10 grunde til at rødvin kan være sundt

5. april 2019
Så længe du drikker med måde, kan rødvin gavne dit hjerte-karsystem, forebygge overvægt, og endda hjælpe mod depression. Nogle gange er rødvin sundt.

Vi har gode nyheder til alle jer vinelskere: Så længe du drikker med måde, kan rødvin gavne dit hjerte-karsystem, forebygge overvægt, og endda hjælpe mod depression. Nogle gange er rødvin sundt.

Rødvin er en alkoholisk drik, som har været en del af rigtig mange kulturer verden over i årtusinder. Den drikkes ofte ved festligheder og ved særlige lejligheder. Men mange mennesker ynder at få det til frokost eller aftensmad, især i det sydlige Europa.

På det seneste er rødvin blevet meget populært. Ikke kun fordi det smager godt, men også fordi det er kendt for at indeholde næringsstoffer som er gode for helbredet. Selvom det ikke bør drikkes i overdrevne mængder, er det en god kilde til antioxidanter.

Dens primære aktive ingrediens, resveratrol, kan hæmme cellernes aldring, og andre negative bivirkninger forårsaget af frie radikaler i miljøet. Den indeholder også vitaminer og mineraler som opretholder en god funktion i kroppens vigtigste systemer. Nedenfor får du 10 gode grunde til, at indtaget med måde er rødvin sundt.

1. Det kan forebygge overvægt

Rødvin kan hjælpe dig med vægten

Antioxidanterne i rødvin kan øge dine chancer for at aktivere et bestemt gen, som forhindrer dannelsen af nye fedtceller. Dette kan, sammen med de afgiftende egenskaber, nedsætte din risiko for at blive overvægtig, og hjælpe overvægtige med at tabe sig.

Læs også denne artikel: Daglige detox tips: 8 lette måder at rense din krop på

2. Det kan hjælpe til at fjerne bakterier i din mund

At drikke et lille glas rødvin om dagen kan være med til at forebygge problemer med tænderne og tandkødet. Det har antimikrobiske egenskaber som hæmmer bakteriernes vækst. Blandt disse er streptokokker, som ofte forårsager huller i tænderne og tandkødsbetændelse. Rødvin kan øge dine chancer for at fjerne dårlig ånde, og andre symptomer på infektion.

3. Det kan forbedre dine kognitive funktioner

På denne måde er rødvin sundt for hjernen

Den resveratrol og andre antioxidanter man finder i rødvin, er kendt for at være sunde for hjernen. De kan bidrage til at regulere kroppens inflammatoriske processer, og reducere risikoen for forsnævring af arterierne, hvilket er godt for hjernens ilttilførsel.

Man ved at ét glas om dagen er nok til at reducere risikoen for at få demens, og for at hjernevævet slides for hurtigt.

4. Det kan beskytte din hud mod solen

Flavoniderne i denne drik kan være gavnlig for at beskytte din hud mod de skadelige virkninger fra solens UV-stråler. Disse antioxidanter kan formindske din risiko for solskoldninger, og uoprettelige skader på huden.

Se også denne artikel: 8 ikke særlig kendte fordele ved løg

5. Det kan modvirke depression – så er rødvin sundt

Drik rødvin med måde, for humøret

3 til 4 glas rødvin om ugen kan muligvis stimulere produktionen af hormoner som endorfiner og serotonin. Disse er begge kendt for at hænge sammen med sundhed og glæde.

Antioxidanterne kan sænke udskillelsen af kortisol og forbedre dit humør, samt hjælpe dig mod stress og depression.

6. Det kan afhjælpe tidlig aldring

Vitaminerne og mineralerne i denne drik kan være til stor gavn for at beskytte dine organer mod skader forårsaget at tidlig aldring af cellerne. Disse stoffer kan minimere virkningen af frie radikaler, og kan nedsætte risikoen for inflammatoriske lidelser.

7. For åndedrættet er rødvin sundt

Resveratrol kan beskytte dine lunger

Resveratrol, som er den aktive antioxidant i rødvin, kan være med til at beskytte dine åndedrætsorganer mod skader forårsaget af toksiner, og kemisk forurening i miljøet.

Dets anti-inflammatoriske og udrensende egenskaber kan aflaste dine lunger og reducere risikoen for skadelig påvirkning af dine celler. Dette betyder at rødvin, i mindre doser, er god til at forebygge dannelsen af ondartede svulster i dine lunger.

8. Det er med til at holde dit hjerte sundt

Et glas rødvin om dagen for kvinder – eller to for mænd – kan nedsætte risikoen for hjerte-karproblemer som skyldes dårlig kolesterol, og forhøjet blodtryk.

Antioxidanterne i vinen er med til at reducere lipidoxidation i dine arterier og opretholder elasticiteten, som kan skabe et optimalt blodomløb.

9. Til kampen mod træthed er rødvin sundt

Træthed kan være irriterende

Endnu en gevinst ved denne drik er, at den kan give energi til din krop når du føler dig træt eller udmattet. Tro det eller ej, men næringsstofferne i vinen kan forbedre cellernes aktivitet. Derudover kan den forbedre din mentale og fysiske præstation.

10. Det kan modvirke urinvejsinfektioner

Takket være dens vanddrivende virkning og antioxidanter, kan rødvin reducere væksten af bakterier i dine urinveje. Det har en sammentrækkende virkning som kan forbedre tilstanden for din blære, og optimere fjernelsen af affaldsstoffer og mikroorganismer som samler sig i dette område.

Var du klar over alle disse ting, der gør rødvin sundt? Nu ved du det, så nyd det i moderate mængder.

 

 

 

 

  • Venturini, C. D., Merlo, S., Souto, A. A., Fernandes, M. da C., Gomez, R., & Rhoden, C. R. (2010). Resveratrol and Red Wine Function as Antioxidants in the Nervous System without Cellular Proliferative Effects during Experimental Diabetes. Oxidative Medicine and Cellular Longevity. https://doi.org/10.4161/oxim.3.6.14741
  • Zhang, Z., Chen, N., Liu, J. B., Wu, J. B., Zhang, J., Zhang, Y., & Jiang, X. (2014). Protective effect of resveratrol against acute lung injury induced by lipopolysaccharide via inhibiting the myd88-dependent Toll-like receptor 4 signaling pathway. Molecular Medicine Reports. https://doi.org/10.3892/mmr.2014.2226
  • Monteiro, R., Soares, R., Guerreiro, S., Pestana, D., Calhau, C., & Azevedo, I. (2009). Red wine increases adipose tissue aromatase expression and regulates body weight and adipocyte size. Nutrition. https://doi.org/10.1016/j.nut.2009.01.001
  • Granzotto, A., & Zatta, P. (2014). Resveratrol and Alzheimer’s disease: Message in a bottle on red wine and cognition. Frontiers in Aging Neuroscience. https://doi.org/10.3389/fnagi.2014.00095