejse dig op og fortsætte med dit liv for din egen skyld og for andre mennesker. Ellers vil din sorg blive patologisk og vanskelig at overvinde.

Intense smerter, ugidelighed, selvmordstanker eller overdrevne følelser er symptomer, der skal behandles af en professionel gennem terapi.

Hvis du konfronteres med tabet af en elsket, skal du ikke glemme at overveje følgende anbefalinger:

1. Græd så meget, som du har brug for

Kvinde holder sig til hovedet og skriger.

Det er rigtigt, at siden vi var små, har vi fået at vide, at “de, der græder, er de svage.” Men når det kommer til sorg, så er det at græde en glimrende måde at reducere dyb sorg og frustration på. I sidste ende vil din krops fysiske, mentale og følelsesmæssige helbred takke dig. Dette betyder ikke, at du skal græde hele tiden, men snarere, at dine tårer vil hjælpe med at rense din sjæl. Det er vigtigt, at du tillader dig selv at føle smerte og ikke skamme dig over at græde. Kort sagt, gråd kan være en stor hjælp til at overvinde sorg.

2. Giv dig selv tid og plads

Stadierne af sorg kan vare i dage, uger, måneder eller endda år. Det hele afhænger af en række forskellige faktorer, herunder din personlighed, forholdet du havde med den, du mistede, hvordan du reagerer på problemer i dit liv, og hvordan du løser problemer i diverse situationen.

Bortset fra det, vær ikke for hård mod dig selv. Husk at ja, du skal hele, men du bør ikke presse dig selv til at gøre det for hurtigt. Det er ikke et maratonløb.

3. Spørg om hjælp

Mand trøster kvinde.

Hvis du er gået fra en partner, skal du finde en skulder til at græde ud på, ligegyldigt om det er en ven, en søskende eller dine forældre. Hvis et familiemedlem er gået bort, kan du bruge på din partner eller dine børn som hjælp. Det vigtige er, at du finder nogen, der kan lytte og tilbyde gode råd, eller bare at være ved din side, mens du sørger. Du kan endda begynde at se en terapeut eller deltage i en støttegruppe.  Du vil højst sandsynligt blive forbløffet over antallet af mennesker, der har gået igennem en lignende situation som dig. Ofte kan bare det at tale om dine følelser med et fuldstændigt fremmed menneske være mere effektiv end med en person, du har kendt i lang tid.

4. Udtryk dine følelser

Ud over at finde en person (eller flere personer), der får dig til at føle dig elsket og beskyttet, er det vigtigt at tale om, hvad der er sket med dig. Selvom det bare er dig, du taler med i et spejl, eller du skriver om dine følelser i en dagbog, så tæller hver lille smule, hvor du åbner op.

Når du har udtrykt, hvordan du føler, vil du have en følelse af lettelse, af “mindre vægt” på ryggen og med en mere klar idé om, hvad dine næste trin bliver. Hold ikke dine følelser fanget indeni – de kunne finde på at vende sig mod dig selv.

5. Tag vare på dig selv, når du gennemgår sorgens fem faser

Fri i naturen.

Når du sørger, er det almindeligt, at du ikke altid er opmærksom på dine daglige gøremål, selv dit udseende. Ikke desto mindre er du nødt til at forblive hydreret, spise godt, være udhvilet og ren. Ellers vil du ikke være i stand til at hele følelsesmæssigt eller åndeligt. Første ting, du skal tage dig af, er din krop. Tag et brusebad, red dit hår, skift dit tøj, put lidt makeup på. Gå ud af huset og træk noget frisk luft, drik te eller få suppe i denne fase af sorgen.

Endelig skal du gøre alt, hvad du kan for at fortsætte med at leve dit liv som normalt. Selvom det kan være svært, selvom du føler dig ødelagt indeni, og selvom intet synes at give mening … gå videre og vær stræk. Langsomt vil dine sår hele sig, mens du går gennem hvert af sorgens fem faser.

FRA INTERNETTET