Sådan overlever du dine mørke dage

· 13. marts 2017
Der er ingen grund til at frygte de mørke dage. Du bør drage fordel af dem, fordi de hjælper dig med at nulstille og minde dig om, at en lys solrig dag er forude

Alle har nogle gange mørke dage, hvor intet fungerer, og alt går galt. Det kan føles umuligt at være i godt humør på sådan en dag.

Det kan synes mærkeligt, men i virkeligheden er det ikke kun godt at have dem, det er nyttigt at gå igennem dem.

Grunden er enkel: de tjener som en nulstiller. Et øjeblik, hvori du skal omfavne dine dæmoner, møde dem ansigt til ansigt og derefter komme videre igen.

Alligevel bør disse processer simpelthen være tidspunkter. Begivenheder, der kommer og derefter går. Dine mørke dage bør ikke vare i uger eller måneder.

Ubehag, modløshed, vrede, frustration eller skuffelse kan alle forekomme. For at komme igennem disse tider, er du nødt til at drage fordel af nogle nyttige indre mekanismer, som vi vil forklare nedenfor.

De mørke dage, eksistentielle parenteser

2-depression

Folk har en tendens til at forsvare deres private frirum meget godt. Vi bærer tykt panser og gemmer os nogle gange bag masker af falsk lykke for at holde os oven vande det meste af tiden.

På en eller anden måde, har vi alle lært, at mørke dage ikke eksisterer. At i stedet for at opleve dem, er det bedre at skjule dem og komme videre, som om intet nogensinde er sket.

Se også 7 vaner hos følelsesmæssigt intelligente mennesker

Faktisk er det almindeligt ikke at have tid til det.

Hvordan kan jeg tillade mig at holde pause og forstå, hvad der sker med mig? Med alt det, som jeg skal nå at gøre!

  • Hvis jeg har en hovedpine, tager jeg en aspirin; hvis jeg er udmattet, sidder jeg ned… Men hvad gør du, hvis du er fanget af dårlige ting såsom, modløshed og tristhed?
  • Ingen har lært dig, hvordan du kanaliserer disse følelser. Så før du konfronterer dem, går du igennem en tid, hvor det simpelthen er lettere at lade som om intet er sket.

Ikke desto mindre er vi nødt til at være klar. De ting, som gør ondt bliver hængende. Hvad du ikke konfronterer efterlader et mærke. Mere end det: det, der ikke bliver løst, vil vare ved, indtil du er fysisk og følelsesmæssigt syg.

3-kvinde-der-graeder

Vigtigheden af at græde, når du har brug for det

Hvis biologi har givet mennesket denne type adfærd er det for en meget specifik grund. Gråd er en fysiologisk mekanisme, der fungerer som en følelsesmæssig katarsis.

  • Det er en lettelse at være i stand til at kanalisere dine følelser.
  • Denne adfærd er frem for alt karakteristisk for mennesker (der er stadig ingen klar konklusion på, hvorfor dyr som elefanter også græder).
  • Gråd er den sundeste måde at lette spændinger på, få ilt, og give din hjerne mulighed for at behandle tingene mere klart.
  • Hvad en god gråd vil ikke afhjælpe, kan der ikke gøres noget ved.

Hvis du undertrykker denne trang, vil følelsesmæssig stress opbygge sig og kvæle dig. Dine dårlige følelser vil materialisere sig som hovedpine, træthed, generel utilpashed og det der er værre.

Vigtigheden af at tage en pause, når du har brug for det

At tage en pause, når du indser, at du har en af disse mørke dage betyder ikke nødvendigvis, at du trækker dig væk fra alt og alle.

Se også Det er ikke kærlighed, hvis du skal bede om den

  • I løbet af de mørke dage, har du frem for alt brug for at stå op og være klar.
  • Du er nødt til at gå på den sarte indre rejse for at dykke ned i dit mørke. Find ud af, hvad der sårer dig, hvad der generer dig, og hvad der blokerer dig.
  • At være bevidst er udrede dig selv for at afsløre dine svagheder og reparere dem. I sandhed, jo tykkere din rustning er, desto mere et skrøbeligt væsen, bor der indeni.

Alle har brug for at omfavne deres dæmoner for at tæmme dem, for at gøre dem mindre og for at kontrollere dem.

4-kvinde-i-blomster

Vær ikke bange for at sige, hvad du har brug for

Der er ingen grund til at være bange for at sige, hvad du har brug for. Faktisk vil noget så simpelt som at lære at være selvhævdende hjælpe dig til bedre at kende andre mennesker og deres reaktioner.

Find også ud af dette: hvad er sekundær drukning?

Så vær ikke bange for at sige, at du har brug for et par timer for dig selv. Tag dig tid til at tænke, til at gå en tur, til at være alene med dine tanker og til simpelthen at afreagere.

  • På samme tid, så vær ikke bange for at bede om hjælp. Disse mørke dage kan gå fra at være grå til at blive blå bare ved at dele dine tanker med en ven over en god kop kaffe.
  • Mørke dage er ligesom de sommer storme, der skal slippes løs. Det er nødvendigt at leve gennem dem for at nyde den forfriskende vind og rene luft efter dem, når alle spændingerne er fordampet.

Bevidsthed om dine egne behov, følelsesmæssige lettelse og støtte fra en elsket kan alle være afgørende for at løse disse situationer.