Svømning: En sport der træner hele kroppen

21. september 2018
Svømning styrker musklerne i alle dele af din krop. Det er imidlertid ikke en aktivitet som mange vælger. Mange mennesker vælger fitnesscenteret eller gruppetrænings-timer.

Ikke alle fitnesscentre har svømmehaller, og nogle mennesker har ikke lært at svømme. Men svømning træner hele kroppen. Når du opdager fordelene ved svømning vil ingen af disse grunde betyde noget for dig længere!

Svømning: En sport der træner hele kroppen

Svømning kan betragtes som den bedste form for motion, fordi det træner hele kroppen. Du træner dine ben, ligeså meget som du træner dine mavemuskler og arme. Andre slags sport og øvelser er selvfølgelig også gode for kroppen. Men svømning kombinerer praktisk talt det bedste af dem alle. Tjek nogle af dem her:

Cardio-træning

mand der svømmer

Svømning, ligesom det, at gå, løbe eller cykle, øger din puls, bygger udholdenhed og gør dit hjerte og lunger sundere. Fordelene ved cardio-træning:

  • Bedre vejrtrækning
  • Mere udholdenhed i dagligdags-aktiviteter, som at gå op ad trappen.
  • Vægttab. De er super hvis du vil tabe dig et par kilo.
  • Toning af musklerne. Svømning hjælper dig med at tabe dig, men det toner også din krop på samme tid.

Tjek også dette ud: De 6 bedste frugter til at detoxe din krop.

Svømning er lav-effekts-træning

Løb er et eksempel på høj-effekts-træning. Høj effekt betyder, at det er lettere for dig at blive skadet. Men det sker ikke ved svømning.

Når du svømmer, understøttes din krop af vandet. Det er en mild træning, så hvis du er udsat for skade, vil svømning være en god mulighed for dig.

Perfekt til folk med rygsmerter

svømmehal

Hvis du nogensinde har haft problemer med ryggen, har din læge måske anbefalet, at du svømmer. Årsagen ar, at det er en lav-effekts-sport, der styrker ryg-, side- og mavemusklerne.

Hvis du har skoliose, kan svømning for eksempel hjælpe dig med at lindre din smerte. Det er endda godt for børn, og det forhindrer sygdommen i at blive værre. Vi anbefaler stærkt svømning, hvis du har problemer med ryggen.

Bedre koordination

Er din koordination dårlig? Noget så enkelt som at løfte din højre hånd og venstre fod på samme tid, og derefter de andre to, kan være rigtig svært for nogle mennesker. Men svømning hjælper dig med at øve koordination.

  • Svømning hjælper dig ikke kun med at koordinere dine arme og ben, men også din vejrtrækning. Det kan måske virke svært i begyndelsen, men med øvelse bliver alt meget lettere.
  • Over tid, og uden overhovedet at opdage det, vil du være i stand til at koordinere din krops bevægelser meget mere flydende.

Svømning er sjovt

svømning er sjovt

En anden vigtig ting ved svømning er, at det er sjovt! At prøve noget nyt kan også være en stor motivation. Og hvem elsker ikke at gå i poolen eller på stranden?

Vi vil gerne opfordre dig til at prøve svømning, selvom det er nyt for dig, og du aldrig har prøvet det før. Du lærer vejrtræknings-teknikker, du træner hele kroppen, og du vil opbygge dine evner til næste gang du er på er stranden.

Du vil endda finde ud af, at du nyder svømning så meget, at du gerne vil konkurrere! Har du nogensinde prøvet svømning? I så fald vil vi gerne høre dine personlige oplevelser!

FRA INTERNETTET