Vitaminmangler: De 10 almindeligste vitaminmangler

· 13. april 2019
En af de mest almindelige vitaminmangler er vitamin B-mangel, som er særlig almindelig blandt vegetarer.Dette vitamin er afgørende for god fordøjelse. Når dette mangler, kan du have en reduceret mængde enzymer i din krop, der bekæmper bakterier i munden og fordøjelseskanalen.

Vitaminmangler er forårsaget af mangel på forskellige ting. Du kan sikkert ikke forholde dig til de to ting, men dine hangnails og skæl på hovedet kan faktisk godt være forårsaget af en fælles vitaminmangel, så det er en god idé at se på, hvad du spiser.

Har du acne? hvad med dårlig ånde? Mange almindelige sundhedsproblemer skyldes mangel på vitaminer, som du selvfølgelig får fra den mad du spiser. I dagens artikel vil vi se på nogle af disse almindelige vitaminmangler og hvordan man kan forhindre dem.

1. Akne er tegn på vitaminmangler

Akne er et meget almindeligt problem der er karakteriseret ved forekomsten af bumser på dit ansigt eller rundt omkring på din krop. Det er især almindeligt under ungdomsårene. Men hvis akne ikke går væk automatisk eller kommer tilbage efter dette stadie, kan det skyldes en mangel på vitamin A, B2 B5, C eller D.

Disse vitaminer har direkte indvirkning på ordentlig hormonfunktion. Nogle fødevarer som du skal spise er asparges, avocado, citrusfrugter, peberfrugter og gulerødder.

2. En af mest almindelige vitaminmangler der forårsager dårlig ånde er vitamin B

Vitaminmangler kan forårsage dårlig ånde

En af de mest almindelige vitaminmangler er vitamin B-mangel, som er særlig almindelig blandt vegetarer.

Dette vitamin er afgørende for god fordøjelse. Når dette mangler, kan du have en reduceret mængde enzymer i din krop, der bekæmper bakterier i munden og fordøjelseskanalen.

Ernæringseksperter indikerer at 50 mg. niacin om dagen hjælper med at forhindre dårlig ånde. Anbefalede fødevarer er: Kylling, fisk, tomater, fuldkorn og svampe blandt andre.

3. Revnede læber er tegn på at du mangler vitamin E

Dine læber er et eksternt organ i din krop som normalt ikke påvirkes af vitaminmangel.

Biologisk set kræver dine læber mere opmærksomhed og pleje om vinteren. Det skyldes at din hud skaber naturlige olier, der giver dem den fugt du har brug for, men som går tabt i det kolde vejr.

Revnede læber kan forebygges med vitamin E som virker som en kraftig antioxidant. De bedste måder at få dette vitamin på er gennem disse olier: Hvedekim, mandler, solsikke og olivenolie.

4. Skæl på hovedbunden betyder at du mangler vitamin B, zink og magnesium

Skæl er tegn på vitaminmangler

Skæl kommer når der er et overskud af døde hudceller på din hovedbund. Vi har alle en del døde hudceller og det er normalt, men hvis der er for meget, er det indikation på at der et problem.

Hovedårsagerne til skæl er seboroisk dermatitis, for meget forbrug af shampoo, psoriasis, svamp og mangler i vitamin B, zink og magnesium.

Anbefalede fødevarer som man skal spise er: Sennep, mandler, mørk chokolade, lam og grønne grøntsager.

5. Hangnails er tegn på vitaminmangler

Du har sikkert bemærket flere hangnails om vinteren.

Dette skyldes at koldt vejr tørrer din hud betydeligt mere. Denne effekt bliver mangedoblet, hvis du bruger hårde kemiske produkter eller løbende har dine hænder nedsænket i vand.

Vitaminmangler der forårsager dette problem, kan blive løst ved at indtage protein, folinsyre og vitamin C.

6. Tør hud kan både være forårsaget af vitaminmangler og genetisk sygdom

Tør hud er tegn på at man mangler vitaminer

Millioner af mennesker er på udkig efter en måde at holde deres hud så blød og fugtigt som muligt. Husk at tør hud kan være en genetisk betinget skavank, der bliver overført gennem din familie.

