De vigtigste psykiske effekter af at være arbejdsløs

At være arbejdsløs kan have nogle betydelige psykiske konsekvenser for den mentale sundhed, f.eks. stress, utilfredshed, frustration og tab af selvtillid. Få mere at vide i denne artikel.
De vigtigste psykiske effekter af at være arbejdsløs
Montse Armero

Skrevet og kontrolleret af psykolog Montse Armero.

Sidste ændring: 09 august, 2022

At være arbejdsløs er en situation, som mange mennesker oplever i løbet af deres liv. Det sker både, når man først søger et job, og når man mister sit job på grund af forskellige omstændigheder. Men hvad er de forskellige effekter af at være arbejdsløs på dit helbred?

Selv om mange mennesker overser det, medfører denne tilstand ændringer, som ikke altid er lette at håndtere. Det er ikke kun et spørgsmål om at miste et job og ikke modtage en økonomisk ydelse, men også en følelsesmæssig påvirkning, der kan strække sig til de fysiske og sociale aspekter.

Det er ofte svært for os at håndtere ændringer godt, især når de har en negativ konnotation. Derfor er det vigtigt at kende virkningerne af at være arbejdsløs og vide, hvad man kan gøre for at håndtere det bedre.

Her er detaljerne.

De psykiske effekter af at være arbejdsløs

Arbejdsløshed er en tilstand, der kan have fysiske og psykiske konsekvenser. Disse påvirker dog ikke alle lige meget, da det hele afhænger af den enkeltes situation. Under alle omstændigheder er nogle af følgerne for den mentale sundhed følgende.

Utilfredshed med livet

At have et arbejde giver normalt de fleste mennesker en følelse af tilfredshed. Det kan skyldes, at det er en kilde til indtægt. Det er trods alt den mest almindelige vej til faglig tilfredsstillelse, fordi det styrker identiteten og giver en kilde til beskæftigelse.

I tilfælde af arbejdsløshed er følelsen den modsatte. Det vil sige, at det øger utilfredsheden med livet betydeligt, da dette vigtige område føles ufuldstændigt.

Mand oplever de forskellige effekter af at være arbejdsløs

Du vil helt sikkert kunne lide denne artikel: 3 metoder til at arbejde effektivt hjemmefra

At være arbejdsløs forårsager ofte frustration

En af de mest almindelige effekter af at være arbejdsløs er frustration, der er tæt forbundet med utilfredshed. Dette øges, når du går til flere jobsamtaler og ikke bliver valgt i nogen af dem.

Det forværres også, når tiden går, og de job, der dukker op, ikke passer til din profil.

Tab af selvtillid er en af de mest almindelige effekter af at være arbejdsløs

Arbejdsløshed kan påvirke selvværdet meget markant, især når den varer i lang tid. At tilbringe mange måneder eller år som arbejdsløs kan medføre en fordomsfuld tankegang, der får folk til at tro, at de ikke er gode nok.

At være arbejdsløs medfører en ændring af rutiner

Når en person har været arbejdsløs i lang tid, kan hans eller hendes rutiner være meget forskellige fra dem, han eller hun havde, da han eller hun arbejdede. Når alt kommer til alt, er det at gå på arbejde en måde at strukturere dagen på, da tiden drejer sig om, hvad vi laver før og efter arbejdet.

At være arbejdsløs kan få os til at give slip på vores rutiner og gøre vores liv mere uorganiseret.

Isolation

Hvis du har været arbejdsløs i lang tid, kan du føle en følelse af usynlighed – som om du ikke er vigtig for samfundet – fordi du ikke er aktiv, i hvert fald ikke på arbejdet.

Denne følelse kan føre til social isolation, forlegenhed eller depressive symptomer.

At være arbejdsløs kan give stress

Selvfølgelig bliver manglende beskæftigelse ofte en stor kilde til stress, især når familiebyrder og udgifter ikke kan vente. Dette manifesterer sig igen i symptomer som søvnløshed, irritabilitet, vægtøgning eller -tab, depression osv.

Sundhedsproblemer: Effekter af at være arbejdsløs

Som følge af stress, især hvis den bliver kronisk, opstår der fysiske sundhedsproblemer. Især svækkes immunforsvaret, og risikoen for sygdom øges.

Der kan således ikke blot opstå infektionssygdomme, men også bl.a. hjerte-kar-sygdomme og inflammatoriske sygdomme.

