Konsekvenser af og symptomer på dehydrering

· 25. marts 2017
Udover at slukke tørsten hjælper vand også med at holde hjernen skarp, smøre vores muskler og fjerne urenhederne i vores kroppe. Man bør holde øje med disse negative konsekvenser af dehydrering.

Vand er en grundlæggende væske for liv. Den er nødvendig for at kroppen kan udføre kemiske processer. Det er vigtig for optagelsen af næringsstoffer og udskillelsen af urenheder samt andre processer. Læs med og lær om symptomerne på dehydrering.

På trods af denne vigtighed indtager de fleste personer ikke en rigelig mængde. Med tiden vil dette føre til en række svære problemer med helbredet.

Det er rigtigt, at kroppen har evnen til at rense sig selv. Manglen på vand kan gøre denne opgave mere kompliceret. Og på samme tid øger det mængden af toksiner. Som en konsekvens stiger det inflammatoriske niveau. Der er også en risiko for kroniske sygdomme, og en række symptomer vil opstå, som påvirker ens livskvalitet.

Det er anbefalet, at man drikker mindst 2 liter vand om dagen i gennemsnit. Dette indebærer naturligt frugtjuice, frugt, supper og lignende.

At indtage mindre vand end den anbefalede mængde kan føre til dehydrering og nogle reaktioner, som viser sig både indvendig og udvendig.

Vi er klar over, at mange personer ikke kender til disse virkninger. Nedenstående vil vi dele mere om disse konsekvenser af dehydrering.

Følg med!

Problemer med fordøjelsen kan være et tegn på dehydrering

fordoejelse

Problemer med mavetarmkanalen er de første effekter af dehydrering.

98% af slimhinden i maven består af vand. Og når der er mangel på vand, kan syren pårivke hinden og forårsage dårlig fordøjelse, forstoppelse og halsbrand.

Ledsmerter

Det anslås, at 80% af sammensætningen af brusk, som beskytter ens led, består af vand. På grund af dette bliver leddene direkte svækket, når man ikke indtager den nødvendige mængde vand.

En person, som er dehydreret, har mere end 60% chance for at døje med gigt og andre inflammatoriske tilstande.

Dehydrering kan også påvirke hvirvlerne i rygraden og føre til en tilstand, der hedder diskusprolaps.

Tørhed i munden og på huden

Dehydrering giver ofte tørhed i munden og på læberne

Når det kommer til æstetik, så er dehydrering en tilstand, der er meget synlig. De fine lag i huden, som dækker ens læber, bliver tørre. Og hvis de ikke får nok fugt, kan de faktisk revne.

På samme tid ændrer huden sin almindelige produktion af olier. Og som en følge vil læberne se tynde og tørre ud.

Selvom der er produkter, der kan give fugt til læberne, er det vigtigt, at man giver fugt indefra for at forebygge tørhed.

Lavt energiniveau

Halvfems procent af ens blod består af vand. Med små mængder af denne væske har hjertet problemer med at pumpe blodet rundt og fordele ilt til hver celle i kroppen.

På grund af dette vil ens energiniveau falde, og personen vil få problemer med at opnå en god fysisk og mental tilstand.

Læs også:

5 symptomer på kronisk træthed

Nyreproblemer

nyreproblemer

Eftersom nyrerne er de organer, som er ansvarlige for at filtrere affaldsstoffer og producere urin, så er de en meget vigtig del af ens helbred, som er afhængig af vand.

Personer, som bliver dehydrerede, har store mængder toksiner i deres blod. De har også tendens til at døje med væskeophobning og oppustethed.

Dehydrering øger risikoen for infektioner i urinvejen samt risikoen for nyresten.

Læs også:

Syv vaner, du skal huske, hvis du vil forebygge nyresten

Problemer med kredsløbet

Kredsløbet bliver langsommere, når der er en mangel på vand i systemet. Efter nogle få dage kan blod ophobe sig og forårsage åreknuder.

Det er meget vigtigt at kontrollere denne situation, eftersom det med tiden kan øge risikoen for højt blodtrykhjerteanfald og slagtilfælde.

Mindsket muskelmasse

muskler

Muskler har brug for vand for at kunne optage næringsstoffer ordentligt og forblive stærke.

En dehydreret krop kan miste en betydelig mængde muskelmasse. På samme tid kan musklerne blive slappe, og der kan være en risiko for at skade musklerne.

Når man udfører fysisk aktivitet er det vigtigt, at man øger sin indtagelse af væsker til daglig.

Dette vil bevare en passende mængde elektrolytter. Og det vil kompensere for tabet af væsker og undgå den efterfølgende oppustethed.

Øget depression

Et utilstrækkeligt indtag af vand påvirker det følelsesmæssige helbred direkte. Manglen på væsker i hjernevævet øger mængden at kortisol og forøger også stress. Dette kan resultere i seriøse episoder med depression.

Sult

sult

Mangel på væsker i kroppen øger følelsen af sult. Så det meste af tiden, får dette en til at indtage flere kalorier, end man burde.

I løbet af dagen vil man føle et behov for at besøge køleskabet hele tiden og vælge fødevarer, som indeholder væske.

Problemet opstår, når disse fødevarer bliver fordøjet langsomt, hvilket forårsager en betydelig øgning af ens vægt.

Med manglen på vand bliver fødevarer fordøjet langsomt. Dette kan forårsage, at man tager betydeligt på i vægt.

Hvor meget vand indtager du dagligt? Nu hvor du kender til nogle af konsekvenserne af dehydrering, kan du øge indtagelsen af vand for at bevare dit helbred.