Du kan holde højt kolesteroltal væk gennem din kost

3. juli 2020
At lære at spise bedre er nøglen til at kunne holde højt kolesteroltal væk. Ved du, at der er en formel til det? Tjek den ud i denne artikel!

Det er vigtigt at holde højt kolesteroltal væk, selvom det er en normal del af kroppens celler. Kolesterol er, faktisk, meget vigtigt for mange af vores fysiologiske processer. Desværre, bliver kolesterol dog skadeligt, når det produceres i overdrevne mængder.

Men vidste du, at der er en kost, du kan følge for at holde dine niveauer stabile?

Hyperkolesterolæmi, eller højt kolesterol, fordobler risikoen for et hjerteanfald eller et slagtilfælde. Den mest anbefalede strategi er derfor at mindske sit indtag af enhver fødevare, som er rig på kolesterol.

Når man overvejer, at 90% af ens kolesterol i blodet ikke kommer fra de fødevarer, man spiser, men fra ens egen krop, er dette dog en tildels unødvendig og kontraproduktiv handling til tider.

The American Society of Cardiology har faktisk opdaget, at 80% af personer, som har høj risiko for hyperkolesterolæmi, ikke har kontrol over deres niveauer.

Hvad bør du så spise for at holde højt kolesteroltal væk? Hemmeligheden her er at handle på endogen syntese.

Du kan holde højt kolesterol væk gennem din kost

Du må ikke udelade kolesterol

Ja, du læste rigtigt. Denne metode handler netop om at gøre præcis det modsatte af, hvad du tænkte. Vores krop regulerer kolesterol gennem negative tilbagemeldingsmekanismer. Jo mere kolesterol den har, jo mindre producerer den derfor. Du kan dog kun stoppe endogen produktion med en øgning af kolesterol gennem din kost.

En række processer aktiveres faktisk for at øge produktionen af det, når det er lavt. Du bør dog være forsigtig, når du vælger fødevarer af højt kolesterol, fordi nogle af dem er skadelige af andre årsager. På grund af det, er æg et godt valg.

Se også: Kolesterol-venlig ris med grøntsager og chia frø

Spis fødevarer rige på omega-3 og omega-9 for at holde højt kolesteroltal væk

Fødevarer med omega-3 er godt til at holde højt kolesteroltal væk

At spise fødevarer rige på omega-3 og omega-9 kan hjælpe med at kontrolle høje kolesterolniveauer.

Omega-3 og omega-9 fedtsyrer hæmmer produktionen af kolesterol. Derudover, sænker den førstnævnte også omdannelsen af proteiner, som transporterer det til pulsårerne, og hjælper med at udskille eksisterende kolesterol. Med hensyn til omega-9, kan du nemt få det gennem bestemte typer af ingredienser, såsom olivenolie.

Omega-3 ilter ved varme og det er meget svært at få fra kosten alene. Den eneste måde at garantere tilstrækkeligt bidrag er ved at tage kosttilskud. Vær sikker på, at du vælger dem, som garanterer passende optagelse, og som har en lav tilstedeværelse af kontaminanter.

Sænk dit indtag af fødevarer med højt glykæmisk indeks (GI)

Insulin kan aktivere mekanismer, som fremmer omdannelsen af kolesterol. Det er derfor essentielt at undgå indtag af de typer af fødevarer, som øger dets produktion.

Disse er, grundlæggende, de såkaldte kulhydrater med højt glykæmisk indeks.

Vi anbefaler, at du læser: Sådan kan man beregne glykæmisk indeks

Spis fødevarer, som kan øge lipoproteiner med høj densitet

Avocado er godt til at holde højt kolesteroltal væk

At spise fødevarer, der øger lipoproteiner med høj densitet, forhindrer kolesterol i at ophobe sig i pulsårerne.

Lipoproteiner med høj densitet (HDL) er ikke en type kolsterol (der er kun én type kolesterol), men det fungerer som et køretøj til at flytte det. De ses i blodprøver som “HDL kolesterol” og er gængst kendt som “godt kolesterol”.

Funktionen for HDL er grundlæggende af holde ens kolesterolniveauer nede. Grundlæggende, er det ansvarligt for at transportere disse proteiner til områder, som enten bruger dem eller udrydder dem. At øge ens indtag af fødevarer, der er i stand til at øge HDL-niveauer, er derfor et grundlæggende forbehold.

Indtag probiotika for at holde højt kolesteroltal væk

Lactobacillus Reuteri er bevist at være en effektiv behandling af hyperkolesterolæmi. Det fremmer udskillelsen af galdesalte gennem tarmene. Når det opstår, øger kroppen anvendelsen af kolesterol til dannelsen af nye salte og, derfor, sænkes niveauerne af kolesterol i blodet.

For at det skal være effektivt, skal priobiotika indeholde mindst 10 × 6 kolonidannende enheder (CFU), være af menneskelig oprindelse og forblive aktivt i tarmene.

Overordnet set, i stedet for at undgå kolesterol i din kost, bør du handle på endogen syntese. For at gøre det, skal du mindske dit indtag af de former for fødevarer, som aktiverer det. Du skal også øge dit indtag af de næringsstoffer, som kan øge dets bevægelse til områder, der er i stand til enten at udnytte kolesterol eller udrydde det.

  • Soliman GA., Dietary colesterol and the lack of evidence in cardiovascular disease. Nutrients, 2018.
  • Watanabe Y., Tatsuno I., Omega 3 polyunsaturated fatty acids for cardiovascular diseases: present, past and future. Expert Rev Clin Pharmacol, 2017. 10 (8): 865-873.
  • Wu Y., Zhang Q., Ruan Z., Effect of probioti lactobacillus on lipid profile: a systematic review and meta analysis of randomized, controlled trials. PLoS One, 2017.