Hvad siger videnskaben om koffein?

16 september, 2020
Der er delte meninger om indtaget af koffein. Videnskabelige studier har dog afgjort, at hos de fleste sunde voksne, har et moderat indtag af koffein dog positive effekter. I denne artikel, kan du finde ud af, hvad videnskaben om koffein siger.
 

Der er stor interesse, både fra det offentlige og fra videnskaben, i de forskellige sundhedsmæssige effekter af et regelmæssigt indtag af drikkevarer med koffein. Find ud af, hvad videnskaben om koffein siger!

Forskningen har ikke været fuldstændig konkluderende. Der er kun kendskab til én årsag-effekt association forbundet med indtaget af koffein med negative resultater under graviditet.

Videnskaben om koffein siger, især gennem epidermiologiske studier, at dette substans har en gavnlig effekt med hensyn til mindskningen af risikoen for kroniske sygdomme.

Men for at kunne forstå de sundhedsmæssige effekter af koffein, skal man først vide, hvor dette aktive stof kommer fra.

Hvor kommer koffein fra?

Koffein er det mest brugte stimulerende middel i hele verden. Dets primære kilder er:

  • Kolanødder (cola acuminata)
  • Kakaobønner (theobroma cacao)
  • Yerba mate (ilex paraguariensis), der indtages i nogle sydamerikanske lande
  • Guarana (paullinia cupana)
  • Ristede kaffebønner (arabica og robusta) og teblade (camellia sinensis), dets primære kilde til koffein gennem kosten.

Foruden de ovenstående kilder, kan man finde koffein i nogle smertestillende midler, sodavand, energidrikke og kosttilskud.

Koncentrationen af koffein varierer betydeligt mellem de drikkevarer, som indeholder det. Kaffe er dog den drikkevare med den højeste koncentration, eftersom det indeholder 100 mg per 2,4 dl. Mate kommer på andenpladsen, eftersom det indeholder 78 mg per 2,4 dl, efterfulgt af sort te, der indeholder 55 mg per 2,4 dl.

 
En kop kaffe symboliserer videnskaben om kaffe

Optagelsen af koffein og stofskiftet

Når det er blevet indtaget, optager kroppen hurtigt og fuldstændigt koffein i mavetarmkanalen (biotilgængeligheden er 100%). Derefter, omdannes det i leveren og danner tre vigtige metabolitter:

  • Theobromin
  • Paraxanthin
  • Og til sidst, theofyllin

Hvad siger videnskaben om koffein, når det er blevet optaget? Dette substans har en fysiologisk effekt på kroppen. Nedenstående, vil vi nævne dem alle.

Vi anbefaler, at du læser: Sådan kan du drikke kaffe på en sund måde

Fysiologiske mekanismer af koffein

For det første, fungerer koffein som en antagonist mod adenosinreceptoren i hjernen. Det skyldes, at det har evnen til at besætte dets receptorer (primært A1 i hippocampus og A2, der sidder i dopamin-rige områder i hjernen), eftersom det har en molekylær struktur, der minder om adenosin.

Ved at blokere binding af adenosin i neuroner (som inducerer søvn), stimulerer det aktiviteten i centralnervesystemet. Generelt, producerer et lavt indtag af dette substans (mellem 20 0g 200 mg om dagen) positive effekter på velvære, opmærksomhed og energi.

Større doseringer kan dog udløse nervøsitet og angst, især hos personer, der ikke er vant til at drikke drikkevarer med koffein.

 

Hvad siger videnskaben om koffein og Parkinsons sygdom?

Parkinsons sygdom manifesterer sig efter gradvis mindskning af dopaminergiske neuroner i substantia nigra.

Ved at forbedre ydeevnen af det dopaminergiske system, takket være dets antagonistiske effekt på adenosinreceptorer, stimulerer koffein frigivelsen af dopaminhvilket mindsker forringelsen af finmotorik og grovmotorik.

