Tekstnakke: Sådan forhindrer du det

30 november, 2020
Vores brug af skærme kan give os problemer med nakken.

Tekstnakke viser sig som en række symptomer, der er direkte relateret til brug af smarttelefoner. Smerter i nakken er det mest væsentlige symptom. Læs med her, og find ud af mere om syndromet.

Kvinde med telefon oplever tekstnakke

Tekstnakke kendes også som iPad-nakke, og har flere andre navne. Navnene refererer til den mest almindelige årsager til dette problem: Brugen af mobiltelefonerDet er blevet mere almindeligt, takket være udbredelsen af brugen af smarttelefoner og andre elektroniske enheder.

Syndromet viser sig som en række smerter i nakken. Smerten begynder som regel i nakkeregionen, og strækker sig ud til skuldrene og ryggen. Der kan også forekomme hovedpine.

Selvom hovedproblemet her er smerter, har der et stykke tid været lægelige advarsler om andre lidelser forårsaget af disse enheder. Det kan være problemer, der kommer fra skærmlys, og skader på ledene forårsaget af gentagne bevægelser.

Unge mennesker er mest udsat for denne tilstand, da denne gruppe bruger mobile enheder i længere tid. Når man tænker på, at der er omkring tre milliarder mobilbrugere i verden, så er det en stor gruppe der er i risikozonen.

Tekstnakke er et anerkendt problem, selv det endnu ikke er en del af den internationale klassificering af sygdomme. Man kan sige, det er en form for nakkesmerter. Men i dette særlige tilfælde skyldes nakkesmerterne hovedets position.

Årsagerne til tekstnakke

Det underliggende problem her er hovedets position, hvilket har en direkte sammenhæng med brug af mobiltelefoner. Men det, der virkelig giver smerterne, når det kommer til stykket, er hovedets unormale hældning over længere perioder.

Når hovedets holdes lige eller i en normal neutral position, så udsætter det rygsøjlen for en vægt på 4-5 kilo. Det er, hvad kranier som regel vejer. Så når du bøjer dit hoved fremover, øges den vægt, som nakken skal bære. Et skift til en vinkel på bare 45 grader øger vægten.

Kvinde sidder med telefon i hånden

Overdreven brug af mobile enheder er en af hovedårsagerne til dette nakkesyndrom.

Så problemet bliver en tilstand, der bliver værre. Des mere du bruger din telefon, jo større vinkel vil du bruge, når du skal skrive og læse på den. Det sker gradvist, og mange lægger næsten ikke mærke til det.

Men hvad med computere?

Mobiltelefoner giver en kraftige bøjning af hovedet end computere. Forskerne har også fundet ud af, at der er en lavere hævning af skuldrene, når en person benytter en computer.

Amerikanske ergonomer (mennesker, som studerer kroppens holdning, og hvordan det påvirker vores helbred) bruger en skala til at fastlægge risici. Den kaldes RULA-skalaen, og almindelig brug af mobiltelefonen har en score på 6, hvilket er en meget høj risiko.

Læs mere: Øvelsesrutiner til at styrke dine nakkemuskler

Hvad er den ideelle position, når man bruger en smartphone?

Som enhver anden aktivitet, der involverer en bestemt kropsholdning, så findes der bedre og sundere måder at gøre det på. Der er tre vigtige råd til den rette position af din krop, når du bruger mobilen:

  • Hold dit hoved i en 0-graders neutral vinkel
  • Hold altid den arm, der holder telefonen i øjenhøjde, så du ikke tvinger dit kranie nedad.
  • Lad nakken slappe af med jævne mellemrum, og skift position.

Da tekstnakke også angår længere tids brug af computere, gælder ovenstående anbefalinger også computerbrugere. Så hold dit hoved i en 0-graders vinkel, når du bruger din computer. Hæv din skærm til øjenhøjde, og hold pauser med jævne mellemrum.

Person masserer nakke ved skrivebord

Nakkesmerter kan også opstå, når du bruger meget tid foran din computer i en uhensigtsmæssig stilling.

Find ud af mere: 3 yogastillinger der afhjælper nakkespændinger

Skridt til at forhindre tekstnakke

Det er ikke nødvendigt med drastiske midler for at forhindre dette syndrom. Her er nogle grundlæggende anbefalinger, du kan tage til dig med det samme:

  • Læg din telefon væk. Tag pauser fra skærmene, især fra din mobiltelefon, og lad dine øjne og nakke slappe af.
  • Stræk ud. Benyt mulighederne for at bevæge dit hoved rundt og strække dine nakkemuskler, når du ikke bruger disse apparater. Du kan også strække ud i overkroppen for at give din nakke mere afslapning.
  • Få armene op og brug støtter. Hold dine skærme i øjenhøjde, så dit hoved kan blive i en neutral position. Hold øje med posituren af armen, der holder telefonen, og juster højden på dine borde.
  • Juster lyset fra din skærm. Lyset fra telefonen kan overstimulere musklerne i dine øjne, og de er forbundne med sammentrækninger i nakken.
  • Brug ikke din mobil, efter du er gået i seng. Det er blevet almindeligt, at folk læser og tjekker deres beskeder i sengen. Dette fører til en fuldstændig unaturlig position, fordi du er nødt til at hæve dine arme op, overstimulere dit syn, og holde din nakke uden støtte.

Tal med en fagperson hvis du har smerter på grund af tekstnakke. De bør være i stand til at stille en diagnose, give dig noget fysioterapi og noget smertestillende til at lindre det midlertidigt. Du skal ikke være skrækslagen for dette problem, men vide, at du vil have det meget bedre, hvis du kan forhindre det.

  • Chronic Conditions Team. Text Neck: Is Smartphone Use Causing Your Neck Pain? Healthessentials. 2015.
  • Cuéllar J, Lanman T. “Text neck”: an epidemic of the modern era of cell phones?. The Spine Journal.2017;17:901-902.
  • Mössle T, Kleimann M, Rehbein F, Pfeiffer C. Media use and school achievement–boys at risk? Br J Dev Psychol. 2010;28:699–725.