7 tips til at reducere risikoen for en aneurisme

18. marts 2019
Ligesom med andre sundhedsmæssige problemer er den bedste måde at forhindre en aneurisme på ved at opretholde en sund kost, dyrke motion og undgå alkohol og tobak.

En aneurisme er i det væsentlige en ballon, der dannes i et blodkar. Det kan forekomme i din hjerne, hjerte, nyrer eller underliv, og det giver ikke altid problemer. Det vil sige, medmindre den vokser. Hvis den gør det, kan den briste og forårsage intern blødning. Derfor vil vi i dag give dig nogle tips til at reducere risikoen for en aneurisme.

Hvad forårsager en aneurisme?

Der er flere ting, der kan gøre dig mere udsat for dette helbredsproblem. De mest almindelige er:

  • Højt blodtryk
  • Højt kolesteroltal
  • Tobakbrug
  • Graviditet

Det er vigtigt at huske på, at der er flere ting, der kan føre til en aneurisme. Dybest set er alt, hvad der påvirker dit blod eller blodkar, en mulig årsag.

Når det først er sket, er det svært at behandle. Så at reducere risikoen for en aneurisme er virkelig den bedste måde at forhindre det på.

1. Indtag frugt og grøntsager for at reducere risikoen for en aneurisme

Du bør spise mange frugter og grøntsager hver dag. De giver din krop de næringsstoffer, den har brug for til en god hjerte sundhed.

Det er vigtigt at spise fødevarer der er rige på vitaminer, mineraler og antioxidanter. De hjælper med at reducere inflammation i dine arterielle vægge. At inkludere dem i din kost bidrager direkte til at reducere risikoen for en aneurisme.

Den generelle anbefaling er at spise mindst to portioner frugt per dag.

Du kan vælge, hvad du bedst kan lide, men de bedste er:

  • Hindbær
  • Brombær
  • Jordbær
  • Blåbær
  • Vindruer

Bare husk på, at når du vælger frugter, er det bedste at vælge dem på baggrund af sæsonen. Jo friskere de er, desto bedre vil deres fordele være.

Du bør også holde dig væk fra færdigpakkede frugter. De indeholder konserveringsmidler, der kan påvirke dit helbred og kan også øge risikoen for at udvikle visse sundhedsmæssige problemer.

2. Undgå at drikke alkohol og bruge tobak for at reducere risikoen for en aneurisme

Alkoholforbrug kan føre til en aneurisme

For at mindske risikoen for en aneurisme, er det bedst at holde sig væk fra farlige giftstoffer. Det omfatter alkohol og tobak. Begge kan give dig højere risiko for mange kroniske sygdomme.

Det er også vigtigt at undgå cigaretrøg. Selvom det er passiv rygning, øger det stadig din risiko for en aneurisme lige så meget som det gør for en aktiv ryger. Du tror måske, det er relativt harmløst, men alkohol kan faktisk svække væggene i dine blodkar.

Læs også:

Ti ting, der sker med din krop, ved at drikke alkohol

3. Undgå konstant brug af medicin for at reducere risikoen for en aneurisme

Brug af for meget medicin kan give betændelse i dine arterier. Det er ligegyldigt, om du bruger et receptpligtigt middel eller ej. Dette er også en anden god grund til ikke at tage noget medmindre din læge anbefaler dig det.

For receptpligtige lægemidler er det vigtigt at følge din læges vejledning til punkt og prikke.

Det er også godt at fortælle din læge, hvis du har en familiehistorie af aneurismer. De vil tage det i betragtning ved ordination af medicin.

4. Motion: En af de enkleste måder at reducere risikoen for en aneurisme på

At dyrke motion på daglig basis hjælper dig med at opretholde et sundt hjerte, krop og sind. Prøv at træne så meget som muligt.

Du bør strukturere en øvelsesrutine omkring dine individuelle behov og evner. Du kan også drage fordel af at gå på trapper eller gå ture, når har muligheden for det.

30 minutters træning om dagen er det absolutte minimum for at reducere risikoen for en aneurisme eller andre sygdomme. Bare sørg for ikke at overanstrenge dig selv og husk dine begrænsninger. Begynd i det små, med kortere øvelser.

Hvis du ikke er vant til at træne, er en god mulighed at tage tre korte, 10 minutters gåture om dagen. Som tiden går, vil du kunne gå længere og reducere antallet af sessioner, da din krop bliver stærkere.

Læs også:

Sådan starter du med at dyrke motion igen efter en pause

5. Gå til lægen for regelmæssige kontrolbesøg

Følg altid lægens råd og anvisninger

Det er vigtigt regelmæssigt at kontrollere dit blodtryk, kolesterol og vægt.

Hvis du har højt kolesterol og du har udviklet en aneurisme, skal du spise mindre af bestemte fødevarer. Det omfatter stegt mad, dåsemad, fastfood og fed mad.

Du bør også gå til kontrolbesøg så ofte som din læge anbefaler. Hvis du ikke vil prøve at reducere risikoen for en aneurisme, skal du i det mindste holde øje med om du får en, da tidlig opdagelse kan spare dig for mange problemer.

Hvis du er sund og rask, bør du se din læge mindst to gange om året. Dette vil hjælpe dem med at holde et godt øje på dit helbred.

6. Reducer stress

Hverdagslivet kan føre til en masse stress. At identificere det og bevare kontrollen over det er meget nyttigt for en aneurisme.

Forholdsproblemer, arbejde, økonomiske problemer og følelsesmæssige traumer er blot nogle få eksempler. Disse slags ting kan sende dine stressniveauer i vejret.

Prøv at gøre ting, der afslapper dig og omgiv dig selv med positive mennesker.

7. Undlad at lægge vægt på din familiehistorie

Aneurismer kan forårsage stor frygt. Bare husk at sætte tingene i perspektiv. Hvis du har en familiehistorie med aneurismer, skal du tale med din læge og holde dine risikofaktorer under kontrol.

At det er muligt betyder ikke, at det kommer til at ske. At holde din læge informeret om det er en af ​​de bedste måder at reducere risikoen for en aneurisme på. De vil være i stand til at blive hos dig hvert skridt på vejen.

Hovedbillede takket være © wikiHow.com