6 håndøvelser til at forhindre irriterende syndromer

· 21. september 2018
Udstrækning og hånd-øvelser vil ofte bidrage til at stimulere cirkulationen til disse områder. Det kan også forhindre mulige problemer, der stammer fra at være i en fast position kontinuerligt.

Du skal være helt taknemmelig for dine hænder. De giver dig mulighed for at udføre mange daglige aktiviteter. Derfor er det vigtigt at tage sig af dem. Den bedste måde at gøre det på er at lave et par enkle håndøvelser til at forhindre irriterende syndromer.

Du laver ofte de samme aktiviteter, der kan skade dine hænder, hvilket i det lange løb kan påvirke dit helbred. Der er to syndromer, der ofte påvirker dine hænder.

Det skyldes hovedsageligt at du holder dine hænder i dårlige positioner i lange perioder. De to sygdomme er Karpal tunnel syndrom og De Quervain syndrom.

Karpal tunnel syndrom

Carpal tunnel syndrom

Karpal tunnel syndrom sker, når nerverne i håndledene påvirkes af sener og knogletryk på grund af dårlig håndstilling. Et af dets symptomer er følelsesløshed i fingrene og intens smerte, der begrænser håndens bevægelse. Mange mennesker fra forskellige erhverv kan udvikle dette syndrom.

  • Det kan forhindres ved at overvåge dine hænders positioner under forskellige aktiviteter.
  • Desuden er det vigtigt at give dine hænder en pause fra gentagne stillinger og udføre rigtige øvelser.

Læs også:

5 naturlige løsninger på karpaltunnelsmerter

De Quervain syndrom

Tenosynovitis påvirker hovedsageligt tommelfingeren. Dens symptomer omfatter smerte, hævelse og følelsesløshed. I alvorlige tilfælde har tommenfingeren tendens til at kurve.

  • Dette syndrom påvirker specielt højre hånd, fordi det hovedsageligt bruges til håndtering af mobile enheder.
  • Sørg for at skifte tommelfingre, brug god håndplacering og lav nogle enkle øvelser for at forhindre dette syndrom.

Selvom disse syndromer ikke er så alvorlige, kan de forårsage stor géne for folk i dagligdagen. Ligeledes, hvis smerten ignoreres, vil den kun intensiveres, indtil du ikke længere kan udføre daglige opgaver. Hvad endnu værre er, de kan også føre til operation.

Følgende seks øvelser er meget enkle og kan gøres til enhver tid. De vil hjælpe med at forhindre disse to generende syndromer, der kan påvirke dine hænder.

6 håndøvelser til at forhindre irriterende syndromer

1. Rebet

Kvinde der laver haandoevelse

Hold hænderne sammen, håndflade mod håndflade.

  • Dernæst, adskil og saml fingrene fra par til par, adskillige gange.
  • Gør dette 5 gange for hvert fingerpar

2. Klemmen

Brug tommelfingeren til at røre de andre fingerspidser.

  • Start med pegefingeren og slut med lillefingeren og gør det dernæst bagvendt.
  • Lav denne øvelse 5 gange på hver hånd.

3. Sommerfuglen

Haender

Bring håndfladerne sammen og stræk fingrene tilbage så meget som muligt.

  • Hold denne position i mindst 5 sekunder.
  • Dernæst, flet dine fingre og klem sammen i 5 sekunder.
  • Gentag denne øvelse 10 gange om dagen

Læs også denne artikel:

7 midler til at lindre karpaltunnelsyndrom

4. Ravinen

For at lave denne øvelse skal du flette fingrene halvvejs, så dine hænder danner en lige linje.

  • Bøj dine fingre mod gulvet mens du bevæger dit håndled opad. Hold i et sekund og vend tilbage til startposition.
  • Gentag denne øvelse 10 gange om dagen.

5. Bakken

Kvinde der straekker sine arme

Placer fingrene og håndfladerne sammen.

  • Stræk fingrene imod loftet mens du holder hænderne i brysthøjde.
  • Hold dine håndflader sammen og sænk dine arme så meget som muligt, til omkring taljehøjde og vend tilbage til startposition.
  • Gentag denne øvelse 10 gange om dagen.

6. Gyngen

Hold håndfladerne og fingrene mod hinanden. Placer derefter dine hænder i brysthøjde.

  • Tryk derefter den ene håndflade mod den anden i mindst 5 sekunder.
  • Kom tilbage til startpositionen og gentag med den anden hånd.
  • Gentag denne øvelse 5 gange for hver hånd, hver dag.

Husk at lave disse håndøvelser til at forhindre irriterende syndromer, især hvis du arbejder på et kontor.