Naturlig metode til at sænke blodtrykket på 5 minutter

15. november 2016
Udover at bevare en sund og balanceret kost samt regelmæssig træning, kan man få gavn af visheden i kinesisk medicin, som får en til at slappe af og stabiliserer ens blodtryk

Hvis blodtrykket er for højt og ikke kommer under kontrol, kan det blive til et seriøst sundhedsmæssigt problem. Det kan endda sætte ens liv i fare.

Kendt som forhøjet blodtryk eller “den stille dræber” er denne kardiovaskulære sygdom noget, der påvirker utallige personer rundt omkring i verden.

Det er skønnet, at 78 millioner amerikanere døjer med for højt blodtryk. Omkring 16 millioner har stadig ikke fået en diagnose.

Det store problem er, at hvis ikke det bliver opdaget, så er det umuligt at behandle det. Det øger risikoen for hjerteanfald, slagtilfælde og andre seriøse sygdomme.

Det er derfor, det er vigtigt at lære om højt blodtryk og finde ud af, hvad man kan gøre for at sænke det.

Hvad er blodtrykket?

blodtrykket

Blodtrykket er den kraft, som er nødvendig for, at hjertet pumper blodet gennem netværket af pulsårer, vener og kapillærer for til sidst at nå ud til organerne.

Et normalt systolisk blodtryk (det øverste tal) hos en voksen er omkring 120 mmHg i løbet af fysisk aktivitet og 80 mmHg, når man hviler sig.

Det siges, at blodtrykket er højt, når det systoliske blodtryk overstiger 140 mmHg og det diastoliske blodtryk (det nederste tal) er over 90 mmHg.

Dette kan opstå, når pulsårerne og arteriolerne bliver snævre, eftersom deres opgave er at regulere strømningen af blod gennem hele kroppen.

Når de snævres, skal hjertet arbejde hårdere for at give blod til kroppen. Det fører til, at blodtrykket stiger.

Det mest foruroligende aspekt er, at det ikke har tendens til at lade sig kende ved stærke symptomer. Dette øger chancen for at udvikle et mere seriøst problem, uden at man opdager det.

Kun ved nogle tilfælde forårsager det hjertebanken i hovedet eller brystet, svimmelhed, udmattethed og andre milde symptomer, der måske kan advare en om problemet.

Se også: Gør dit blodsukker lavere med disse madvarer

Hvad er årsagerne?

Indtil videre forbliver de overvældende årsager til et højt blodtryk ukendte, men der er nogle faktorer, der kan påvirke dets optræden.

Disse indebærer:

  • Højt blodtryk i familien.
  • At være over 60 år gammel.
  • At lide under meget stress, vrede eller fjendtlighed.
  • At være overvægtig eller fed.
  • En afhængighed af produkter med tobak.
  • At følge en kost, der er rig på mættet fedt.
  • Overdrevent indtag af alkohol.
  • At spise fødevarer, der er rige på natrium.
  • At føre en stillesiddende livsstil.
  • At have sukkersyge.

Hvad kan man gøre for at sænke blodtrykket?

sundt_fedt

For at forebygge og undgå et højt blodtryk bliver man nødt til at få regelmæssige lægetjek for at få tjekket ens tryk.

Hvis det er højt, bliver man måske nødt til fuldstændigt at forandre ens livsstil for at stabilisere dem:

  • Øg indtagelsen af frugter og grøntsager.
  • Begræns dit indtag af salt.
  • Få mindst 30 minutter træning hver dag.
  • Tilsæt urtete og juicer til din kost.
  • Undgå forarbejdet mad og madvarer, der er rige på fedt.
  • Spis madvarer, der er rige på omega-3 fedtsyrer.
  • Tab dig.
  • Undgå alkohol og produkter med tobak.
  • Udfør afslappende teknikker.

Udover de ovenstående sunde vaner, er der en oldgammel kinesisk metode til at sænke blodtrykket på kun fem minutter.

Hvad er denne traditionelle kinesiske metode?

trykpunkter

Traditionelle kinesiske medicinske teknikker er baseret på de energifyldte forbindelser mellem forskellige trykpunkter i kroppen og organerne.

Denne naturlige behandling indebærer at lægge et tryk på tre bestemte punkter for at sænke ens blodtryk på få minutter.

Linjen mellem punkt et og to

  • Dan en linje, der starter bag øreflippen og slutter ved kravebenet.
  • Anvend et blidt tryk, mens du lader din finger glide langs denne linje.
  • Gentag den samme bevægelse omkring 10 gange på hver side af nakken i omkring tre minutter i alt.

Punkt tre

  • Efter du har kommet et tryk på linjen, så pres dine fingerspidser mod det punkt, som er placeret 1 1/4 cm væk fra bagsiden af øreflippen ned mod næsen.
  • Udfør en blid massage ved at anvende et forsigtigt tryk i et minut på hver side.

Denne behandling er meget effektiv, når ens tilstand er forårsaget af stress eller andre følelsesmæssige faktorer.

Det er dog stadig vigtigt at have i baghovedet, at virkningen vil variere fra person til person, og at den ikke kan erstatte en behandling, der er anbefalet af lægen.

FRA INTERNETTET