Sådan holder du dine arterier sunde

25. januar 2019
At være fysisk aktiv og indtage mere omega 3 fedtsyrer er to måder at beskytte dine arterier mod at fungere dårligere og sygdom.

Det er yderst vigtigt at holde dine arterier sunde.

At implementere visse sunde vaner i dit liv er ikke bare en god ide; dine arterier har absolut brug for det. Mange mennesker er stadig ikke er klar over, er en stor del af de hjerte-kar problemer, vi ser så meget af i dag, er resultatet af problemer med arterierne, der kommer fra kolesterol og toksiner.

Den mest bekymrende del er, at det, at leve en stillesiddende livsstil og spise dårligt er de mest signifikante udløsere. Selvom der ikke først manifesterer sig som åbenlyse symptomer, kommer der senere problemer med hjertet og kredsløbet.

Så før du udvikler en alvorlig sygdom, lær hvordan du ændrer din livsstil til det bedre. Nedenfor vil vi gerne dele 6 meget vigtige anbefalinger til følge, hvis du vil holde dine arterier sunde.

Start i dag!

Sådan holder du dine arterier sunde

1. Forbrug omega 3 fedtsyrer

Spis omega 3 for at holde dine arterier sunde.

Ikke alt fedt er dårligt for dine arterier. F.eks. er fødevarer, der indeholder omega 3 fedtsyrer, meget fordelagtige for dem.

Denne type lipid forøger godt kolesterol (HDL), mens det hjælper med at fjerne dårlig kolesterol (LDL) og triglycerider fra din krop.

Regelmæssig indtagelse, selv via kosttilskud, vil reducere risikoen for arteriosklerose, højt blodtryk og hjerteanfald. Derudover er omega 3 et antiinflammatorisk middel, og det er derfor godt for dit kredsløb og din hjerne.

Du kan finde omega 3 i:

  • Olieholdig fisk (sardiner, laks, makrel, tun, sild)
  • Nødder og frø
  • Avocado
  • Olivenolie
  • Sojabønner

Se også disse tips:

7 anbefalinger til at reducere dårligt kolesterol (LDL) og øge godt kolesterol (HDL)

2. Motion

At udøve regelmæssig motion er en af ​​de mest anbefalede vaner at opretholde, hvis du vil holde dine arterier sunde. En aktiv krop har en god blodcirkulation og et sundt hjerte- og åndedrætssystem.

Derfor er enhver form for fysisk aktivitet perfekt til forebyggelse og forbedring af ting som højt kolesterol, højt blodtryk og vægtproblemer. Faktisk, med kun 30 minutter om dagen, falder din risiko for hjerteanfald og slagtilfælde drastisk.

3. Spis en afbalanceret kost

Frugt og grøntsager for at holde arterier sunde

At spise en afbalanceret kost er godt for din krop på mange måder. Det hjælper med alt fra at holde dine arterier sunde, til at hjælpe dig med at opretholde en sund vægt. Da det består af en bred vifte af næringsrige fødevarer, er det den bedste måde at tabe dig på, og holde dit kolesteroltal nede.

Nu taler vi ikke om restriktive kostvaner og det, at udelade hele fødevaregrupper. I stedet taler vi om “lidt af alt” – men i de rigtige mængder.

Det omfatter også at begrænse indtaget af sukker og salt, fordi de vil gøre det modsatte af at holde dine arterier sunde.

En afbalanceret kost indeholder:

  • Frisk frugt og grøntsager
  • Fuldkorn og bælgfrugter
  • Nødder og frø
  • Magert kød og fisk

4. Styr din stress

Når din krop befinder sig i kontinuerlige eller langvarigt stressende situationer, finder visse kemiske reaktioner sted. Disse reaktioner kan føre til problemer i dine arterier. Din hjertefrekvens øges, dit blodtryk ryger også op, og ofte er din blodcirkulation negativt påvirket.

Selvom ubalancer i humør ikke er direkte ansvarlige for dårlig arterie-sundhed, har de en negativ indvirkning på det. Derfor er afslapnings- og vejrtrækningsøvelser afgørende; du skal lære at kanalisere din stress.

5. Indtag ikke mad med kolesterol

Pølser og forarbejdede kød med kolesterol er dårlige for arterierne

Din krop bruger en lille mængde kolesterol til at udføre visse processer. Men for meget af det i dine arterier er en medvirkende faktor til mange forskellige hjertesygdomme.

Din lever udskiller en stor del af lipidet, men du får det også ved at spise mad, der indeholder kolesterol. Så hvis dit mål er, at holde dine arterier sunde, bør du undgå dem.

Almindelige kilder til kolesterol er:

  • Rødt kød og slagteaffald
  • Fede mejeriprodukter og smør
  • Røget kød, delikatessekød, pølse mv
  • Friturestegt mad og kartoffelchips
  • Forarbejdede bagværk og brød

Se også denne artikel:

Rødbedde og persille shake til at bekæmpe åreknuder

6. Begræns indtag af alkohol og rygning

Et lille glas rødvin om dagen giver din krop mange kraftige antioxidanter, der rent faktisk er nyttige for dit hjerte. Men når du drikker for meget vin eller andre alkoholholdige drikkevarer, er det kontraproduktivt.

Desuden skader de giftige komponenter i cigaretter dine arterier. Rygning nedsætter også godt kolesterol og øger dine chancer for at udvikle for højt kolesteroltal.

Afslutningsvis er det godt at minde dig om, at regelmæssige undersøgelser hos lægen også er et must, hvis du vil holde dine arterier sunde. På denne måde kan du fange sygdommene, selv før symptomerne begynder at vise sig.

Begynd at tage vare på dig selv i dag!

1. Ministerio de Salud. Guía clínica hipertensión arterial primaria o esencial en personas de 15 años y más. 2010. 2010.
2. Weschenfelder Magrini D, Gue Martini J. Hipertensión arterial: Principales factores de riesgo modificables en la estrategia salud de la familia. Enferm Glob. 2012;
3. Majem LS, Bartrina JA. Nutrición y Salud Pública. Guia Metod para la enseñanza la Nutr y la Aliment. 2012;
4. Carbajal A. Manual de Nutrición y Dietética. Dep Nutr Fac Farm Univ Complut Madrid. 2013;
5. Sindrome metabolica. Medicina dello Sport. 2007.
6. Quiroga de Michelena MI. Hipertensión arterial – Aspectos genéticos. An la Fac Med. 2011;
7. Centro Nacional de Excelencia Tecnologica en Salud. Guia de Practica Clinica. Diagnóstico y tratamiento de la Hipertensión arterial en el primer nivel de atención. Intituto Mex del Seguro Soc. 2014;