Mørk chokolade: Så sundt er det

· 14. december 2015
Blandt chokolades mange egenskaber, findes blandt andet dets evne til at forbedre dit humør og reducere depression. Ved at stimulere kroppens produktion af serotonin, fungerer det som et naturlig beroligende middel og hjælper dig med at slappe af.

Mørk chokolade er meget populært i hele verden, ikke kun på grund af dets behagelig aroma og lækre smag, men også fordi det har vist sig at være yderst gavnlig for både fysisk og følelsesmæssig sundhed.

Hvis du føler dig skyldig, når du spiser chokolade, så lad endelig være med det – små mængder mørk chokolade gør dig ikke fed, sådan som myterne gerne vil have dig til at tro på. Ingen bør have dårlig samvittighed over at spise små mængder mørk chokolade hver dag, fordi mørk chokolde har faktisk egenskaber, der er ganske sunde for dig.

Hvad sker der i din krop, når du spiser mørk chokolade?

Mørk chokolade er propfyld med antioxidanter, så det kan hjælpe med at forebygge de frie radikaler i din krop, samtidig med at den holder dine celler unge længere. Derfor er det også godt at bruge chokolade i din hudplejerutine. Mørk chokolade sørger for at afgifte din krop, hvilket er virkelig vigtigt, fordi disse giftstoffer er dårlige for helbredet.

Kort efter at du har spist mørk chokolade, stiger dine energiniveauer, hvilket forbedrer din evne til at fokusere på dine daglige aktiviteter.

Når man spiser en lille mængde mørk chokolade hver dag, reduceres risikoen for et hjerteanfald eller andre kardiovaskulære problemer takket være det høje indhold af antioxidanter.

Mørk-Chokolade-2

Når du spiser mørk chokolade, bliver dit humør også bedre. Du føler dig mindre “nede”. Det er fordi chokolade indeholder et kemikalie kaldet anandamid, som udløser en følelse af velvære.

I tider med stress, angst, pres, eller bare når du er i dårligt humør, så kan det, at spise chokolade, fungere som et naturligt beroligende middel, som hjælper dig med at slappe af, fordi det stimulerer kroppens produktion af serotonin.

Mørk chokolade indeholder høje niveauer af flavonoider, som er antioxidanter, der beskytter huden mod skader fra UV-stråler (mens det ikke kan beskytte det yderste lag af huden fra solskader, som solcreme kan, kan det reducere de interne cellulære virkninger af skadeligt sollys).

Andre vigtige grunde til at spise mørk chokolade

Ud over alle de fordele, vi lige har nævnt, så har det, at spise mørk chokolade i moderate portioner, også andre positive effekter, der er værd at bemærke:

  • Modvirker træthed
  • Får dig til at føle dig tilfreds og holder dig fra at indtage for mange kalorier, som din krop ikke har brug for
  • De høje niveauer af magnesium hjælper med at reparere DNA, opbygge nyt cellevæv, og afslappe musklerne
  • Stimulerer god blodgennemstrømning, så du kan undgå hjerteproblemer og dannelsen af ​​åreknuder
  • Indholdet af calcium kan, ud over at være godt for dine negle og tænder, også forebygge problemer med osteoporose
  • Indholdet af zink kan forebygge og kontrollere anæmi
  • Hjælper med at holde led og sener sunde, takket være høje niveauer af fosfor, calcium og naturlige antibiotika
  • Mørk chokolade er rigt på flavonoider
  • Kan bidrage til at forebygge tyktarmskræft, problemer med højt kolesteroltal og andre kroniske lidelser
  • Tilfører sunde fedtstoffer, som forbedrer den overordnede funktion af dit nervesystem og forebygger problemer med høje niveauer af triglycerid
  • Theobromin, et komponent af mørk chokolade, kan bidrage til at reducere aktiviteten af de ​​nerver i din hals, der udløser hoste

Hvordan kan du indtage mørk chokolade på en sund måde?

Mørk-Chokolade-3

For at få 100% af fordelene ved mørk chokolade, er det vigtigt at vælge dit produkt med omhu og forsøge at spise de mørkeste typer, der findes. Mens disse kan være mere bitre og ikke smage lige så lækkert som mælkechokolade, så gør chokoladekoncentrationen i mørk chokolade, at det altså virker bedre. Med mørk chokolade får du heller ikke alt det fedt og sukker, som der er i lys chokolade. Du kan også vælge halvsød chokolade, der smager mindre bittert, men stadig indeholder mindre sukker end de mere almindelige typer mælkechokolade.

Dit forbrug af chokolade bør være moderat, og du bør altid vælge mørk chokolade. I dag kan du finde mange forskellige typer chokolade i butikkerne, der godt nok smager dejligt, men som simpelthen mangler alle de fordele, som findes i mørk chokolade, og som samtidig er proppede med ingredienser, der kan have en negativ effekt på din krop.

Hvis du generelt har et godt helbred, kan du godt tillade dig at spise op til to portioner mørk chokolade om dagen, afhængigt af kost og fysisk aktivitet. I særlige tilfælde, for eksempel hvis du har diabetes, eller er meget overvægtig, er det bedst at tale med din læge, før du vælger at tilføje mørk chokolade til din daglige kost.