Et sundt hjerte med havregryn og æbler

30. august 2019
Ved at inkludere fødevarer som havregryn og grønne æbler i din daglige kost, vil du hurtigt få det bedre. Men husk på, at du også skal sørge for at få motion dagligt og undgå at stresse dig selv.

Udover at være godt for din sundhed er havregryn og æbler temmelig alsidige. Der er utallige kombinationer, som du kan afprøve for at drage fordel af deres gode egenskaber, og mest vigtigt for ikke at blive led og ked af altid at spise den samme gamle havregrød!

Det er muligt, at du har glemt de to vigtigste ingredienser, som bedst styrker dit hjerte på din indkøbsliste: Havregryn og æbler. Hvis du allerede har kendskab til dem, vil du bliver forbløffet over at lære om deres fordele ved at inddrage dem i din daglige kost.

Et sundt hjerte er alfa og omega for et sundt liv, for det sørger for blod og ilt til de vitale organer i hele din krop. Ydermere er hjertet den motor, som holder hele din krop i gang, og vores kost er en af de vaner, der kan enten hjælpe eller modarbejde det – og os.

Den mad, som vi spiser rutinemæssigt, har en direkte indvirkning på vores hjerte, især når vi er blevet voksne. For at kunne styrke det, er det vigtigt, at du inddrager den “gode fedt” i dine daglige måltider. Disse fedtstoffer hjælper os med at holde den dårlige kolesterol og triglycerider i kontrol.

Det anbefales også at undgå mad, der er færdiglavet, især mad som er stegt og/eller med et højt indhold af sukker eller salt. Ingredienser som ansjoser, nødder, havregryn og frugt er perfekte i en diæt, når man forsøger at ændre sine vaner. Desuden vil det hjælpe med til at forebygge kroniske sygdomme.

et rødt hjerte i hænderne

Læs også: Det kan påvirke dit hjerte at arbejde for meget

Hvordan styrker du dit hjerte?

Hvis du vil begynde  med at ændre dine spisevaner i dag, så inddrag havregryn og æbler lidt efter lidt. Disse ingredienser ilter din krop og fører næringsstoffer frem til alle dine organer. Lad os kaste et blik på nogle af de fordele, disse to fødevarer har.

Havregryn og beta-glucan

Havregryn indeholder for eksempel en masse beta-glucan, en gruppe af Beta-D-glukose polysakkarider, som kommer naturligt i cellevæggen på havregryn, bakterier og svampe. Desuden kan de have forskellige fysisk-kemiske egenskaber afhængig af deres kilde.

De er derfor glimrende til at nedsætte den dårlige kolesterol. Ydermere er de også rige på omega-3 fedtsyrer, den såkaldt “gode fedt” og fibre. Disse fibre absorberer og hjælper med til at fjerne giftstofferne i din krop.

Et æble om dagen…

Udover at være en velsmagende frugt er æbler en naturlig hjælper til at tabe sig med. Og som om dette ikke skulle være nok, så hjælper de også med til at holde tænderne stærke og sunde samtidig med at give fibre og energi til kroppen.

Grønne æbler er særligt sunde takket være deres høje indhold at kalium. Desuden er indtagelse af æbler med til at regulere din hjerterytme.

Havregryn + æbler = styrker hjertet

Fordelene ved de grønne æbler og gryn er ret klare. Prøv at forestille dig, hvad der vil ske med dit hjerte, hvis du begynder at spise disse to fødevarer. Det vil være så sundt for dit hjerte!

Begge fødevarer bidrager kun med meget lidt natrium til din krop, og de er særligt gode til at skabe balance i den dårlige kolesterol. Desuden hjælper det dig med til at føle dig mæt.

Vi anbefaler: Lækker salat med grønne æbler og selleri

Sådan tilbereder du grød med havregryn og æbler

Havreryn og grønne æbler er meget gode for dit helbred. Udover at være sunde, er det en lækker blanding. Lad os se på nogle muligheder for at kombinere dem:

Ingredienser

  • 125 ml vand
  • 1 grønt æble
  • 1 spsk havregryn
  • Valgfrit: Is, citron, kanel…

Tilberedning

havregrød med æbler

  • Først lægges havregryn i blød i et glas vand natten over.
  • Æblet skæres i små stykker.
  • Havregryn og det udskårede æble kommes i en blender og blendes til en ensartet masse.
  • Hvis du ønsker mere smag, kan du komme ren honning i, en smule kanel eller citronsaft alt efter din smag.
  • For at få det til at minde mere om is, kan du komme isterninger i, mens du blender det.
  • Du kan også få det til at være mere som en smoothie, hvis du kommer de udskårede æble i fryseren natten over.

Der er mange flere muligheder for at inddrage havregryn og æbler i din daglige kost, for du kan lave det som en havregrød eller komme dem i din sædvanlige pandekagedej.

Kreativitet er nøglen til at kunne benytte de samme ingredienser hver dag. Der er mange mange måder at anvende gryn og grønne æbler hver dag uden at komme til at kede sig. Kort sagt, lad din fantasi lede dig.

Konklusion om havregryn og æbler

For meget kolesterol og triglycerider i kroppen sammen med overvægt og dårlig kost kan direkte påvirke dit blodomløb. Ydermere kan det gøre kroppen mere sårbar overfor fedt i pulsårer, hvorfor man risikerer et hjerteanfald eller en anden farlig lidelse.

Ved at inkludere fødevarer som havregryn og grønne æbler i din daglige kost, vil du hurtigt få det bedre. Men husk på, at du også skal sørge for at få motion dagligt og undgå at stresse dig selv.

For at opsummere det så kan du give hele din krop en god start på dagen og få den til at arbejde bedst ved at bruge gryn og grønne æbler i din daglige kost.