Man kan optimere sine lunger med disse fødevarer

6. oktober 2019
Når man vil ændre sin kost, er det godt, hvis man kan finde på nogle sunde vaner, der kan få lungerne til at fungere optimalt. Hovedformålet er her, at man kan trække vejret frit.

Det kræver god ernæring at optimere sine lunger og samtidig beskytte dem mod kroniske sygdomme. Man kan gøre det med et passende indtag af omega 3 fedtsyrer og aminosyrer.

En kost til at rense lungerne kræver ikke de store forandringer. Men det er vigtigt at forbedre kvaliteten af den mad, du spiser. Generelt set har du brug for mere balancerede måltider, som indeholder så mange forskellige fødevarer og næringsstoffer som muligt.

Du er, hvad du spiser. Derfor er ernæring grundlaget for hele din krops sundhedstilstand – og det inkluderer selvfølgelig også dit åndedrætssystem. Det styrker ikke kun dit immunforsvar, men det beskytter også dine lunger og fremmer deres regenererering.

Kun få holder øje med, hvad de spiser, og fortsætter med at indtage det “sædvanlige” junk food fra TV-reklamerne. Ydermere er en for stillesiddende livsstil årsagen til, at antallet af lungesygdomme er steget.

Men hvordan kan vi forbedre vores kost?

Læs også: Slankekur eller sund kost? Hvad er bedst?

Fødevarer til at optimere sine lunger

Ved at begynde på en kost til at optimere sine lunger, vil du kunne opnå store fordele, hvis du allerede oplever problemer med vejrtrækningen eller måske allerede lider af en lungesygdom. Husk på, at man ikke nødvendigvis skal være syg for at starte på en diæt med fødevarer af god kvalitet.

I alle tilfælde vil vi komme med nogle anbefalinger til at lette symptomerne på infektioner i luftvejene og kroniske vejrtrækningsproblemer.

Husk på, at dette ikke er en streng diæt, der skal implementeres nøjagtig, som vi beskriver det. Det er bare en samling af nogle grundlæggende spisevaner, som kan skabe en balanceret kost, uanset om du har en lungesygdom eller ej.

Er du klar til at tage notater?

Omega-3 fedtsyrer

fødevarer rig på omega-3 til at optimere sine lunger

Omega-3 fedtsyrer spiller en ledende rolle i vores kost. De beskytter ikke kun, men de renser også vores lunger. De er især kendte for deres evne til at forbedre hjerte-kar systemet, men disse syrer har også en positiv effekt på både lunger og åndedrætssystemet.

Denne gruppe af de gode fedtstoffer nedsætter risikoen for at få lungekræft og kroniske sygdomme. Desuden aktiverer de adskillelsen af anti-inflammatoriske substanser, der kan forbedre lungernes funktion, hvis der er astma, influenza eller en forkølelse.

Vi anbefaler: Vitamin E: Fødevarer, der er rige på dette vitamin

De vigtigst kilder til omega-3 er:

  • Fed fisk (laks, makrel, sardiner, tun m.m.)
  • Sorte bønner
  • Hørfrø
  • Nødder
  • Olivenolie. Husk på, at der findes mange falske mindre gode blandinger på markedet. Vælg altid ekstra jomfruolie i en mørk flaske. Tjek høstdatoen eller læg mærke til datoen: Jo tættere på i dag, jo bedre. Læg mærke til, hvilket land, region eller farm, der er skrevet på. “Fremstillet i” på mærkatet angiver blot, hvor man har hældt det på flasken, ikke nødvendigvis hvor oliven er høstet og presset.

Glutamin og arginin

Lungesygdomme nedryder kvaliteten af aminosyrer – glutamin og arginin især. På grund af dette og for at forebygge lungesygdomme, er det bedre at forøge deres optag gennem maden.

Som en forebyggende indsat kan du tilføje dette til din kost som en del af den anbefalede daglige mængde af proteiner. Men skulle der allerede være en lungesygdom til stede, skal indtaget være højere. De bedste kilder til dette er:

  • Fisk
  • Æg
  • Mejeriprodukter

Man bør spise kulhydrater, hvis man gerne vil optimere sine lunger

fødevarer med gode kulhydrater

En total på 40 til 45% af den totale mængde af kalorier i en diæt til at optimere sine lunger skal komme fra kulhydrater. Men vi vil gerne understrege, at du skal fortrække de komplekse kulhydrater, da de simple faktisk kan forværre tilstanden.

Det anbefales altid at tilføre forskellige kilder af antioxidanter til din kost, fordi de er vigtige for at kunne ændre de negative effekter af de frie radikaler. Dette er selvfølgelig godt for dine lunger, fordi de er de mest sårbare organer, vi har, takket være de skader, der kan komme af giftstoffer og iltning.

Generel set er de bedste kilder til kulhydrater og antioxidanter bælgfrugter, tørrede frugter, ekstra jomfru olivenolie, grøntsager, hele kerner, nødder og frø.

Moderer dit indtag af natrium

undgå for meget salt

Overdreven indtag af natrium er forbundet med visse sygdomme, som kan resultere i betændelse. Derfor skal man minimere salt i sin kost for at beskytte og optimere sine lunger. I stedet kan du vælge urter og krydderier.

Både bordsalt og forarbejdet mad med en masse natrium forværrer lungesygdomme, fordi de binder væsken og skaber dårligt blodomløb. Det overbelaster dine lunger, der derved kan få svært ved at få ilt.

Andre anbefalinger til at optimere sine lunger

Når man vil ændre sin kost, er det godt, hvis man kan finde på nogle sunde vaner, der kan få lungerne til at fungere optimalt. Hovedformålet er her, at man kan trække vejret frit og holde bronkierne godt iltet. Derfor bør du være opmærksom på dette:

  • Spis fem små måltider om dagen (tre store og to mellemmåltider).
  • Begræns ellerundgå at spise færdiglavet, pakket, dåsemad, inklusiv drikkevarer, giftige sødestoffer og energidrikke.
  • Hvis du er sulten mellem måltiderne, skal du holde dig til nødder, mager yoghurt, frugt og grøntsager.
  • Du kan forøge dit indtag af C-vitaminer ved at spise citrusfrugter.

Til sidst må vi ikke glemme at supplere vores kost med en masse vand og fysisk aktivitet, da det styrker vores luftveje og afgifter vores lunger.

  • Simopoulos, A. P. (2002). The importance of the ratio of omega-6/omega-3 essential fatty acids. Biomedicine and Pharmacotherapy. https://doi.org/10.1016/S0753-3322(02)00253-6
  • Cheng, Z., Buentello, A., & Gatlin, D. M. (2011). Effects of dietary arginine and glutamine on growth performance, immune responses and intestinal structure of red drum, Sciaenops ocellatus. Aquaculture. https://doi.org/10.1016/j.aquaculture.2011.06.025
  • Wu, G., Bazer, F. W., Davis, T. A., Jaeger, L. A., Johnson, G. A., Kim, S. W., … Yin, Y. L. (2007). Important roles for the arginine family of amino acids in swine nutrition and production. Livestock Science. https://doi.org/10.1016/j.livsci.2007.07.003
  • SACN, & Scientific Advisory Committee on Nutrition. (2015). Carbohydrates and Health. Carbohydrates and Health Scientific Advisory Committee on Nutrition. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2011.12.002