Hvis du kun har bemærket tør hud i den seneste tid eller hvis du har indset, at du ikke har spist en meget varieret kost, kan du have vitaminmangel og at du måske ikke drikker nok vand.

Hvis dette er noget du kan nikke genkendende til, så prøv at tilføje fødevarer med et højt indhold af vitamin A og C for at hjælpe med at genoprette din hud.

7. Atletens fod er tegn på mangel på vitaminerne D2 og D3

Vitaminerne D2 og D3 er nødvendige for korrekt hudpleje. En mangel i begge kan give anledning til flere forskellige forhold, herunder atletens fod.

Disse to vitaminer kræver kalcium for at blive absorberet korrekt. Du skal forbruge 10 mikrogram vitamin D om dagen, men de fleste får kun indtaget halvdelen af det eller mindre.

8. Gulsot er forårsaget af overskydende bilirubin

Gulsot

Denne tilstand gør det hvide i dine øjne og din hud bliver en gullig farve på grund af overskydende bilirubin. Dette stof ophobes når din lever ikke virker normalt og giver anledning til misfarvning.

Gulsot kan fremkomme i enhver alder. Dets årsager omfatter blodsygdomme, genetiske syndromer, hepatitis, infektioner og visse lægemidler. Vitaminmangler der forårsager det er indeholdende i A, C, E, B12 og B6.

Læs også: 7 utrolige fordele ved at spise græskar

9. Bleg hud afhænger blandt andet af genetiske faktorer og hvor meget tid du bruger ude i solen

Pigmenteringen af din hud sker på grund af tilstedeværelsen af melanin, som afhænger af genetiske faktorer, hvor meget tid du bruger i solen osv.

Der er også almindelige vitaminmangler som kan påvirke farven på din hud negativt.

Vitamin C hjælper med at producere kollagen. En mangel på dette vitamin forårsager ekstrem bleghed, beskadigelse af din hud og blodkar og endda tandløshed. Alt du behøver er 80 mg af vitamin C om dagen.

Manglende folsyre eller vitamin B9 kan også gøre at din hud mister pigmentering. Dette vitamin er afgørende for produktionen af energi og røde blodlegemer.

Og hvis du ikke spiser nok vitamin B9, risikerer du at blive anæmisk, en anden situation, der fremstår ved bleg hud. Du bør indtage 400 mg vitamin b9 om dagen.

Læs også: 6 vitaminer, der kan lindre betændelse

10. Problemer med at se

Synsproblemer

Antioxidant vitaminer (A, C, E og beta-karoten), sammen med B-kompleks vitaminer, er meget vigtig for din øjnes helbred.

Selv en lille mangel på vitamin A kan forårsage øget træthed i øjnene, følsomhed overfor lys, tørhed og en større risiko for at få øjeinfektioner.

Når det er en alvorlig mangel, kan der opstå sår, problemer i hornhinden og blindhed i værste tilfælde. Vitamin A er afgørende for godt nattesyn.

Desuden gør mangler i B-komplekse vitaminer at du er følsom over for lys, lammelse i dine øjenmuskler, en brændende fornemmelse og overdreven tåreproduktion.

  • De Abreu, Jorge, et al. “Anemia y deficiencia de vitamina A en niños evaluados en un centro de atención nutricional de Caracas.” Archivos latinoamericanos de nutricion 55.3 (2005): 226-234.
  • Forrellat Barrios, Mariela, Irma Gómis Hernández, and Hortensia Gautier du Défaix Gómez. “Vitamina B12: metabolismo y aspectos clínicos de su deficiencia.” Revista Cubana de Hematología, Inmunología y Hemoterapia 15.3 (1999): 159-174.
  • Lanyau Domínguez, Yeneisy, and Consuelo Macías Matos. “Deficiencia de vitaminas y enfermedad de Alzheimer.” Revista Cubana de Salud Pública 31.4 (2005): 0-0.
  • Rosado, Jorge L., Hector Bourges, and Blanca Saint. “Deficiencia de vitaminas y minerales en México. Una revisión crítica del estado de la información: l. Deficiencia de minerales.” Salud pública de México 37.2 (1995).