8 fødevarer der hjælper med at rense blodårerne

· 28. august 2016
Ud over at være rig på C-vitamin og fiber, indeholder tomater lycopen, som forhindrer kolesterol i at klistre til væggene i blodårerne

 

Mad spiller en vital rolle i vores liv, og de beslutninger du tager kan føre til forskellen mellem god og dårlig sundhed.

I dag er antallet af diagnoser for hjertekarsygdomme i stigning og endnu mere alarmerende er det faktum at mange af de nyere tilfælde er relateret til de fødevarer, folk spiser.

Ved at have en kost der er rig på mættet fedt, sukker og kulhydrater, kan det direkte påvirke sundheden i dit hjerte-karsystem fordi det på kort og mellemlangt sigt hæver dit kolesteroltal, der forårsager blokeringer i arterierne og en række andre problemer.

Den gode nyhed er at når du vælger dine fødevarer med omhu, vil din krop få alle de næringsstoffer den har behov for til at opretholde rene arterier og mindske din risiko for hjertekarsygdomme.

I dagens artikel vil vi gerne dele de otte bedste fødevarer til at sænke kolesteroltallet og holde disse arterier rene. Find ud af mere!

Liste over fødevarer til rene arterier

1. Hvidløg

Hvidløg15

Hvidløg er meget populær over hele verden takket være dets mange anvendelser i køkkenet, og tilføjer en særlig smag til dine måltider.

Men bortset fra det, har det været brugt i århundreder takket være alle det fordele ernærings- og sundhedsmæssigt.

Da hvidløg er en vigtig kilde til antioxidanter, hjælper det med at bekæmpe virkningen af frie radikaler og hjælper også med at sænke højt kolesteroltal.

Det er også blevet påvist at det hjælper med at hæve tallet for det gode kolesterol, og samtidig virke blodfortyndende og kontrollere dit blodtryk.

Se også: Sådan kontrolleres højt kolesteroltal naturligt

2. Olivenolie

Olivenolie indeholder vigtige fedtsyrer, der hjælper med at rense dine arterier og mindske opbygningen af kolesterol, og derved minimere din risiko for hjerteanfald.

Da det mest er enkeltumættede fedtsyrer, har olivenolie har mindre risiko for at danne plak i dine arterievægge.

Udnyt denne fremragende fødevare ved at tilføje det til dine salater, supper, gryderetter, og endda tage en spiseskefuld det hver dag.

3. Avocado

Avocado6

Denne lækre og alsidige rige grønne frugt har fremragende fordele for dit hjerte-karsundhed, takket være dens høje indhold af essentielle fedtsyrer, vitaminer og mineraler.

Moderat forbrug af avocado kan have en positiv virkning på kontrol af kolesteroltallet og også give dig de sunde fedtstoffer, du har brug for til at yde dit bedste.

4. Gurkemeje

Gurkemeje er et krydderi, der er regelmæssigt anvendes i forskellige køkkener, men er også blevet værdsat i århundreder takket være dens medicinske kvaliteter.

Curcumin, den aktive bestanddel af gurkemeje, er en vigtig antioxidant, der bekæmper de skadelige virkninger af frie radikaler og beskytter celler imod skader.

Polyfenoler mindsker din risiko for hjerteanfald ved at forebygge skader på dine arterier på grund af tilstopning.

5. Blå fisk

Ørred

Koldt vands-, eller blå fisk er nogle af de bedste kilder til omega-3-fedtsyrer, som er vigtige for din krops korrekte funktion og bevarelse af et lavt kolesteroltal.

I nogen tid nu er det blevet anbefalet, at du spiser mindst to portioner af disse fisk til at hjælpe med at beskytte dit hjerte.

Denne slags fisk omfatter:

  • Laks
  • Tunfisk
  • Makrel
  • Ørred
  • Sardiner

6. Tomater

Tomater bruges til at tilberede gryderetter, saucer, supper og mange andre lækre opskrifter, og er en stor kilde til næringsstoffer og forbindelser, der er afgørende for din kropsfunktion.

Deres høje indhold af lycopen, en kraftig antioxidanthjælper med at forebygge at  kolesterol sætter sig på dine arteriers vægge.

Ud over det indeholder tomater en betydelig mængde fibre, som hjælper kroppen med at fjerne overskydende fedt.

De er også en kilde til C-vitamin, der fungerer som en naturlig antioxidant til at forbedre dit stofskifte.

Vi anbefaler at du læser hvordan dyrker du tomater hjemme

7. Havre

Havre2

Havregryn er anset for at være den mest komplette kornsort, takket være dens næringsværdi, og er en fantastisk kilde til fibre med få kulhydrater.

Da havregryn er i stand til at absorbere op til syv gange dets egen vægt i vand, kan det reducere muligheden for at kolesterol klæber til væggene i blodårerne.

Takket være dette, kan regelmæssig spisning af havregryn forebygge åreforkalkning og andre kardiovaskulære problemer.

8. Æbler

Et æble om dagen kan helt sikkert forbedre din generelle sundhed, især når det kommer til dit hjerte.

Æbler indeholder pektin, en type fiber, som binder sig til kolesterol, så det ikke klæber til arterierne.

Æbler indeholder også flavonoider, antioxidanter, der kan mindske din risiko for hjerte-kar-sygdomme med op til 50%.