Sådan overkommer man Wendy syndromet: Behovet for at tilfredsstille andre

· 7. marts 2017
Problemerne med Wendy syndromet opstår, når du tømmer dig selv for at give alt til andre og ikke får noget til gengæld. Du fortjener mere.

Wendy syndromet har sine rødder i populær psykologi.

På trods af at det ikke er en anerkendt lidelse i diagnostiske psykologi manualer, så kan nogle af dets aspekter føre til problemer, der kræver behandling.

Det, konstant at fokusere på andre, kan være meget selvdestruktivt. Tabet af selvværd eller ekstrem fysisk og mental udmattelse kan let føre dig ind i depression.

Klassisk litteratur har givet flere, selv autentiske, arketyper, der hjælper med at beskrive denne meget virkelige adfærd.

Wendy syndrom, eller “Peter Pan-syndrom”, “Othello syndrom” eller “Alice i Eventyrland Syndrom” beskriver alle  lidelser, problemer og adfærd, hvor fiktion bliver virkelighed.

Nu kunne man nemt sige, at emnet for denne artikel er det mest almindelige syndrom af dem alle.

På nogle måder internaliserer mange kvinder det, ikke fordi de er tvunget til det, men fordi det er det, de har set i generationer og det er, hvad de føler.

Personen, der bekymrer sig og følger en anden, elsker. Opgive dig selv synes at være en usædvanlig måde at elske på. Nogle gange er det nemt at glemme noget, men: Hvem end der giver fortjener også at modtage.

Det er her, problemerne starter med følelsesmæssige dissonans og sorg. I dag foreslår vi at tænke over dette gennem de følgende aspekter.

Wendy syndromet eller progressiv benægtelse af en selv

Selvom dette syndrom, som vi nævnte, er rodfæstet i populær psykologi, så er symptomerne på det meget klare:

Du forstår at elske først og fremmest er for at tjene en anden person.

  • I lang tid kan denne type forhold føles godt. Det er sådan, at du forstår kærlighed.
  • Du er ikke bekymret (til at begynde med), at andre ikke viser lige omsorg for dig. Du ved bare, at din partner føler sig elsket af dig og er glad. Det er sådan, du føler dig godt tilpas.
  • Du gør det, så dem omkring dig ikke bliver vrede eller ked af det. Du kæmper for den eksterne balance, men glemmer din egen.
  • Men gradvist opfatter du, at andre ser og agerer omkring din indsats, som om den var “normal”. Det kan nå det punkt, hvor de bliver tyranniske og krævende.

Hvis du oplever Wendy Syndromet nu, så vær opmærksom på visse aspekter, som du bør ændre.

Wendy fra peter pan

Forstå at kærlighed ikke er at ofre: kærlighed er at give og modtage

Mange mennesker blev opdraget med tanken om, at for at elske er du nødt til at opgive visse ting for at cementere forholdet. Hvis du vil have nogen, er du nødt til at “finde dig i” mange ting.

Du er også blevet opdraget til at tro, at du er nødt til at sige “ja” når du ønsker at sige “nej”. Du begynder at prioritere andre over dig selv, hvilket er den anden persons mål.

Hvis du har integreret disse ideer i din måde at tænke på, så begynder du at kollapse under vægten af nye:

Se også Før jeg forelsker mig i dig, skal jeg elske mig selv

  • Kærlighed betyder ikke at give op. Hvis du giver op, vil du kun blive et offer for dig selv.
  • Et kærligt forhold skal være modent og årvågent. Begge parter skal give, ingen tvivl, men det er lige så vigtigt at modtage.
  • Kærlighed handler om at danne et team, koordinere jeres styrker, interesser og behov.
  • I Wendy syndromet, er der altid én person, der giver og en der modtager. En vinder og den anden taber gradvist.
  • Det virkelige problem er dog, at den anden person ikke engang er klar over det. I starten af forholdet føler du dig tilfreds med at vise omsorg for dem, at bekymre dig om dem, lægge mærke til hver eneste detalje for at maksimere deres trivsel.
  • Efter måneder eller år begynder du at bemærke, at noget er galt. I sidste ende, er du taget for givet, ikke værdsat, og endnu mere kræves af dig.

Du kan ikke lade dig falde i denne vanskelige og ulykkelige fælde.

Kvinde med stort haar

Hvordan du fokuserer på andre typer af følelsesmæssige forhold

Vores første og mest afgørende råd er: Undlad aldrig at være dig selv, uanset hvor meget du elsker den anden person. Ellers, før eller senere, vil frustration, ubehag, og ulykke vise sig.

Se også Lad ikke kærligheden lave om på den du er

Yde omsorg, beskytte, give og nægte dig selv visse ting… Fint, men din partner skal også tage sig af dig, giver dig ting og opgive ting for dig. Uanset hvad: Denne selvfornægtelse bør kun ske, hvis det er til fælles bedste.

  • Undskyld ikke for noget, der ikke er dit ansvar.
  • Den største frygt, at mennesker med Wendy syndrom har, er at blive efterladt. For at forhindre dette, kan du gøre noget (du bør aldrig lade det komme til dette ekstrem).
  • Du er nødt til at lære at være glad på din egen vegne. Nyd dit eget selvskab til det punkt at du ved, at hvis du fandt dig selv alene, så ville verden ikke ende.
  • Lær også at rette dine tankemønstre, især dem, der bringer dig lidelse. Dette vil hjælpe dig med at oprette nye følelser, der gør dig stærkere.
  • Bryd væk fra ideer som: “Hvis jeg holder mere af dem mere, så vil de elske mig mere,” eller: “Det er bedre, hvis jeg opgiver dette, da de vil se, hvor meget jeg elsker dem.”
  • Stop med at projektere alle dine håb, dit begær, og din energi på en anden person. Gør det kun på en fair måde. Du fortjener min kærlighed og jeg fortjener din respekt.

Husk på, at i kærlighed, skal vi have værdighed. Accepter aldrig mindre: lær at modtage og kæmp for din personlige integritet.

Lider du af Wendy syndromet, eller kender du nogen der gør?