Kvinde med ondt i armen

Indtaget af koffein i forbindelse med overvægt og diabetes

Det er meget interessant, hvad videnskaben siger om koffein og dets effekt på vægttabI det henseende, virker dette substans på stofskiftet, forbrændingen af energi og den termogene effekt (især på lipider).

At indtage 300 mg koffein om dagen hæmmer AMP-fosfodiesterase cyklussen ved at øge cyklisk AMP og øge frigivelsen af noradrenalin, ved at antagonisere adenosinreceptorer. Dette er effekter, som inducerer væøgttab ved at øge lipolytisk effekt.

Derudover, antyder adskillige studier et omvendt forhold mellem indtaget af kaffe og risikoen for at udvikle type-2 diabetesPersoner, der indtager mindst seks kopper kaffe om dagen, har en lavere risiko for at udvikle sygdommen på 35%. Samtidig, har personer, der indtager fire til seks kopper, en lavere risiko på 28% for at udvikle sygdommen.

 

Effekterne af koffein på optagelsen af mineraler

Når man indtager en drikkevare, der indeholder koffein, under hovedmåltiderne, er det svært for kroppen af optage vigtige mineraler såsom jern og calcium.

Nogle kohorte studier har rapporteret, at høje doser af koffein øger udskillelsen af calcium i urin. De øger dermed risikoen for knoglesygdomme. Eksperter anbefaler derfor at begrænse sit indtag af koffein til:

  • Fire kopper sort kaffe
  • Tre cappuccioner

Bemærk: Man skal følge disse anbefalinger sammen med et tilstrækkeligt indtag af calcium.

Læs også: Sådan stopper du med at drikke for meget kaffe

Hvad siger videnskaben om koffein under graviditet og amning?

Grunden til, at koffein er kontraindikeret under graviditet og amning, er, at det har evnen til at trænge ind i moderkagen og stimulere fosterets stofskifte.

Under graviditet er høje doser koffein forbundet med udviklingen af medfødte misdannelser, spontane aborter, lav fødselsvægt og ændringer i den nyfødtes adfærd.

Ligeledes, er koffein direkte overført gennem modermælk, hvilket producerer irritabilitet og søvnforstyrrelser. Eksperter anbefaler derfor et maksimalt indtag på 200 mg om dagen.

Gravid kvinde tjekkes af læge
 

Hvad siger videnskaben om koffein og dets indvirkning på helbredet?

Kort sagt, kender eksperter effekten af koffein på kroppen. Eftersom den mest populære drikkevare på verdensplan indeholder dette substans, er det vigtigt at kende til mekanismerne og effekterne, det har på kroppen, samt de anbefalede doseringer for at undgå forandringer og drage nytte af dets fordele.

De fleste studier med mennesker antyder, at et moderat indtag (mindre end 400 mg om dagen) har effekter på kropsvægten og neurodegenerative sygdomme og stofskiftesygdomme.

Det er dog vigtigt at bemærke, at dette substans er kontraindikeret under graviditet og amning og ligeledes er det også bedst at kontrollere dets vanddrivende effekter.

 
  • Reyes CM, Cornelis MC. Caffeine in the Diet: Country-Level Consumption and Guidelines. Nutrients.2018; 10 (1772): 1-34.
  • Wikoff, D.; Welsh, B.T.; Henderson, R.; Brorby, G.P.; Britt, J.; Myers, E.; Goldberger, J.; Lieberman, H.R.; O’Brien, C.; Peck, J. Systematic review of the potential adverse effects of caffeine consumption in healthy adults, pregnant women, adolescents, and children. Food Chem. Toxicol. 2017, 109, 585–648
  • Heckman MA, Weil J, Gonzalez de Mejia E. Caffeine (1,3,7-trimethylxantine) in Foods: A Comprehensive Review on Consumption, Functionality, Safety, and Regulatory Matters. J Food Sci. 2010 Apr;75(3):R77-87.
  • De Melo Pereira GV, de Carvalho Neto DP, Magalhaes J et al. Chemical composition and health properties of coffee and coffee by-products. Adv Food Nutr Res. 2020; 91: 65-96.