Overgangsalder og søvnforstyrrelser: Hvad er forbindelsen?

En god nats søvn har betydning for en persons livskvalitet. Derfor er søvnforstyrrelser vigtige at tage fat på i overgangsalderen.
Overgangsalder og søvnforstyrrelser: Hvad er forbindelsen?
Maryel Alvarado Nieto

Skrevet og kontrolleret af læge Maryel Alvarado Nieto.

Sidste ændring: 24 januar, 2023

Overgangsalderen er en normal fase i en kvindes liv, som er afslutningen på menstruationscyklussen og frugtbarheden. I løbet af overgangsalderen opstår der nogle almindelige symptomer, såsom søvnforstyrrelser. Derfor vil denne artikel dække de mulige årsager og de tilknyttede risikofaktorer.

Det er vigtigt at definere overgangsalderen, da der er en del forvirring omkring begrebet. Udtrykket henviser til det permanente ophør af menstruation, og det er først muligt at konstatere det 12 måneder efter den sidste menstruation.

Det forekommer naturligt omkring 50-årsalderen. Under denne overgang i en kvindes liv opstår der ofte søvnproblemer.

Hvad er søvn, og hvorfor er det så vigtigt?

Søvn er en normal tilstand, hvor både opfattelser og reaktioner på ydre stimuli er nedsat. Men selv om det kan virke som inaktivitet, er det i virkeligheden et afgørende øjeblik for kroppens korrekte funktion.

Aktiveringen af forskellige neurale grupper under søvnen gør det muligt at konsolidere hukommelsen, regulere temperaturen og immuniteten samt kontrollere frigivelsen af visse neurotransmittere.

Faser af normal søvn

Generelt set opdeles søvnen i to forskellige faser: REM- og NREM-søvn. Førstnævnte indebærer hurtige øjenbevægelser (rapid eye movement), mens sidstnævnte indebærer et fravær af hurtige øjenbevægelser.

NREM-fasen er yderligere opdelt i fire faser. Blandt dem er den dybe søvn, som anses for at være den genoprettende komponent i forbindelse med at falde i søvn.

En søvncyklus begynder med en periode med døsighed (fase I i NREM-fasen). De bølger, der observeres i et elektroencefalogram (EEG), ændrer sig gradvist i takt med, at de forskellige stadier forløber.

Herefter går personen ind i perioden med hurtige øjenbevægelser og afslutter dermed en søvncyklus, som gentages igen. Det er vigtigt at bemærke, at stadierne har forskellig varighed i løbet af natten.

Ændringer i søvnmønsteret hos kvinder i overgangsalderen

Det søvnmønster, der anses for normalt, omfatter 8 timers nattesøvn fordelt på 4 eller 5 søvncyklusser. Derfor udgør de resterende 16 timer af dagen den vågne periode. Denne vekslen mellem at sove og være vågen er kendt som døgnrytmen.

Hos ældre mennesker er det almindeligt at observere kortere perioder med dyb søvn og reducerede REM-faser med forlænget latenstid. Dette fører til et fald i den samlede varighed af søvnen, ud over hyppige opvågninger.

Af denne grund mener nogle, at søvnforstyrrelser i overgangsalderen er en del af kvinders dagligdag.

Illustration af en aktiv hjerne

Menopausale ændringer i forbindelse med søvnforstyrrelser

Afslutningen af det reproduktive liv medfører, at der gradvist opstår forskellige ændringer, indtil ægløsningen helt forsvinder. Disse ændringer påvirker forskellige kropsfunktioner og skaber de karakteristiske symptomer for denne periode.

I overgangsalderen synes søvnforstyrrelser at have en neuroendokrin oprindelse. Det er nødvendigt at kende de involverede mekanismer.

Hormonelle ændringer i overgangsalderen

Den mest kendte ændring i overgangsalderen er ovariesvigt, dvs. at organet ikke er i stand til at producere kønshormoner (østrogen og progesteron). Blandt de normale virkninger af kønshormoner fra æggestokkene er hypofysens regulering af hypofysens frigivelse af gonadotrofiner (FSH og LH).

Disse molekyler er ansvarlige for at stimulere æggestokkene til at producere kønshormoner. Da de er reduceret, sker den undertrykkende virkning på hypofysen ikke, hvilket får FSH og LH til at stige betydeligt.

Nogle forfattere anfører, at FSH kan stige 10 til 20 gange sin værdi og LH ca. 3 gange. På den anden side er inhibin (et andet stof produceret af æggestokkene) nu anerkendt som et hormon, der undertrykker produktionen af disse gonadotrofiner. Da æggestokkene er atrofierede i overgangsalderen, blokerer inhibin heller ikke for hypofysefrigivelsen.

Neurotransmittere og overgangsalderen

De stoffer, der er ansvarlige for at regulere nervesystemet, kaldes neurotransmittere. I overgangsalderen påvirkes disse molekyler også.

Først og fremmest er noradrenalin involveret i frigivelsen af GnRH (et hypothalamisk stof, der er ansvarligt for at stimulere hypofysens produktion af gonadotrofiner). Udskillelsen af noradrenalin øges i overgangsalderen, hvilket medfører en øget frigivelse af GnRH. Og dermed også af gonadotrofiner.

Dette synes at spille en vigtig rolle i ændringen af søvncyklussen i overgangsalderen. Da REM-fasen er forbundet med GnRH-frigivelse. Derfor er kvinder i denne periode mere modtagelige for opvågninger i hvileperioden.

På den anden side er den dybe søvn (NREM-fasen) forbundet med frigivelse af serotonin. Denne neurotransmitter er reduceret i overgangsalderen, hvilket fører til en nedsat evne til at opnå dyb og udhvilende søvn.