Sådan håndterer du følelser, når du er arbejdsløs

At være arbejdsløs er en midlertidig situation og behøver ikke at være langvarig. Et nyt job kan dog i mange tilfælde være længere ude i fremtiden end forventet.

Derfor er det vigtigt med en proaktiv mentalitet for at kunne klare sig bedre i situationen. Her er nogle nyttige tips til disse tilfælde:

  • Analysér situationen rationelt. Dette giver os mulighed for at få en realistisk idé om situationen.
  • Overvej, om det er en god idé at arbejde inden for de samme områder. Nogle gange er det i øjeblikket ikke den bedste løsning. I så fald er det måske på tide at omdirigere dine karrieremuligheder til andre områder.
  • Bevar en proaktiv holdning. Der kommer ikke arbejde, hvis du ikke leder efter det. Derfor er det godt at afsætte flere timer til jobsøgningen og gøre det, som om det var en arbejdsdag.
  • Styrk dine færdigheder. Mens du leder efter et job, er det godt at styrke dine jobkompetencer. Måske vil det være en fordel at tage et kursus eller lære noget nyt.
  • Acceptér dine følelser, uanset hvor ubehagelige de måtte være. Men lad dem ikke stå i centrum for dine beslutninger.
  • Tal om dine bekymringer med folk, der står dig nær. At føle støtte fra venner og familie er med til at mindske stress.
  • Øv dig i taknemmelighed. Denne vane hjælper til at håndtere følelser bedre. Det er godt at huske på alt det, du allerede har i dag.
Kvinde sidder i sofa

Vi tror, at du gerne vil læse: Det kan påvirke dit hjerte at arbejde for meget

Hvornår skal du søge hjælp til at håndtere de forskellige effekter af at være arbejdsløs

At være arbejdsløs er en subjektiv situation, da alle oplever den forskelligt. Nogle mennesker udnytter denne tid til at uddanne sig til et nyt erhverv. Nogle er taknemmelige over at have denne periode til at tilbringe mere tid med deres familie.

For nogle mennesker er det dog en kilde til stort ubehag og bekymring. Hvis disse følelser er for intense, kan de påvirke andre områder negativt. Hvis arbejdsløsheden er overvældende mentalt, er det derfor bedst at søge professionel hjælp.

Først og fremmest er det en god idé at søge jobrådgivning. Ofte findes der centre specialiseret i jobsøgning i byerne. Der kan de vejlede om, hvordan du kan forbedre dit CV eller styrke dine færdigheder for at få det job, du ønsker.

På den anden side må du ikke forsømme din mentale sundhed. Hvis følelserne i forbindelse med arbejdsløshed er meget stærke, kan en psykolog give dig de nødvendige redskaber til at håndtere den aktuelle situation bedre.

Man bør ikke ignorere, at det også er vigtigt at have et godt følelsesmæssigt velbefindende for at finde et godt job. Hvis situationen således allerede er løbet løbsk, er det afgørende at få hjælp fra en professionel for at kunne fokusere igen og træffe de rigtige beslutninger.

Det kan interessere dig ...
Tom rede syndrom: Når ensomhed invaderer ens hjem
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Tom rede syndrom: Når ensomhed invaderer ens hjem

Har du nogensinde følt dig alene? Du føler den ensomhed og frygt, som kaldes tom rede syndrom. Læs mere information i artiklen.



    • Jin RL, Shah CP, Svoboda TJ. The impact of unemployment on health: a review of the evidence [published correction appears in CMAJ. 1995 Dec 1;153(11):1567-8]. CMAJ. 1995;153(5):529-540.
    • Bjarnason, T. & Sigurdardottir, T. (2003). Psychological distress during unemployment and beyond: social support and material deprivation among youth in six northern European countries. Social Science & Medicine, 56(5), 973-985. [fecha de consulta 19 de octubre de 2021]. doi: https://doi.org/10.1016/S0277-9536(02)00109-0
    • Karsten, P. & Klaus, M. (2009). Unemployment Impairs Mental Health: Meta-Analyses. Journal of Vocational Behavior, Vol. 74(3) 264-282. [fecha de consulta 19 de octubre de 2021]. doi: https://doi.org/10.1016/j.jvb.2009.01.001
    • Tomás, J.M., Gutiérrez, M., & Fernández, I. (2017). Consecuencias del desempleo en la salud mental de una muestra de jóvenes angoleños. Escritos de Psicología, 10(1), 58-68. [fecha de consulta 19 de octubre de 2021]. Recuperado de https://dx.doi.org/10.5231/psy.writ.2017.11511

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.