Kan salat virkelig være en hovedret?

· 27. maj 2016
Vidste du, at du sågar kan tilsætte blomster til din salat for at give den et eksotisk og originalt touch? Der er mange spiselige blomster, som du kan bruge, for eksempel morgenfruer. Prøv det!

Salat spises dagligt i mange hjem, enten fordi det er en simpel ret eller fordi, det er et let og sundt måltid. Men er salat virkelig komplet og afbalanceret nok til at være hovedretten i et måltid?

I dagens artikel vil vi beskrive nogle af det vigtigste metoder til at lave en salat, der vil dække dine næringsbehov.

Rå fødevarer

En af de største fordele ved at spise salater er, at de indeholder mange rå fødevarer, som er spækket med energi takket være det høje indhold at uforarbejdede næringsstoffer. Rå fødevarer har intakte vitaminer og mineraler, som ellers ofte går tabt, når maden tilberedes ved høje temperaturer.

Men udover dette, så har rå fødevarer en anden vigtig fordel: De har et højt vandindhold og mange fibre, som begge er gavnende og mættende.

Med denne information, kan det konkluderes at en salat på menuen, ikke bare er et klogt valg – det hjælper dig med at få din daglige portion af rå fødevarer, som kroppen behøver.

Lad os kigge på nogle af de krav salaterne skal opfylde for at være virkelig nærende.

coleslaw

Salatblade

Salatbladene er grundelementet i en traditionel salat. Denne grøntsag er rig på fibre og vand og har også afslappende egenskaber, som kan lindre følelsen af nervøsitet og angst.

Der er mange forskellige sorter af salatblade og andre grønne bladgrøntsager, tilgængelige for dig. De vigtigste når du vælger dem er, at de er så naturlige og friske som muligt inden, du spiser dem.

Vi anbefaler at lade salat i emballage eller dem med en lys farve, for eksempel den populære icebergsalat, stå på hylderne. Disse har færre næringsstoffer og er også svære for kroppen at fordøje.

Vælg i stedet hvilket som helst slags med mørkere blade eller bladgrøntsager som rucola, brøndkarse, endivie, spinat, og så videre.

Læs også:

Fem sunde salater til din tyktarm

Andre ingredienser

Her er nogle muligheder, alle med forskellige sundhedsmæssige fordele, som du kan mikse og matche for at lave din egen salat:

  • Gulerødder: gode for huden og synet
  • Løg: meget rensende og gavnende for nyrerne
  • Tomater: hjælper med at bekæmpe frie radikaler, der kan forårsage kræft
  • Kål: højt indhold af fibre og mineraler som jod, fremragende mod hypothyroidisme
  • Rødbeder: giver en masse energi og forebygger anæmi
  • Asparges: fremmer detoxing og balancerer din pH, fjerner overskydende væsker
  • Svampe: er mættende og rige på vegetabilsk proteiner
  • Avocadoer: meget nærende og rige på proteiner og sunde fedtstoffer

Udfordrer dig selv med at lave en mangefarvet salat af disse ingredienser, hver af dem har sine egne fordele.

fuldkorn og salat

En salat der er endnu mere nærende

Udover at lave den mangefarvede salat ovenover, så kan du gøre den endnu mere nærende og egnet til morgenmad, hvis du tilsætter nogle af de følgende fødevarer:

  • Græskarkerner, solsikkekerner, sesamfrø eller hørfrø
  • Nødder: valnødder, hasselnødder eller mandler
  • Bønner
  • Bønnespirer, lucerner linser, broccoli osv.

De bedste krydderier

De krydderier du vælger afhænger af, hvordan du vil have din salat skal smage. Vi anbefaler at anvende en af disse velsmagende og sunde dressinger:

  • Ekstra jomfruolivenolie
  • Eddike
  • Æblecidereddike (rå og upasteuriseret)

Du kan også variere din salat med forskellige andre smage:

  • Thaini eller sesampasta
  • Oregano og basilikum
  • Hvidløgspulver
  • Frisk persille

Læs også:

Lækre kalorielette salatopskrifter til at trimme din mave

Vær opmærksom på for meget frugt

I dag er det blevet trendy at tilsætte frugt til sine salater, men du skal vide, afhængig af frugten du vælger, så kan det have en alvorlig indflydelse på, hvordan du fordøjer retten.

De bedste frugter til en salat er neutrale, med et lavt indhold af sukker og syre, som for eksempel æbler og pærer. Undgå dem der er søde eller citrusfrugter, da de kan begynde at fermentere i maven og faktisk forværre din fordøjelsesproces.

Du kan tilsætte lidt ananas eller papaya, så længe resten af salaten ikke indeholder meget mel eller stivelse.

agurksalat

Blomster i din salat

Vidste du, at du sågar kan tilsætte blomster til din salat for at give den et eksotisk og originalt touch? Der er mange spiselige blomster, som du kan bruge, for eksempel morgenfruer. Prøv det!