Årsager til søvnforstyrrelser i overgangsalderen

Selv om mere end 40 % af kvinderne oplever søvnforstyrrelser efter overgangsalderen, er litteraturen om emnet sparsom. Faktisk hævder nogle forfattere, at vanskelighederne med at få en god nattesøvn hos disse kvinder er sekundære i forhold til andre lidelser. De foreslår derfor, at den underliggende årsag bør håndteres for at forbedre søvnkvaliteten.

Vasomotoriske symptomer

De fleste kvinder oplever en overgang til ophør af menstruationen, der strækker sig over flere år. Og den kan fortsætte i yderligere et par år.

Denne periode kaldes klimakteriet og er kendt for de symptomer, den giver, især de populære hedeture. Kvinder rapporterer om en varmefornemmelse, der kommer i form af pludselige bølger, som påvirker ansigtet og overkroppen og giver sved.

Hedeture varer normalt nogle få minutter. Fordi de kan opstå om natten, anses de for at være en almindelig årsag til søvnforstyrrelser.

Følelsesmæssige forstyrrelser

Tilstande af angst og depression synes også at være relateret til søvnproblemer i overgangsalderen. Derfor betragtes affektive lidelser som en risikofaktor.

Desuden ved man, at der med aldringsprocessen er en øget risiko for humørsvingninger, hvilket gør sammenhængen mellem følelser og søvn mere kompleks. Derfor er der behov for megen forskning i denne henseende.

En eftertænksom kvinde

Andre risikofaktorer forbundet med søvnforstyrrelser i overgangsalderen

Kvinder i klimakteriet kan have andre underliggende lidelser, som ændrer søvnen, f.eks:

Forekomsten af smertefulde kroniske sygdomme, såsom arthritis og karpaltunnelsyndrom, bør heller ikke undervurderes. Eller underliggende søvnforstyrrelser som f.eks. rastløse ben syndrom og obstruktiv søvnapnø.

Nykturi er desuden almindeligt i overgangsalderen. Dette er behovet for at vågne om natten for at tisse.

Hvad kan man gøre for at forbedre nattesøvnen og undgå søvnforstyrrelser i overgangsalderen?

Selv om overgangsalderen er forbundet med søvnforstyrrelser, kan man foretage nogle livsstilsændringer for at mindske virkningen heraf. Ligeledes er der undersøgelser, der foreslår brugen af alternative behandlinger til hormonerstatning til behandling af klimakterielle symptomer.

Men hvis ændringerne fortsætter, er det nødvendigt at gå til lægen for at få en ordentlig vurdering. Blandt de generelle anbefalinger er følgende:

  • Reducer koffeinforbruget.
  • Hold rummet køligt og mørkt.
  • Spis aftensmad mindst to timer, før du går i seng.
  • Eliminér giftige vaner, såsom alkohol og tobak.
  • Tag et varmt brusebad, inden du går i seng.
  • Prøv at gå i seng og vågne op på samme tid hver dag.
  • Dyrk regelmæssig fysisk motion, men ikke tæt på sengetid.

På den anden side er det nødvendigt at give søvnforstyrrelser den relevans, de fortjener, da en udhvilende søvn er afgørende for, at kroppen fungerer korrekt. Dette gælder både i overgangsalderen og i enhver anden alder.

Det kan interessere dig ...
Rødkløver i overgangsalderen: Er det effektivt?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Rødkløver i overgangsalderen: Er det effektivt?

Tilskud af rødkløver er forbundet med et fald i symptomer på overgangsalderen. Er det effektivt? Hvad siger videnskaben?



  • Domarus, A.; Farreras, P.; Rozman, C.; Cardelach, F.; Nicolás, J; Cervera, R.; Farreras Rozman. Medicina Interna; 19na Edición; Elsevier; 2020.
  • Hoffman, B.; Schorge, J.; Schaffer, J.; Halvorson, L.; Bradshaw, K.; Cunningham, G.; Williams. Ginecología; Segunda Edición; Mc Graw Hill Education; 2014.
  • González-Merlo, J.; González, E.; González, J.; Ginecología, Novena Edición; Elsevier Masson; 2014.
  • Acosta, G.; Trastornos del Sueño Durante la Menopausia; Sociedad Iberoamericana de Información Científica; 13 (2): 27 – 29; 2005.
  • Escobar, F.; Chica, H.; Cuevas, F.; Trastornos del Sueño Relacionados con el Climaterio Femenino y su Tratamiento; Revista Colombiana de Obstetricia y Ginecología; 59 (2): 131 -139; 2008.
  • Peralta, L.; Perturbación del Sueño y Climaterio; Revista Científica Dominio de las Ciencias; 3 (4): 662 – 671; 2017.
  • Martín, L.; Algunos Síntomas de la Menopausia y su Manejo; Trabajo de Fin de Grado; Universidad Complutense. Facultad de Farmacia; 2019.
  • Lampio, L.; Polo, P.; Polo, O.; Kauko, T.; Aittokallio, J.; Saaresaranta, T.; Efectos de la Menopausia y Síntomas Depresivos en el Sueño Mantenimiento de Insomnio por Sudores Nocturnos y Fogajes Parece Ser el Mayor Tipo de Insomnio en las Mujeres Posmenopáusicas; Revista Colombiana de Menopausia; 21 (1): 35 – 36; 2015.
  • Navarrete, R.; Bases Anatómicas y Fisiológicas del Sueño; Revista Ecuatoriana de Neurología; 15 (2 – 3); 2007.

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.