Kan man tabe sig ved at springe aftensmaden over?

04 oktober, 2020
En af de primære grunde til, at man tager på, er, fordi man spiser sen aftensmad. Men det er ikke en god idé at springe aftensmaden over. I denne artikel kan du lære mere om, hvordan dine aftensmadsvaner kan påvirke din vægt.

Mange vælger at springe aftensmaden over, når de forsøger at tabe sig. Men svaret på, om den manglende aftensmad fører til vægttab, er lidt mere kompliceret. Det skyldes, at det afhænger af, hvad du spiser, om du har spist tidligere på dagen, og hvor ofte du spiser.

Det anbefales altid, at man spiser alle dagens måltider. Man bør aldrig stoppe med at spise for at tabe sig. I stedet skal man sørge for, at de måltider, man spiser, er sunde.

Man kan spise en salat, grillet kylling eller fisk til aftensmad uden at tage på. Men hvis man beslutter sig for at springe aftensmaden over, men man spiste fedtholdige måltider med lav næringsværdi i løbet af dagen, vil man med sikkerhed tage mere på, end hvis man spiser de retter, vi lige har nævnt, til aftensmad.

Selvom det ikke er nødvendigt at spise et stort måltid, så giver aftensmaden kroppen dagens sidste næring. Således forkorter det perioden med at faste natten over. Som du sikkert allerede ved, så bliver man mere sulten dagen efter, når man bruger flere timer på at faste.

Læs også: Prøv disse opskrifter på blandede salater

Kvinde med salat har valgt ikke at springe aftensmaden over

Hvis man ikke springer aftensmaden over, men spiser en næringsrig og sund snack, vil forskellen med at springe aftensmaden over eller ej ikke betyde meget. Men de fødevarer, man spiser til aftensmad, er som regel ikke nogen, man kan spise som en eftermiddagssnack.

Hvis man derfor foretrækker denne mulighed, skal man sørge for, at man spiser sunde fødevarer som snack.

Det er bedst at spise så tidligt som muligt, i stedet for at springe aftensmaden over

Selvom det kan virke som en god idé at springe aftensmaden over, hvis man gerne vil tabe sig, er det faktisk bedre at spise dette måltid. Det vigtige er at vælge næringsrige fødevarer, der har et lavt kalorieindhold.

Forskellige nyhedsmedier såsom The New York Times har haft fokus på det spanske folks tradition med at spise aftensmad efter kl. 22. Selvom debatten omkring tidspunktet i Spanien er en igangværende diskussion, så har landet endnu ikke taget det endelig skridt for at synkronisere deres arbejdstimer med resten af planetens logiske rytme.

Når man spiser sen aftensmad, kan det have en indflydelse på en persons vægtstigning. Resultaterne af en undersøgelse, der blev udført af spanske forskere, og som blev udgivet i International Journal of Obesity, bekræftede fordelene ved at spise tidligere. University of Louisiana har også udgivet andre resultater, der understøtter denne teori.

Gå ikke glip af: Myter om kolesterolsænkende kost

Tips til at tabe sig uden at springe aftensmaden over

Der er ingen specifikke regler for at afgøre den perfekte aftensmad til at tabe sig, da det hele afhænger af den enkelte persons smag og viljestyrke. En almindelig fællesnævner er, at det er bedst at vælge magre proteiner og grøntsager, fisk fremfor andet kød og kogte grøntsager samt frugt.

Flot og lækker salat

Salater er ikke altid et godt valg

Mange salater indeholder mange kalorierige ingredienser. Sommetider er det bedre at spise fisk med grøntsager, i stedet for at lave en salat med usund dressing.

Salater er et godt valg til en let og sund middag. Men undgå de kalorieholdige opskrifter.

Når det kommer til en sund salat, er det bedst at inkludere:

  • Magre proteiner.
  • Umættet fedt såsom olivenolie eller nødder (uden at overdrive).
  • Sæsonbestemte grøntsager.

Vær forsigtig med fedtfattige produkter

Indtaget af fedtfattige produkter bliver mere og mere populært. Men eksperter mener, at disse produkter ikke er udviklet af ernæringseksperter. Hvis man derfor indtager dem dagligt, er det ikke nogen garanti for, at de er det bedste valg, når det kommer til vægttab.

Konklusion

Hvis du prøver at tabe dig, er det første, du skal gøre, at etablere retningslinjer for din kost, som vil dække dit kaloriebehov og ernæringsmæssige behov. Det anbefales også, at du forsøger at spise tidligere, så du får en tidlig aftensmad.

Det er ikke en god idé at springe aftensmaden over. Du bør forsøge at spise fem måltider om dagen, så du får fordelt næringsstofferne korrekt. Det er en god idé at spise en let og sund aftensmad.

Afslutningsvis må du ikke glemme at dyrke motion i mindst 30 minutter om dagen, og du skal ligeledes huske at drikke masser af vand – dette er nøglen til vægttab.

  • Aira, C. (2006). La Cena. Ficciones.
  • Keller, K., Rodríguez López, S., & Carmenate Moreno, M. (2015). ¿Cómo se asocian las conductas de consumo de alimentos con la ingesta de frutas y verduras en adultos Españoles? Nutricion Clinica y Dietetica Hospitalaria. https://doi.org/10.12873/351keller
  • Okada C, Imano H, Muraki I, Yamada K, Iso H. The Association of Having a Late Dinner or Bedtime Snack and Skipping Breakfast with Overweight in Japanese Women. J Obes. 2019;2019:2439571. Published 2019 Mar 3. doi:10.1155/2019/2439571
  • Aparicio A, Rodríguez-Rodríguez EE, Aranceta-Bartrina J, et al. Differences in meal patterns and timing with regard to central obesity in the ANIBES (‘Anthropometric data, macronutrients and micronutrients intake, practice of physical activity, socioeconomic data and lifestyles in Spain’) Study [published correction appears in Public Health Nutr. 2018 Jun;21(8):1588]. Public Health Nutr. 2017;20(13):2364–2373. doi:10.1017/S1368980017000635